Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns ju två typer av konsumenter minst. De som blir så sugna när det släpps något nytt att de genast ställer sig i kön. Dessa early birds är ju trevliga för oss andra som helst vill läsa tester och läsa vad andra fotografer tycker innan vi springer till affären.
Hör man till kategori 2 så lär man ju veta ganska väl veta vad man köper innan kreditkortet dras i kassan.
Då köper man ju inte grisen i säcken som kategori 1 gör.
Fast tack alla kategori 1 männiksor för ni finns, för hur skulle vi andra annars få veta vad kameran verkligen går för.
 
5D2 har kostat runt 20K länge nu, och vissa dagar en bra bit under. Frågan är vad folk är beredda på att betala för en för många ganska mariginell uppdatering.

Troligtvis blir det som det brukar.
Priset går ner efter ett tag.
5D mkII var ju rejält dyrare direkt efter lansering än vad den är nu.

Är också övertygad om att sensorn utvecklats, samt att det finns fler förbättringar i övrigt.
Skulle inte förvåna mig om 5D mkIII får funktionerna för att rediga RAW-filer direkt i kameran, för att sedan kunna spara dem som Jpeg.
Detta finns ju hos 1Dx.
 
5D2 har kostat runt 20K länge nu, och vissa dagar en bra bit under. Frågan är vad folk är beredda på att betala för en för många ganska mariginell uppdatering.

Varför kallar du den marginell? Om detta är marginellt så vet jag inte när det sist kom något som inte var det. Då var 7D marginell, IDMKIII var marginell och likaså 1DMKIV samt 1DX.
Tvärtom är väl detta verkligen ett nytänk från Canon.
En 5DM på 4 fps och 36 mpix och slö fokus hade varit marginellt.
 
Jag gav 22450:- för mk II och jag var först i kön hos min handlare, så jag tycker priset hållit sig bra över dom drygt tre åren jag haft den. Blir spännande att se vad den kommer att kosta när/om den släpps.
 
Stämmer specarna är det här vad många ägare av Nikon D700 hoppades att D800 skulle vara. Tror Canon mycket väl kan komma att locka över en hel del användare från Nikon om det stämmer.
 
Jag är själv D700 ägare och användare och har varit det i några år nu och kan bara hålla med om vad ni säger. Jag valde Nikon när jag bytte system pga att D700 var mer allround och för mig en mer användbar kamera. Tyvärr verkar det som om Nikon tycker att den kanniballiserat för mycket på deras flaggskepp och där av blev D800 som den blev. Canon verkar gått åt andra hållet och nu göra en kamera för fotograferna, jag r avundsjuk.

Jag behöver inte 100 megapixlar jag vill ha en kamera som fungerar snabbt och rappt och som är lättarbetad och som gör precis som jag vill i precis rätt ögonblick. Där jag själv kan välja om det är 4 eller 8 bilder i sekunden så jag kan anpassa till den situation jag befinner mig i.
 
Nja, D800 kostar 3000usd och den kostar ju som bekant 24990 här i sverige, räka med en prislapp som motsvarar D800E dvs 27990:- .

Frågan är ju om Canons pris är med eller utan VAT (dvs Moms)?
Räknat på en kurs på 6,67 så blir $3500 = 23345, är detta utan moms så blir påslaget för Moms 5836:-, totalt 29181:-

För egen del.
Om specarna hos CR stämmer (vilket är i allra högsta grad troligt), och kameran dessutom har möjligheten att redigera RAW-filer i kamern, för att sedan spara den som Jpeg, samt möjlighet att rösttagga bilderna, så kommer jag personligen att köpa en snarast möjligt.
 
Skulle det komma en kamera från Canon med 22mp 6,9fps och en riktigt bra af då har Canon en killer, skulle det komma en med 36-38mp, 4-5 fps och en riktigt bra af så har dom en killer. Men kommer dom med nåt halvdant med 26mp, 4,9fps och nån medioker 19p af så är det inte bra alls. Det ska grymt mycket till för att kunna tävla mot D800, och jag hoppas helhjärtat att Canon kommer med en värdig motståndare, det är kul med rivalitét och det gynnar oss kunder.

Aftonbladet eller Expressen
Min fotohandlare tror att det kommer en kamera från Nikon med d3x sensor som skall ersätta d700 så småningom
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.