Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter gött! publicera gärna din vetenskap med bildexempel och allt här i trådarna! Blir spännande att läsa även om jag för min del fortfarande går och trånar efter 1D MKIV ( ska man aldrig få råd?) som förmodligen inte lär bli överträffad än på ett tag vad gäller fågelfoto. Men man vet ju aldrig vad Canon gömt i bakfickan...

Eos 7D Mark II och Nikon D9000 blir fågelfotografernas drömkameror.
 
Låter gött! publicera gärna din vetenskap med bildexempel och allt här i trådarna! Blir spännande att läsa även om jag för min del fortfarande går och trånar efter 1D MKIV ( ska man aldrig få råd?) som förmodligen inte lär bli överträffad än på ett tag vad gäller fågelfoto. Men man vet ju aldrig vad Canon gömt i bakfickan...
Men sen blir ju problemet releasedatumet, på CR spekulerar dom att man inte kommer att kunna köpa nya 5D:n förrän i sommar. 1DX visades väl i oktober och finns fortfarande inte för försäljning, hoppas verkligen att det inte blir några problem med 5D lanseringen. D800:an tror jag inte att det blir strul med, den kommer nog att finnas i lager i slutet av mars. I alla fall för dom som har förhandsbokat dom.
 
Från Northlight Images ryktessida:
We've been sent (thanks) some more details of the upcoming camera:

"Although the AF in the 5D2 replacement is based on the same sensor layout as the 1D X, it is a 'simplified' version.
The dual card setup of the camera is specifically aimed at video users
Just as with the 1DX, clean HDMI is possible."
 
Nu äre klart, broder min har förhandsbokat sin =) Det kommer bli roligt att få låna den och göra mina egna ûbervetenskapliga tester, en ny D800 och en ny 5D eller 3D eller vad den nu kommer att heta kommer att vara i min ägo "5D:n ibland" =) På den kommer det att sitta ett 50/1.4 usm och på min D800 en 50/1.4g.

Du får förmodligen dra upp Iso till löjliga värden och pixelpeepa in absurdum för att senågra skillnader. Eller kanske skriva ut femmetersbilder och stå en halvmeter ifrån för att jämföra.
Den verkliga skillnaden finns nog i handhavandet; en del gilla C, andra N.
Ingen är bättre. Båda är fantastiska. Fast löjligt stora.
 
Du får förmodligen dra upp Iso till löjliga värden och pixelpeepa in absurdum för att senågra skillnader. Eller kanske skriva ut femmetersbilder och stå en halvmeter ifrån för att jämföra.
Den verkliga skillnaden finns nog i handhavandet; en del gilla C, andra N.
Ingen är bättre. Båda är fantastiska. Fast löjligt stora.

Nu är jag långt ifrån en av dom kunniga här på fotosidan, men likförbannat så ska det bli roligt att se resultaten av vanliga bilder, kolla på hur orörda råfiler ser ut först, och efter dom är behandlade så bra som jag förmår. Samma motiv,brännvid,tid,bländare, iso och mätmetod. Helt enkelt som man bara brukar göra själv. Jag håller med dig, kommer inte bli lätt att se skillnad =) Hur många som helst kommer ju att ha egna 5D3 och D800, men som sagt så kommer det att bli roligt att få testa dom under exakt samma förhållanden.
 
Senast ändrad:
Den verkliga skillnaden finns nog i handhavandet.

Precis, jag behöver inte fler pixlar eller ännu bättre ISO prestanda än vad jag har med 5D mkII trots att jag fotar bröllop i mörka kyrkor. Bättre ljusmätning, AF, och serietagning vore jag dock betjänt av.
Dubbla minneskort lockar OM man kan köra dom att spegla varandra.

Det ser på bilderna ut som den nya får en joystick även på batterigreppet så den kan användas helt lika horisontellt som vertikalt, sånt uppskattas.
 
Nej det skulle jag inte vilja hålla på med under en plåtning, mycket nog att tänka på ändå.

Utan att vara påläst öht. Finns det ens en kamera med dubbla minneskort som INTE klarar av att skriva paralellt till båda? (Förutom min gamla Olympus c-5050 kompakt då) Känns som det är det enda vettiga syftet med att ha två minneskort? För kapacitet är ju som regel inte ett issue längre...
 
Jag kan tänka mig att jag själv skulle vilja ha video på ett kort och bilder på ett annat, kanske?

Vet inte riktigt vad vitsen skulle vara, men du kan ha en poäng.

Om man spelar in den längre varianten av film (som nu ska gå med 1DX) där filmen delas upp i fler delar, kanske dom olika sparas på varsitt minneskort av buffringsskäl.

Annars ser även jag ftam emot att kunna spara bilderna på båda minneskorten samtidigt av säkerhetsskäl. Och 1Ds för 70" som är enda Canonalternativet idag med dubbla minneskort och FF känns inte aktuellt..

Ska som sagt bli spännande att se vad som kommer, och spännande o se om nya 5DIII/X visas i Nacka på mässan 25 april:
http://www.canon.se/prosolutions2012
 
Magnus, såg i din kameraväska att du har både 85 1.2 II och 85 1.8, 1.8:an har fått mycket gott kritik och jag har läst att den ska vara bättre än den 5ggr dyrare 1.2:an. Stämmer det? Många skriver att 1.2:an är väldigt mjuk och kontrastfattig vidöppen, och att 1.8:an är fortfarande skarpare vidöppen än dyrgripen på 1.8, alltså samma bländartal.
 
I vidare betydelse är det det. En bild som tas är bättre än en som inte tas. Oftast.

Annars håller jag med. Den normala betydelsen av bildkvalitet är den tekniska kvaliteten hos bilden.
 
I vidare betydelse är det det. En bild som tas är bättre än en som inte tas. Oftast.

Annars håller jag med. Den normala betydelsen av bildkvalitet är den tekniska kvaliteten hos bilden.

Finns väl många andra aspekter än detaljåtergivningen som det pratades om. Tex dynamiskt omfång, brus, hur AA filtret påverkar, hur sensorn hanterar färger mm
 
Finns väl många andra aspekter än detaljåtergivningen som det pratades om. Tex dynamiskt omfång, brus, hur AA filtret påverkar, hur sensorn hanterar färger mm

Med tanke på Sonys grundforskning , kunskaper och tillverkning vad det gäller små kameramoduler till mobiltelefoner och där dessa kunskaperna senare överförs till de större sensorerna så kan vi nog anta att alla de parametrar du tar upp så ligger kamerans sensor på topp och det finns ingen konkurrent som har något liknande att erbjuda.
Sony, Omnivision.Aptina säljer tillsammans 100 tals miljoner sensorer /år.
Bara Omnivision säljer 150 miljoner kameramoduler i kvartalet.
 
Magnus, såg i din kameraväska att du har både 85 1.2 II och 85 1.8, 1.8:an har fått mycket gott kritik och jag har läst att den ska vara bättre än den 5ggr dyrare 1.2:an. Stämmer det? Många skriver att 1.2:an är väldigt mjuk och kontrastfattig vidöppen, och att 1.8:an är fortfarande skarpare vidöppen än dyrgripen på 1.8, alltså samma bländartal.

Nu är jag iofs inte Magnus men lillebror är lite skarpare på 1.8 (för övrigt toppresultat fullöppnad) men det innebär inte att 1.2:an är mjuk, tvärtom är den känd för att vara ganska skarp och full av kontrast redan på 1.2. Finns säkert variationer men rent generellt..

Det som brukar nämnas är dock AF och prisvärde där 1.2:ans merpris är svårt att motivera om man ser till det rent tekniska. Men den köps för att köras på 1.2 och ge den där magiska karaktären som ingen annan kan leverera. Om det är värt priset beror på vem du är, dina uppdrag och din fotostil.

Off topic by the way...
 
Nu är jag iofs inte Magnus men lillebror är lite skarpare på 1.8 (för övrigt toppresultat fullöppnad) men det innebär inte att 1.2:an är mjuk, tvärtom är den känd för att vara ganska skarp och full av kontrast redan på 1.2. Finns säkert variationer men rent generellt..

Det som brukar nämnas är dock AF och prisvärde där 1.2:ans merpris är svårt att motivera om man ser till det rent tekniska. Men den köps för att köras på 1.2 och ge den där magiska karaktären som ingen annan kan leverera. Om det är värt priset beror på vem du är, dina uppdrag och din fotostil.

Off topic by the way...

Jag hade gärna haft en 85/1,4 med snabbare AF och lättare vikt. Det är en tydlig skärpeförbättring vid 1,4. Men för romantiska bröllop är bländare 1,2 utmärkt. Då behöver det inte vara så skarpt.

85/1,2 har en del kromatisk aberration, men det har även 85/1,8. Är inte förvånad om det kommer en 85/2 IS en dag.

AF-hastigheten är helt okej på håll. Det är om den irrar ner sig på korta avstånd som det går segt. Har plåtat sport med den utan problem. Då handlar det ju oftast om små förändringar av fokus.

Jag trodde inte att jag skulle använda 85/1,2 så mycket utan mest för speciella fotograferingar som bröllop. Det blev istället att jag sålde 85/1,8. Å andra sidan har jag ju även 100/2.

Slut på OT.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.