Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Så är det ju alltid. Är man nöjd så är man.

AF och serietagning är nog det viktigaste. Men tålighet, exponeringsmätare, joystick för höjdformat, "rate"-knappen, mer avancerad videofunktion, intern råkonvertering med mera kan säkert locka vissa.

Det finns många som fortfarande fotograferar med 5D (mark I) och är nöjda med den.

Jag t ex sitter med mkI och funderar på att skaffa ett crophus med högre framerate (7D?) och ev ersätta mk I med ett nyare (mkII eller mkIII/X). Men vad det blir i slutänden bestäms till stor del av vad som verkligen presenteras och hur mycket bättre bildkvalitén (DR - tonomfång) är på en ev 5D mkIII/X.
Men visst bättre seriebildtagning, ISO prestanda och AF är inget man tackar nej till även om det inte är avgörande för min del.
 
Jag börjar mer och mer tvivla på det rådande ryktet inklusive specen på CR.
Mer info borde finnas om det var så nära som denna vecka och 61 AF punkter känns egentligen inte speciellt logiskt på 5D III.
Blir inte förvånad om det kommer något helt annat och gör det senare än denna vecka.
 
nnas om det var så nära som denna vecka och 61 AF punkter känns egentligen inte speciellt logiskt på 5D III.
Blir inte förvånad om det kommer något helt annat och gör det senare än denna vecka.

Nikon kör ju samma AF-sensor i D4 och D800. Men det kan ju vara skillnad i processorkraft. Å andra sidan är ju 7 bps mindre krävande än 12 bps.

Canon gör allt de kan för att täta läckor så jag förstår inte varför det borde ha läckt mer. För de nya objektiven (28 IS, 24 IS, 24-70) läckte det ut några timmar innan.
 
Spännande, den kommer alltså att ha en knapp för att frigöra och ta bort objektivet!
Ser ut som en mikrofon där, dom har alltså inte lyssnat på mig och tagit bort filmfunktionen, typiskt, lyssnar aldrig på sina kunder ;)

Jag kan inte avgöra om bilderna är fejk eller inte, hur som helst säger dom inget om kameran.

OM bilderna är på den riktiga kan man avgöra några små detaljer.
- Av/På-knapp som på 7D. Tack för den.
- Låsfunktion för programväljarratten. Tack för den.
- Knappen för skärpedjup flyttad?
- Svårt att avgöra, men det ser ut som icon för hörlursuttag på sidan.
- Den kommer heta 5D Mark III (inte 5D X som ryktats)

Svaren kommer väl troligtvis på fredag, men det är ju skoj att spekulera :)
 
Nej, Jag antar att det på 5D mk2 sitter en liten knapp nere till höger under knappen för att lossa objektivet (om du tittar på kameran framifrån dvs motivsidan) precis vid infästningen till objektivet. Den bländar ner objektivet till vald bländare.
Trycka på avtrycket gissar jag aktiverar kameran, mäter ljus och/eller fokus.

Prova själv med att ställa in manuellt och det största bländartalet dvs minsta bländare.
Titta genom sökaren och tryck på avtrycket. Prova sen med att trycka på den lilla knappen på framsidan.
 
På vänstersida sitter låsningen till bajonetten. Ser exakt likadan ut som på 5DMKII.
Vad som saknas är skärpedjupsknappen som på 5DMKII sitter under bajonettlåsningen. Den har säkert flyttats till höger sida där den finns på 1D kameror.
All riktningar angivna som när man har kameran i fotoposition.
Bajonett alltså vänster hand. (Fast den brukar man ju inte lossa med kameran vid ögat).
Skärpedjup manövreras med höger hand.
 
Knappen är vanlig men t.ex 400d saknar den.

Knappen visar inte skärpedjupet korrekt, den bländar bara ner. Dvs den ger bara längre skärpedjup, aldrig kortare. En ljus dag ser ögat mer skärpedjup obländat än vad optiken kommer stråla mot sensorn (ögats pupil bländar ner på egen hand). Jag gillar korta skräpedjup så själv ser jag inte riktigt storheten i den, live-view återger korta skärpedjup mycket bättre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.