Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Då måste mitt exemplar av 400D vara någon extrautrustad lyxversion... :)

Wooops... då har jag lärt mig något nytt idag.

Grävde upp min 400d och dubbelkollade. missat att den knappen eftersom den var pytteliten ;) fotade med den kameran i säkert ett år eller två utan att hitta knappen!
 
Wooops... då har jag lärt mig något nytt idag.

Grävde upp min 400d och dubbelkollade. missat att den knappen eftersom den var pytteliten ;) fotade med den kameran i säkert ett år eller två utan att hitta knappen!

För att bekräfta att du i alla fall inte hade helt fel, så kan jag meddela att det finns kameror som inte har den. Min 1100D har den t.ex. inte. Min 7D har den dock. Vet inte hur mycket man kommer att använda den. Enda tillfället jag verkligen tycker den gör någon större nytta är vid makrofoto, och då funkar liveview bättre.
 
För att bekräfta att du i alla fall inte hade helt fel, så kan jag meddela att det finns kameror som inte har den. Min 1100D har den t.ex. inte. Min 7D har den dock. Vet inte hur mycket man kommer att använda den. Enda tillfället jag verkligen tycker den gör någon större nytta är vid makrofoto, och då funkar liveview bättre.

Min 350D (2005) har den. Likaså min 10D (2003), 650(1987), Nikon EM (1978). Den har i mitt tycke varit lika oanvändbar precis hela tiden...
 
Kamerautvecklare har länge menat att skärpedjupskontroll-funktionen har varit meningslös, men kunderna har krävt att den ska vara kvar. Det är ju tydligare att kolla skärpedjupet på skärmen.

Nu har den blivit mer av en programmerbar knapp där skärpedjupskontroll är en av flera valbara funktioner.
 
Dessutom fungerar den ganska dåligt på stora bländare. En normal mattskiva som är ljus visar ett skärpedjup som motsvarar någonstans bl. 4-5,6.
Så om man nu fotar med en 85/1,2 så ser man inte var skärpan ligger exakt. så bländar man ner till 3,5 och kollar skärpan med knappen så blir det mörkare men skärpedjupet är i princip det samma.
På små bländare kan det vara mer användbart men då blir det så djäkla mörkt att om det inte är fullt dagsljus ser är det fortfarande svårt att se skärpedjupet.
Så det blir väl att hålla med kameratillverkarna att det är en förlegad funktion.
LIveview är ett bättre sätt att se hur det kommer bli.
 
Vill gärna slippa den knappen som dessutom är idiotiskt placerad. Vill jag veta skärpedjupet tar jag bara en bild och kollar hur det blev, behöver inte ens liveview för det.
 
Vill gärna slippa den knappen som dessutom är idiotiskt placerad. Vill jag veta skärpedjupet tar jag bara en bild och kollar hur det blev, behöver inte ens liveview för det.

På min 7D har jag lagt växling mellan OneShot och AI Servo på den knappen. Kan vara smidigt att snabbt växla mellan de båda i vissa situationer.

Ju fler programmeringsbara knappar desto bättre tycker jag. Vill man inte använda den så är den väl inte direkt störande.
 
På min 7D har jag lagt växling mellan OneShot och AI Servo på den knappen. Kan vara smidigt att snabbt växla mellan de båda i vissa situationer.

Ju fler programmeringsbara knappar desto bättre tycker jag. Vill man inte använda den så är den väl inte direkt störande.

Måste nog läsa instruktionsboken lite noggrannare då, visste inte att det gick. Vill programmera den att göra ingenting om det är möjligt. Problemet är att jag ofta kommer åt den när jag vrider kameran till porträttformat, då skickar blixten ut stroboskopljus.
 
Det beror nog på att storebror 1DX är en djäkla klump och lagts sig ovanpå lillebror. Storebror saknar tydligen socialkompetens .
Nej förmodligen är den nya ungefär lika stor som sin föregångare 5DMKII.
Däremot ser den lite bulligare och rundare ut. Fast det kanske är en synvilla i bilderna.
 
jag läste några tidiga rykten om att Mark 3an skulle ha världens bästa DSLR filmning!?
då funderar man ju på om dom har fixat så att autofokusen är användbar när man filmar.
det är väl det stora felet som saknas vad jag kan komma på.
förutom då inbyggd IS i kameran,men det är väl för mycket begärt.

skulle dom ordna autofokusen för film så får man nog hålla med om att handhavandet och bildkvaliteten blir svårslagen.

nån som vet nåt om det?
 
Det beror nog på att storebror 1DX är en djäkla klump och lagts sig ovanpå lillebror. Storebror saknar tydligen socialkompetens .
Nej förmodligen är den nya ungefär lika stor som sin föregångare 5DMKII.
Däremot ser den lite bulligare och rundare ut. Fast det kanske är en synvilla i bilderna.

Jo ifs, fast jag tänker lite mer på andra dom andra bilderna vi sett på den också, t.e.x dom här bilderna, om man tänker bort batterigreppet ser den inte rätt liten ut då? Tror inte killen på bilden har särskilt stora händer heller, det är naturligtvis inget negativt. Eller så är det kanske bara jag som inbillar mig. Eller vi säger såhär.. Den ser fortfarande bred ut men väldigt låg. Så att lillfingret hamnar under huset om man har lite större händer.
 

Bilagor

  • 53927185f85a72d3b3c064d567f3c099.jpg
    53927185f85a72d3b3c064d567f3c099.jpg
    16.3 KB · Visningar: 860
  • Canon-5D-Mark-III.jpg
    Canon-5D-Mark-III.jpg
    22.5 KB · Visningar: 863
Senast ändrad:
Mina händer är nog ganska normala. Jag kan hålla samtliga fingrar på greppet om jag håller ihop dem. Fast oftast har jag faktiskt höger hands lillfinger böjt under greppet för det stödjer kameran och känns bekvämt.
Så jag tror fortfarande att det rör sig om ungefär samma storlek.
 
Ja det kan mycket väl stämma det du säger. Den är riktigt snygg och ser betydligt modernare ut än 5dmk2. Både jag och min bror har rätt stora händer, och han har lagt en beställning på nya 5D:n. Här håller jag i min gamla D700 som är en rätt stor kamera, men alldeles för liten utan batterigrepp då mitt lillfinger hamnar under huset om jag försöker hålla kameran bekvämt. Så blir den inte tillräckligt "hög" så blir det att skaffa batterigrepp.
 

Bilagor

  • DSC_0271.jpg
    DSC_0271.jpg
    16.7 KB · Visningar: 841
Så bra att den är liten. Då kanske den passar mina små händer.
Hittils har 1D serien inte alls fungerat för mig.
 
Senaste på Northlight...

"The photos seem to have opened up the leaks considerably. Whilst I'm waiting for detailed specs, it seems that the 5D2 replacement is firmly aimed at hitting these three design goals:
Increase sensitivity
Lower noise
Increase dynamic range
So, not the D800 route..."

Låter som musik tycker jag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.