Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är jag iofs inte Magnus men lillebror är lite skarpare på 1.8 (för övrigt toppresultat fullöppnad) men det innebär inte att 1.2:an är mjuk, tvärtom är den känd för att vara ganska skarp och full av kontrast redan på 1.2. Finns säkert variationer men rent generellt..

Det som brukar nämnas är dock AF och prisvärde där 1.2:ans merpris är svårt att motivera om man ser till det rent tekniska. Men den köps för att köras på 1.2 och ge den där magiska karaktären som ingen annan kan leverera. Om det är värt priset beror på vem du är, dina uppdrag och din fotostil.

Off topic by the way...

EF 100mm f/2.0 USM är en doldis som är aningen bättre än EF 85mm f/1.8 USM. Enda anledningen till att jag har den senare och inte den förra är prisskillnaden och att jag var snål/fattig när jag skulle välja kort tele för 20 år sen.
 
Nu äre klart, broder min har förhandsbokat sin =) Det kommer bli roligt att få låna den och göra mina egna ûbervetenskapliga tester, en ny D800 och en ny 5D eller 3D eller vad den nu kommer att heta kommer att vara i min ägo "5D:n ibland" =) På den kommer det att sitta ett 50/1.4 usm och på min D800 en 50/1.4g.

Den "duellen" vinner nog din bror ..när det gäller bilder per sekund : ) allt annat tror jag din D800 är ganska överlägsen, hoppas de är likvärdiga, men vad man läst och sett hittills så....
 
Den "duellen" vinner nog din bror ..när det gäller bilder per sekund : ) allt annat tror jag din D800 är ganska överlägsen, hoppas de är likvärdiga, men vad man läst och sett hittills så....

Intressant, sitter du månntro inne med speciell information om den eventuellt kommande 5DII efterföljaren? :)
(jag har bara läst icke konfirmerade rykten, och ännu mindre sett några bilder)
 
Nää, bara vad jag tror : ) Har ändå inte råd att byta bort ett Canon 400-2,8IS, 16-35/2,8 och ett 100-2,8 osv för att få något bättre från Nikon, än vad jag har på min 5dII, duger bra till mina klantarselbilder :))
 
Den "duellen" vinner nog din bror ..när det gäller bilder per sekund : ) allt annat tror jag din D800 är ganska överlägsen, hoppas de är likvärdiga, men vad man läst och sett hittills så....
Låt oss vara säkra på att båda kommer att vara fantastiska kameror. Eftersom D800:an kommer att vara ett monster gällande bildkvalité så hoppas jag innerligt att Canon tänker sig noga för innan dom sätter ett pris som gör att många tappar intresset. Man kan nog säga att D800:an skulle kunna kosta 10 000:- till och fortfarande vara intressant. Dvs den är mer eller mindre ett kap. Så hur försäljningen och mottagandet av nya 5D blir hänger nog mer på prissättningen än många tror. På måndag kväll, natten till tisdag så vet vi mycket mer =D
 
Låt oss vara säkra på att båda kommer att vara fantastiska kameror. Eftersom D800:an kommer att vara ett monster gällande bildkvalité så hoppas jag innerligt att Canon tänker sig noga för innan dom sätter ett pris som gör att många tappar intresset. Man kan nog säga att D800:an skulle kunna kosta 10 000:- till och fortfarande vara intressant. Dvs den är mer eller mindre ett kap. Så hur försäljningen och mottagandet av nya 5D blir hänger nog mer på prissättningen än många tror. På måndag kväll, natten till tisdag så vet vi mycket mer =D

Vi Nikonister är ju er Canoniker ett stort tack skyldiga när det gäller D800ans specar och pris. (edit: ursäkta meningen som hamnade tokigt i förhållande till citeringen ovan, jag vet ju att du fotar Nikon, Mahdad) Jag har hela tiden sett den kommande D700-efterföljaren som en kamera som "måste sätta ner foten mot 5DmkII och, varefter modellen dröjde, även 5DmkIII". Själv ser jag fram emot vad som komma skall från Canon gällande mkIII och även från CaNikon gällande "DX"-format (ursäkta franskan...) i pro/semipro-segmentet (7D resp D300s efterträdare, vilka ju varit både kritiker- och publikfavoriter).
 
Någon som vet något mer om presentationen av den nya 5D?
Vi har ju sett det på CR och sedan behandlat det som fakta att det ska ske nu i början av veckan, men jag har inte sett något mer som bekräftar det.
 
Någon som vet något mer om presentationen av den nya 5D?
Vi har ju sett det på CR och sedan behandlat det som fakta att det ska ske nu i början av veckan, men jag har inte sett något mer som bekräftar det.

Inget är säkert alls. Vi har bara Canonrumors ord på det och de har inte angett uppgifterna som helt säkra.
 
Nu är det 2:e mars som gäller för ny info om 5D III eelr X enligt canonrumours. Just nu verkar det mesta vara lite gungfly så det är väl som vid fågelfoto - tålamod som gäller..... I vart fall skulle det ju bli lite upplysningar om priset på 1Dx i veckan men det är väl sannolikt att man tar allt på en gång.
 
Jag har sagt det förut och säger det igen, CR är ett skämt. Killen är inte att ta på allvar, han slänger ut [CR3] utan att vara halvsäker ens.
 
Jag har sagt det förut och säger det igen, CR är ett skämt. Killen är inte att ta på allvar, han slänger ut [CR3] utan att vara halvsäker ens.

Det där tycker jag är väl hårt.
Han sätter CR utifrån vem som är källan till påståendet, och faktum är att CR3 enbart brukar fela på mindre detaljer.
Han tar också på sig själv att han gjort ett fel med datumet.

I övrigt så låter det här, utifrån specarna enligt ryktet, som en kanonkamera.
 
Ja det är ingen som kritiserat kameran, självklart kommer den att vara skitbra. Men jag är inte ensam om att tycka att han skriver konstigt och oklart, många i olika trådar som ifrågsatt vad han menar med det han skriver egentligen.
 
Med de speccar som är ute... Vad är det jag missar? Om jag är nöjd med AF på min mark ii och inte bryr mig om bilder per sekund... Låter ju som precis samma kamera annars?
 
Med de speccar som är ute... Vad är det jag missar? Om jag är nöjd med AF på min mark ii och inte bryr mig om bilder per sekund... Låter ju som precis samma kamera annars?

Så är det ju alltid. Är man nöjd så är man.

AF och serietagning är nog det viktigaste. Men tålighet, exponeringsmätare, joystick för höjdformat, "rate"-knappen, mer avancerad videofunktion, intern råkonvertering med mera kan säkert locka vissa.

Det finns många som fortfarande fotograferar med 5D (mark I) och är nöjda med den.
 
Med de speccar som är ute... Vad är det jag missar? Om jag är nöjd med AF på min mark ii och inte bryr mig om bilder per sekund... Låter ju som precis samma kamera annars?
Tror att den kommer att klara sig bättre på högiso och ha fått ett lyft i DR också. Dock är det många på dpreview som är skeptiska mot att den har förbättrats nämnvärt. Den som lever får se, kanske får vi veta mer på fredag? Man vet ju aldrig med "ryktena" på CR.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.