Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Numera Nikongubbe

Så är vi människor beskaffade. Vi försöker tänka med hjärnan, men ofta är det hjärtat som styr.

/K
Jag är numera nikongubbe å tycker att 36mp är åt h-e för mycket! Väntar på en D800s med 16mp, Tills dess är jag avund på er (framtida) Canon EOS 5D Mk3 ägare, det är faktiskt så!
 
Sorry... Jag tyckte det såg ut som det stog 24-105 på en av dom tidigare bilderna...
Men alltså... Det är kitet kommer ju kosta sjuka summor...
slår man ihop priset på kameran och det objektivet så pratar vi ju iaf nästan 50k
för jag tror inte att kameran kommer så värst mycket under 35k och objektivet kostar 20
och jag tvivlar på att dom sänker priset på kombon med värst mycket mer än 5k..

Enligt artikeln här på Fotosidan är rek-priset för kamera+kitglugg under 40k.

Mvh,
Richard
 
Sorry... Jag tyckte det såg ut som det stog 24-105 på en av dom tidigare bilderna...
Men alltså... Det är kitet kommer ju kosta sjuka summor...
slår man ihop priset på kameran och det objektivet så pratar vi ju iaf nästan 50k
för jag tror inte att kameran kommer så värst mycket under 35k och objektivet kostar 20
och jag tvivlar på att dom sänker priset på kombon med värst mycket mer än 5k..

Riktpris med 24-105/4 39000kr enligt fotosidan. Det brukar inte vara någon jätteskillnad på kiten mot att köpa objektiv löst.
 
Redan till hösten 2012 kommer Mark III huset förmodligen att kosta 20000-25000 istället. Först vill man väl givetvis mjölka de köpare som inte kan vänta eller som inte behöver oroa sig för ekonomin.
 
Bortsett från de stora rubrikerna i specarna så finns lite bra och lite dåligt:
Bra: väldigt bra AF område, väldigt täckande för att vara FF. Smart auto ISO i M läge - ställ bländare och slutare, kameran matchar med ISO. Snabb åtkomst för att jämföra bilder.
Dåligt: hur snabb blir en så avancerad AF modul utan egen processor. Är det som att uppgradera motorn rejält utan att anpassa växellådan? Bara 2EV bättre brus t o m i JPEG trots samma upplösning? Hur ser DR ut? För min del är större AF område viktigare än AF vid f/8 och detta ingen AF vid f/8 blir ju ingen försämring mot 5DII men nu har ju Canon ingen kamera som ger det. Kan Canon matcha de senaste Sony sensorerna och erbjuda bättre brus i samma bildstorlek som D800 - för det är ju de som måste gälla i konkurrensen d u måste DR vara bättre än D800 för att försvara lägre pixelantal. Vi får vänta på tester.
 
32K för huset. Mark2 kostade 24K vid släpp. 8K mer är lite mer än jag trodde.
5D2 steg snabbt till 26K de första månaderna och sjönk sedan till 24K där den låg ganska länge.
Som jag förstår det kommer Mark2 sluta tillverkas eller har redan gjort det.
Någon mer än jag som tror att beg. Mark2 kommer att stiga i pris eller åtminstone ha väldigt bra andrahandsvärde ett bra tag till?
De som köpte en ny för 14K nyligen är bara att gratulera.

För de allra flesta är 32 skattade tusingar en ganska ansenlig summa.
 
Jag tycker det inte verkar så konstigt i matchen mellan Canon och Nikon. När Nikon kom med sin D700 så var det en utmärkt kamera på alla sätt, men det verkade finnas en besvikelse i bland Nikon-användarna när det gällde upplösningen. Inte konstigt att de jobbade hårt att få fram en sensor med högre upplösning.

För Canon var det tvärt om. Canon-användarna var nöjda med upplösningen, men tyckte AF och serietagningshastigheten kändes gammalmodig. Då la Canon krutet på att uppgradera dessa saker och megapixlarna fick vara.

Själv fotograferar jag mest landskap, så för min del känner jag inget behov att uppgradera. Speciellt inte till det priset. Jag väntar tills nästa modell kommer om ett antal år och se vad den erbjuder. Själv hoppas jag på ett rejält bättre dynamiskt omfång och gärna möjligheten att dubbelexponera direkt i kameran.

/Gunnar
 
Har kamerorna blivit så bra nu att man inte lockas lika mycket av en ny modell eller är det bara jag?

Det är inte bara du!
Speciellt inte vad det gäller bildkvalitén.

Personligen kommer jag dock att skaffa 5D mkIII inom några månder.
Den främsta orsaken är att det går att redigera RAW-filer direkt i kameran.

Nu hoppas jag att Canon snart släpper 7D mkII med den möjligheten, så blir jag ännu gladare ;)
 
Läste inte den med FF. Nej jag tror inte 7d blir FF men jag tror den blir mer MPx än 5D mk3 och uppåt 10bilder/s och jag tror inte den kommer ut nån 5d mk3 v2 heller.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Fler MP än 5D mkIII och 10 FPS är inte helt enkelt att få till.
Sedan tror jag att en sådan kombination inte skulle falla särskillt väl ut hos de tilltänkta kunderna.
18MP räcker alldeles tillräckligt. Fler FPS är däremot intressant.

Men just nu så vill jag inte hellre än att testa 5D mkIII i praktiskt bruk, Canon får gärna låna ut ett hus till mig nu när slutspelet i ishockey börjar, så att jag kan testa RAW-redigering i kameran för att sedan skicka bilderna på plats ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.