Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
5D mkII lanserades i september om jag mins rätt, leveranser i större omfattning i Sverige blev det inte före nyåret.

sverige vilket jäkla u land alltså

du förstår jag inte hypen nu
varför sånt jäkla intresse för nåt ni inte får föräns om ett halvår?
det är som att börja snacka om julafton på semestern.
nu får ni fan skärpa till er ;)
 
sverige vilket jäkla u land alltså

du förstår jag inte hypen nu
varför sånt jäkla intresse för nåt ni inte får föräns om ett halvår?
det är som att börja snacka om julafton på semestern.
nu får ni fan skärpa till er ;)

Vem har sagt att vi vill köpa den, vi väntar på att den ska presenteras så vi kan beklaga oss över den. Finns alltid något att klaga på hos en ny kamera, för många pixlar, för få pixlar etc.

Efter ett tag kommer det testbilder, då kommer vi förstora dom till 100% på skärmen, skärpa sönder dom och klaga på bruset ;)
 
De flesta företag som producerar saker för Julen tar order under våren och producerar sedan det mesta före semestern och börjar skeppa sakerna under hösten.
Så det finns många som jobbar för fullt med Julen medan du har semester.
Att Canon behöver tid på sig innan de kan leverera tillräckligt för att möta den efterfrågan det blir vid introduktionen om produkten blir en hit är inget konstigt.
 
5D mkII lanserades i september om jag mins rätt, leveranser i större omfattning i Sverige blev det inte före nyåret. En del fick sina men det stora flertalet som beställt vid lanseringen väntade fortfarande i december, jag var en av dom.

Någon kallelse till pressevent Magnus? Eller får du inte prata om sånt?

Jag beställde en 5D2 från S.P. bara minuter efter lanseringen och var #1 i kön ungefär. Den levererades i mitten av Januari 09. 4 Månader tog det alltså.
 
Sverige ett B-land?

Det ska bli intressant å se hur många Nikon D800 som verkligen når Sverige................jag tror att det blir betydligt färre en många tror. Dom stora marknaderna som USA kommer nog att prioriteras först, som nån skrev Sverige U-land.........
 
Det ska bli intressant å se hur många Nikon D800 som verkligen når Sverige................jag tror att det blir betydligt färre en många tror. Dom stora marknaderna som USA kommer nog att prioriteras först, som nån skrev Sverige U-land.........

Men hur stor roll spelar sådant när vi har global webbhandel?
Petter ...
 
Jag beställde en 5D2 från S.P. bara minuter efter lanseringen och var #1 i kön ungefär. Den levererades i mitten av Januari 09. 4 Månader tog det alltså.

Med tanke på att vissa butiker redan i somras hade 20 personer i kö på 5D Mark III låter det inte osannolikt om det fanns personer före dig i kön.
 
Det kan ju att ha att göra med Svenska detaljisters oerhörda motvilja att ha något i lager, samt svenska importörers ofta höga priser. Jag vet inget om Canons Sverige-representant, men i flera andra genrer jag har varit inblandad i, så har kombinationen extremt låg marginal i slutledet, och en ganska flexibel (handlar gärna utomlands) konsumentgrupp, gjort att tilldelning av nyheter av highendprodukter är låg och släpar efter rejält.
Synd, med tanke på att det borde finnas en rätt köpstark samling entusiaster även i Sverige/Skandinavien.
 
Hoppas verkligen det stannar på 22Mpixels, givet köp. 36, nej tack. För stora filer för mig.
Man kan nog säga så här: Dom som har EOS 5D MK2 (21mp) behöver nog inte uppgradera sina datorer om EOS 5D MK3 blir på (22mp). Värre blir det nog för dom som sitter på D700/D3 (12mp) och ska köpa D800 (36mp), kan bli en extra datoruppgraderingskostnad...................
 
Man kan nog säga så här: Dom som har EOS 5D MK2 (21mp) behöver nog inte uppgradera sina datorer om EOS 5D MK3 blir på (22mp). Värre blir det nog för dom som sitter på D700/D3 (12mp) och ska köpa D800 (36mp), kan bli en extra datoruppgraderingskostnad...................
Jag gissar på att dom allra flesta sitter på "tillräckligt" kraftfulla cpu:n och tillräckligt snabba diskar, det man kan vilja uppgradera är i första hand Ram, och det är nästan gratis idag, titta på detta http://www.dustinhome.se/corsair-16...0-1600mhz-cl9-(4x4gb)-blue/product/5010587556
och skulle man vilja ha en D800 så kan det hända att dom som sitter på lite "omodernare" datorer saknar usb 3.0. Men det är lätt fixat det med http://www.dustinhome.se/icy-box-us...roduct/5010379423?intcmp=searchProvider_dacsa
Personligen så har jag en mycket kraftfull pc och är inte orolig. Men för er som är så oroliga så behöver det inte alls bli så dyrt som ni tror. 16gb ram och usb 3.0 kort kostar tillsammans c:a 1000kr, nu vet inte jag om 5dmk3 kommer att använda sig av usb 3.0? Processorer ligger också väldigt bra i pris idag, likaså moderkort om man känner att man måste uppgradera hela datorn. Naturligtvis blir det mycket dyrare om man har tänkt sig att använda sig av laptop.
 
Senast ändrad:
Med tanke på att vissa butiker redan i somras hade 20 personer i kö på 5D Mark III låter det inte osannolikt om det fanns personer före dig i kön.

Kanske det, men knappast särskilt många. Det var ingen hajp runt 5D2 överhuvudtaget. Att den var så otroligt bra var en total överraskning, i stort sett. Absolut ingen visste att den skulle gå att filma med, och med den filmkvaliten sen...
Idag är läget 'lite' annorlunda. Hysterin runt 5D2 är nästan på iPhone-nivå och den kommer att beställas och säljas i miljoner. Räkna med långa leveranstider säger jag...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.