Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Senaste på Northlight...

"The photos seem to have opened up the leaks considerably. Whilst I'm waiting for detailed specs, it seems that the 5D2 replacement is firmly aimed at hitting these three design goals:
Increase sensitivity
Lower noise
Increase dynamic range
So, not the D800 route..."

Låter som musik tycker jag.

Det låter lovande, visserligen bara ett rykte men ändå.
 
Knappen är vanlig men t.ex 400d saknar den.

Knappen visar inte skärpedjupet korrekt, den bländar bara ner. Dvs den ger bara längre skärpedjup, aldrig kortare.
:)
Kameran kan ju inte blända upp objektivet när bländaren redan är helt öppen.

En ljus dag ser ögat mer skärpedjup obländat än vad optiken kommer stråla mot sensorn (ögats pupil bländar ner på egen hand). Jag gillar korta skräpedjup så själv ser jag inte riktigt storheten i den, live-view återger korta skärpedjup mycket bättre.

Om du vill ha kortare skärpedjup än du normalt ser i sökaren med så måste du antingen skaffa ett objektiv med större största bländaröppning, eller byta till ett större format.

Ett problem är att i "moderna" spegelreflexsökare (dvs sen autofokus blev normen för snart 30 år sen) så är det väldigt svårt att se skillanden i skärpedjup på full öppning och nerbländat. Mattskivan är gjord på ett sätt som inte direkt underlättar.

Med manuellt fokuserade kameror är det lättare att se. Nedbländningsknappen är en historisk artefakt.
 
Senast ändrad:
Den som vill kan tänkas tolka det som att du skrivit på ett NDA, för en kommande release/pressrelease ;)

Obs! Enbart spekulation från min sida!

Intressant i sammanhanget är att CR ligger nere.
Om sidan är medvetet nerstängd, eller överbelastad vågar jag dock inte säga.

CR håller på att byta server. Twitter är din vän, @canonrumorsguy :)
 
Hörru Mange! Polarn, va ere som händer? Berätta rå, jag berättar en hemlighet om du gör det. Jag börjar, när jag var liten hällde jag tabasco i kompisens apelsinjuice så han började grina. Ok nu är det din tur...
 
vart förbokar man en Mark 3 så man får den så snabbt som möjligt?
vart har ni bokat ni som är desperata ;)?

annars funderar jag på om man kan åka och hämta den på plats precis när den släpps.
 
vart förbokar man en Mark 3 så man får den så snabbt som möjligt?
vart har ni bokat ni som är desperata ;)?

De flesta handlare har listor för förväntade modeller. Jag vet en butik i Stockholm som haft lista på 5D Mark III i flera år.

För nya 1D X gäller att bara vissa pro-handlare för sälja dem. Så var det inte tidigare. Men det borde inte gälla för efterträdaren till 5D Mark II
 
Canon brukar leverera sina systemkameror en månad efter lansering. Vissa kompakter är klara direkt vid lansering och når butikerna några dagar senare. Det finns långa kölistor på efterträdaren till 5D Mark II hos många butiker.
 
Canon brukar leverera sina systemkameror en månad efter lansering. Vissa kompakter är klara direkt vid lansering och når butikerna några dagar senare. Det finns långa kölistor på efterträdaren till 5D Mark II hos många butiker.

5D mkII lanserades i september om jag mins rätt, leveranser i större omfattning i Sverige blev det inte före nyåret. En del fick sina men det stora flertalet som beställt vid lanseringen väntade fortfarande i december, jag var en av dom.

Någon kallelse till pressevent Magnus? Eller får du inte prata om sånt?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.