Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Japan foto som tog över butiken och/eller lagret är väl inte lila bra?

Inget fel på dom, seriösa med bra priser. Men jag hade varit trogen kund hos Kungsholms där jag blev igenkänd när jag kom in och tyckte jag hade en bra dialog, därför saknar jag butiken.

Tillbaka till ämnet, vad gör man med 61 fokuspunkter?
 
Inget fel på dom, seriösa med bra priser. Men jag hade varit trogen kund hos Kungsholms där jag blev igenkänd när jag kom in och tyckte jag hade en bra dialog, därför saknar jag butiken.

Tillbaka till ämnet, vad gör man med 61 fokuspunkter?

Det är vad jag frågar mig också? Finns det verkligen ett behov av 61st?
När jag fotade manuellt på stenåldern visste jag nästan alltid var fokus fanns. När jag köpte min första DSLR, med nio AF-punkter kunde jag sätta fokus för det mesta. Nu med 19 vet jag aldrig var fokus hamnar....
 
Aftonbladet eller Expressen
Min fotohandlare tror att det kommer en kamera från Nikon med d3x sensor som skall ersätta d700 så småningom

Din fotohandlare är ute och cyklar, varför skulle man sätta i en sämre sensor (utan film, lägre upplösning) än det då finns i D800? Bättre vore om de satte i en D3s eller D4-sensor i ett D700-liknande hus och fick upp snabbheten och ner bruset.
 
Tillbaka till ämnet, vad gör man med 61 fokuspunkter?

Det exakta antalet spelar inte så stor roll. Om det är samma AF-sensor i 1DX så får man möjlighet att gruppera punkterna i zoner vid sportfoto. Följer dn färgkänsliga exponeringsmätaren med blir det möjligt för kameran att automatiskt byta punkt när motivet rör sig.

En annan fördel skulle vara att punkterna täcker ett större område av bilden. Dock inte lika stor täckning som i 1D Mark IV.
 
Tycker specen (om den stämmer) ser bra ut, men är den inte väldigt väldigt lik 1DsMKIII??

5DMKIII/X - 1DsMKIII
22mp - 21mp
61pt AF - 45pt AF
100% VF - 100% VF
3.2" LCD - 3" LCD
Dual CF/SD Card Slots - Dual CF/SD Card Slots

Sen kan man iofs gissa att nya 5D kommer att få andra fördelar som inte specats än, som tex video, möjlighet att redigera RAW, bättre ISO, fler b/s mm
Men specen so far är rätt snarlik..
 
Det är vad jag frågar mig också? Finns det verkligen ett behov av 61st?
När jag fotade manuellt på stenåldern visste jag nästan alltid var fokus fanns. När jag köpte min första DSLR, med nio AF-punkter kunde jag sätta fokus för det mesta. Nu med 19 vet jag aldrig var fokus hamnar....

Det är väl bara att välja vilken/vilka AF-punkt/er som ska vara aktiv/a.
 
Specsen är helt fantastiska, är det nån mer än mig som tycker att det är lite konstigt att dom har satt en prislapp som är ett par tre tusen mer än D800? Det är ju två helt olika kameror, men det känns ändå mer naturligt att D800:an med sin sensor borde ligga högre i pris, men nu är det tvärtom...
 
Känns som denna på alla punkter motsvarar den mytomspunna sagokameran 3D med alla proffsfunktioner i ett billigare paket. Kul om den skulle heta så för självklart kommer det en kamera med tokmycket pixlar också framöver.
 
Din fotohandlare är ute och cyklar, varför skulle man sätta i en sämre sensor (utan film, lägre upplösning) än det då finns i D800? Bättre vore om de satte i en D3s eller D4-sensor i ett D700-liknande hus och fick upp snabbheten och ner bruset.

du har rätt. sensorn som sitter i d3x skulle erbjuda 720P 30 och kunna ta ca 7 bilder /sekund.
Nikon gör antagligen som tidigare, följer upp D4 med en billigare variant och så som Nikon gjorde med d3 - d700
 
Specsen är helt fantastiska, är det nån mer än mig som tycker att det är lite konstigt att dom har satt en prislapp som är ett par tre tusen mer än D800? Det är ju två helt olika kameror, men det känns ändå mer naturligt att D800:an med sin sensor borde ligga högre i pris, men nu är det tvärtom...

5D MkII kostade 2700 dollarer när den kom (och då kostade D700 $3000). D800 ligger på samma pris som D700 gjorde vid lanseringen, medans Canons nya gått upp med $800 om ryktena stämmer. Kanske inte så konstigt i och för sig, i och med att bättre sökare, hållbarhet och sådant kostar en hel del (är inte så stor skillnad mellan D700 och D800 i det avseendet).
 
Jo jag förstår hur du tänker. Men det är väl inte bra att den ligger högre än D800 i pris för det, jag tycker att det är konstigt iaf. Men som sagt, det är kanske bara jag.
 
Specsen är helt fantastiska, är det nån mer än mig som tycker att det är lite konstigt att dom har satt en prislapp som är ett par tre tusen mer än D800? Det är ju två helt olika kameror, men det känns ändå mer naturligt att D800:an med sin sensor borde ligga högre i pris, men nu är det tvärtom...

Inget är ju officiellt än, bara rykten.
 
Inget är ju officiellt än, bara rykten.
Mja, vi får hoppas! Canon har ju gjort en produkt som mycket väl kan locka kunder från Nikon. Detta är ju den naturliga D700 ersättaren =) En mycket balanserad kamera verkar det som. Inte bäst på nåt, men väldigt bra på allt. För att jag öht skulle vara intresserad för min del så skulle jag vilja ha en prislapp under D800, inte över för sjutton. Om vi skiter i vad det är för märken på kamerorna och bara tittar på vad kamerorna i sig är så är jag nästan övertygad om att D800 kommer att ha en edge när vi pratar om ren bildkvalité, sen hur det blir med lågljusprestanda blir ju svårt att säga redan nu. Absolut att nya kameran från Canon kommer att vara fantastisk, men med tanke på att D800 troligtvis kommer att ha lite bättre bildkvalité och ligga bättre i pris så ser jag inte hur Canon ska vinna kunder från Nikon. Det spekuleras ju om att det kan bli helt tvärtom. Betala mindre och få bättre bildkvalité. blir inte riktigt klok på hur Canon tänker just nu.. 1DX 10k dyrare än D4, 5D3 eller vad den kommer att heta dyrare än D800, nya 24-70 2,8 2 för c:a 24 000:- .. etc.
 
Jo jag förstår hur du tänker. Men det är väl inte bra att den ligger högre än D800 i pris för det, jag tycker att det är konstigt iaf. Men som sagt, det är kanske bara jag.

Vi får väl avvakta den verkliga specarna och de verkliga priserna men jag tror att ju högre upp i modellhierarkin du kommer desto mindre roll spelar priset.

OM Canon verkligen släpper en modell med "drömspecar" så kommer dess försäljnignsvolymer ha väldigt lite korrelation med priset på D800. Det är nog priset i sig som är avgörande.
 
Absolut att nya kameran från Canon kommer att vara fantastisk, men med tanke på att D800 troligtvis kommer att ha lite bättre bildkvalité och ligga bättre i pris så ser jag inte hur Canon ska vinna kunder från Nikon. .

D800 kommer säkert vara vassare när det gäller detaljåtergivning. Sen finns det fler aspekter på bildkvalitet.

Canon lockar med 7 bilder per sekund om ryktena stämmer. Det är dubbelt upp mot Nikon och tillräckligt för att locka vissa. 36MP ger stora bildfiler som skrämmer en del.

Canon kommer säkert med en kamera med upplösning motsvarande D800 någon dag. Frågan är om det blir i 1D eller 5D-serien och hur långt bort det ligger.

Canon och Nikon får allt mer lika produkter. Hålen i modellprogrammen fylls igen. Jag tror att vi får se allt färre systembyten. Men det gäller ju att fånga dem som ännu inte valt system.

Det spekuleras ju om att det kan bli helt tvärtom. Betala mindre och få bättre bildkvalité. blir inte riktigt klok på hur Canon tänker just nu.. 1DX 10k dyrare än D4, 5D3 eller vad den kommer att heta dyrare än D800, nya 24-70 2,8 2 för c:a 24 000:- .. etc1

Vi vet inte vad 1D X kommer att kosta. Priset kommer den 27 feb. Vad priset i butik blir för 24-70:an vet vi inte heller. 70-200:an fick ju rekpriset 39 tusen.... Och priset på 5D Mark II-efterträdaren är också okänt.
 
Nu äre klart, broder min har förhandsbokat sin =) Det kommer bli roligt att få låna den och göra mina egna ûbervetenskapliga tester, en ny D800 och en ny 5D eller 3D eller vad den nu kommer att heta kommer att vara i min ägo "5D:n ibland" =) På den kommer det att sitta ett 50/1.4 usm och på min D800 en 50/1.4g.
 
Snabba på

Nu äre klart, broder min har förhandsbokat sin =) Det kommer bli roligt att få låna den och göra mina egna ûbervetenskapliga tester, en ny D800 och en ny 5D eller 3D eller vad den nu kommer att heta kommer att vara i min ägo "5D:n ibland" =) På den kommer det att sitta ett 50/1.4 usm och på min D800 en 50/1.4g.

Låter gött! publicera gärna din vetenskap med bildexempel och allt här i trådarna! Blir spännande att läsa även om jag för min del fortfarande går och trånar efter 1D MKIV ( ska man aldrig få råd?) som förmodligen inte lär bli överträffad än på ett tag vad gäller fågelfoto. Men man vet ju aldrig vad Canon gömt i bakfickan...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.