Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Endera har du extrema krav, eller så överdriver du. Jag skulle nog påstå att de flesta digitalkameror haft "bra bildkvalité" ett tag nu. Vissa är förstås ännu bättre, men att kalla det som 7D (och andra från samma generation) levererar för inte särskilt bra tyder (för mig) på krav som ligger bortom det tekniskt möjliga.
Nejdå, jag har inga särskilda krav... Jag tycker bara att filerna känns så onödigt brusiga, kan inte sätta fingret på varför den inte upplevs särskilt bra. Inte för mig i alla fall.
 
Nejdå, jag har inga särskilda krav... Jag tycker bara att filerna känns så onödigt brusiga, kan inte sätta fingret på varför den inte upplevs särskilt bra. Inte för mig i alla fall.

Kanske testa på ISO under 3200? ;)

Visst, jag tar hellre med mig 5D2 (och innan jag hade den, gamla 5D) istället för 7D om jag vet med mig att jag inte ska fota krävande actionfyllda motiv, men jag håller ändå inte riktigt med om att 7D inte skulle vara särskilt bra i alla normala fotosituationer där ljuset faktiskt räcker till.

Om 5D3 gör så mycket mer för kvaliten än 5D2 gjort, det återstår väl att se (och testarna bara på den här sidan lär vara både många och kritiska).
 
Kanske testa på ISO under 3200? ;)
Jasså är det där felet ligger? =D På tal om 5D3 så är jag helt på att den kommer att bli helt fantastisk. Det är inte mycket på 5D3 som behöver vara bättre än föregångaren för att den ska bli en succé. Bättre Af och lite utökad DR gör susen, nu är det ju fortfarande oklart med vilken kamera som (håller tummarna) visas nästa tisdag. Jag gissar på en högupplöst kamera med över 30mp. Men det skulle vara mycket roligare och på många vis bättre med 22mp 6,9fps och ett helt nytt af system som det har spekulerats om. Jag väntar själv på en D800, men skulle Canons nya kamera vara denna allround maskin så skulle jag ljuga om jag sa att jag inte på många sätt skulle hellre vilja ha den än en D800. Måste bara vänja mig med Canons ergonomi, för oss som använder vänster öga så blir det problematiskt att ändra tid och bländare utan att peta sig i näsan när man har ögat mot sökaren =) Vi håller tummarna för att Canon slår världen med häpnad igen som dom gjorde med 5D2. Hur som helst så kommer det att vara en kamera som är bättre än en 5D2 på precis allt, och bara en sån sak gör att den blir no brainer för många.
 
[..]
Jag gissar på en högupplöst kamera med över 30mp. Men det skulle vara mycket roligare och på många vis bättre med 22mp 6,9fps och ett helt nytt af system som det har spekulerats om. Jag väntar själv på en D800, men skulle Canons nya kamera vara denna allround maskin så skulle jag ljuga om jag sa att jag inte på många sätt skulle hellre vilja ha den än en D800.

Jag tror (en åsikt som vissa väl redan uttryckt här) att den i så fall kommer att ligga för nära 1DX, för avsevärt mindre pengar (och alla tycker inte att permanent batterigrepp är värt att betala mer för - snarare tvärt om). De funktioner som 1DX har utöver just hastighet och antal bildpunkter jämfört med både 7D och 5D är nog för de flesta konsumenter ganska ointressant, gissar jag. Det är trots allt många "vanliga" fotografer som inte lever på sin talang som köper premium-modellerna.

För mig personligen så vore det ju alldeles jättefräckt om det blev en budget-1DX, för i så fall skulle jag nog klara mig med bara ett hus i framtiden (eller tills nästa nya lockande specialfeature hittas på). Ska jag gissa, så tror jag däremot på fler pixlar och färre bilder per sekund, men man hoppas att Canon åtminstone fattat hur många som retat sig på de befintliga 5D-modellernas begränsade AF och gör något åt det.

Om inte Nikon patenterat funktionen att ha ett crop-läge så kan man nog få med sig några kunder som sitter med EF-s-gluggar om man skulle göra det möjligt att montera såna också.
 
Jag tycker att det verkar som att Canon börjar lära sig att inte vara så oroliga för kannibalism. De som köper 1D-serien gör det oftast oavsett hur bra de mindre modellerna är. De ska ha prylar som håller och är bästa möjliga.

1DX ger 12 bilder per sekund. En 5D mark III med 7/s är inget superhot mot 1D X. Och dessutom är det fel sätt att tänka. Canon vinner mer på att göra kamera så attraktiv som möjligt och locka kunder från Nikon istället för att oroa sig för att tappa 1D X-försäljning.

1D Mark IV sålde sämre än 1D Mark III, men det var i huvudsak inte för att 7D ger 8 bilder/s och högre upplösning utan för att Nikon kom med D3 och D3s.

Om inte Nikon patenterat funktionen att ha ett crop-läge så kan man nog få med sig några kunder som sitter med EF-s-gluggar om man skulle göra det möjligt att montera såna också.

Flera EF-S objektiv tar i spegeln på småbild och APS-H-husen. Därför har de en speciell fattning.

Sen verkar Canon rent allmänt vara skeptiska mot beskärningslägen. De kunde ha lagt in APS-H-beskärning i 1D X men valde att avstå. Men live-view går det dock att använda beskärningsramar för olika proportioner.
 
1DX ger 12 bilder per sekund. En 5D mark III med 7/s är inget superhot mot 1D X. Och dessutom är det fel sätt att tänka. Canon vinner mer på att göra kamera så attraktiv som möjligt och locka kunder från Nikon istället för att oroa sig för att tappa 1D X-försäljning.
Det är ifs sant, D700 kannibaliserade på D3, men Nikon fick ju iaf behålla sina kunder, och i slutändan så vill ju ett företag att dom själva får pengarna än att dom går åt annat håll. Vad tror du själv Magnus? Kommer nya 5D:n att vara snabb eller högupplöst? Jag hoppas som sagt på 22mp varianten, men tror på 30mp+.
 
Det är ifs sant, D700 kannibaliserade på D3, men Nikon fick ju iaf behålla sina kunder, och i slutändan så vill ju ett företag att dom själva får pengarna än att dom går åt annat håll..

D700 kom 1 år efter D3 eftersom det satt samma sensor och D700 klarade nästan samma hastighet. 8 bps mot 9 bps. De började sälja till de som hade råd med D3 och följde sedan upp med D700 till dem som ändå inte hade råd med D3.

Det viktiga var att göra ett starkt intåg på proffsmarknaden med småbildsmodeller.

Med D300/s lärde sig Canon att en 4000 kronor dyrare kamera kan vara mer attraktiv. Eos 40D och Eos 50D lockade inga nya kunder utan bara befintliga. Canon insåg att många hellre betalar lite extra för proffsprestanda. Därför kom 7D.

jag tror att efterföljaren till 5D Mark II blir den första småbildsmodellen med det nya tänket (1D X har anammat designtänket från 7D). Den kommer nog inte uppfattas lika bantad på prestanda och byggkvalitet som 5D Mark II.

Vad tror du själv Magnus? Kommer nya 5D:n att vara snabb eller högupplöst? Jag hoppas som sagt på 22mp varianten, men tror på 30mp+

Jag har länge tyckt att småbildsegmentet borde breddas i den nedre delen av prisskalan. När jag möt canonfolk har de nickat åt den tanken.

Jag tror att det vore klokt med två modeller eftersom det finns så tydligt olika behov. Men vilken modell som kommer först återstår att se. Kanske 30+MP för att slås mot Nikon och störa 1D X så lite som möjligt. Med samma hastighet som 5D Mark II så lär det inte gnällas så mycket över farten. Sen kan de komplettera med en snabb med lite mindre upplösning.

Å andra sidan skulle en 30+MP inte locka över kunder från Nikon. Bäst vore att två varianter kom snabbt efter varandra eller samtidigt.

För tydlighetens skull så ska jag säga att jag inte har någon som helst info från Canon om vad som ska komma.
 
[..]
Med D300/s lärde sig Canon att en 4000 kronor dyrare kamera kan vara mer attraktiv. Eos 40D och Eos 50D lockade inga nya kunder utan bara befintliga. Canon insåg att många hellre betalar lite extra för proffsprestanda. Därför kom 7D.

jag tror att efterföljaren till 5D Mark II blir den första småbildsmodellen med det nya tänket (1D X har anammat designtänket från 7D). Den kommer nog inte uppfattas lika bantad på prestanda och byggkvalitet som 5D Mark II.

Ja, om 5D3 blir för småbild vad 7D blev för APS-C (vad det betyder kanske är olika från person till person, men ändå), så skulle nog åtminstone jag börja titta på vad jag kunde sälja av för att få råd med en så snabbt som möjligt. (Eller kanske snarare fundera på vilka andra livsnödvändiga kostnadsställen jag kan skära lite i. ;) )
 
Å andra sidan skulle en 30+MP inte locka över kunder från Nikon. Bäst vore att två varianter kom snabbt efter varandra eller samtidigt.
Det är riktigt lurigt, För det första så är det obegripligt för mig att trots att det ska bara vara en vecka till presentation så finns det ingen mer information, bilder på kamerans framsida etc, det enda vi vet är att det FINNS en ny kamera, den har vi ju som sagt sett på bild. Men lite bilder med exif infon måste ju finnas, nån har ju dom, att det inte läcker ut? Det gör ju ingen skada för företaget bara för att konsumenterna vet vad dom har att vänta. Läste du den där tråden där en kille hade granskat bilden tagen på den där fågeln? Det var ju med samma kamera som vi såg på bild. Han hade ju kollat in förstorningsmöjligheten i displayen, det var ju tydligt att det rörde sig om en kamera med närmare dubbelt så hög pixelantal som en 7D. Hur tolkar man en sån detalj? Det är mest logiskt och för konkurrensen att Canon kommer ut med en motsvarighet till D800. Dom är väl inte omedvetna om vilka positiva reaktioner den kameran har fått. Jag tror vi får se en ny snabb kamera från Canon "5DX" i september. Men man vet ju aldrig... Vad som kommer först.
 
Ja, det är tunt med substans i rykten och spekulationer för att vara så nära en release (om det nu är så).

Det spretar mellan rykten om 22 mp och 30+ mp, olika hastigheter, AF system etc så att alltihop ser ut som rena spekulationer. Det brukar ju faktiskt komma ett huvudspår som visar sig stämma ganska bra strax innan release, borde vara dags nu.
 
Det är riktigt lurigt, För det första så är det obegripligt för mig att trots att det ska bara vara en vecka till presentation så finns det ingen mer information, bilder på kamerans framsida etc, det enda vi vet är att det FINNS en ny kamera, den har vi ju som sagt sett på bild. Men lite bilder med exif infon måste ju finnas, nån har ju dom, att det inte läcker ut?

Canon och Apple är duktiga på att hålla tätt. De jagar läckor och den som slarvar får sparken. Det är av två anledningar. Dels för att nyheterna ska få stor uppmärksamhet. Om allt läckt ut är inte tidningarna lika intresserade av att skriva. Den andra anledningen är att inte skada försäljningen. Det är inte i alla fall som nyheterna är väntade och då vill Canon sälja det gamla som finns i lager, ex 24/2,8 och 28/2,8.

De nya objektiven läckte bara ut ett dygn innan. Canon begränsar naturligtvis så att all info sprids internt så sent som möjligt.

Läste du den där tråden där en kille hade granskat bilden tagen på den där fågeln? Det var ju med samma kamera som vi såg på bild. Han hade ju kollat in förstorningsmöjligheten i displayen, det var ju tydligt att det rörde sig om en kamera med närmare dubbelt så hög pixelantal som en 7D. Hur tolkar man en sån detalj? .

Jag är osäker på om man kan dra den slutsatsen. Det kanske bara är en förbättring av förstoringsfunktionen.
 
Det som då är känt om specar låter ju lovande. En bra allround kamera för de flesta.
Nu får man hoppas Canon har fått till allt på en kvalitetsnivå som kan matcha Nikon.
Då kan jag pensionera min 1DMKIIN som jag bara har för action när farten behövs men också när jag behöver 2 kamerahus.
Behålla den gamla 5DMKII och komplettera med en ny 5DmkIII blir en betydligt trevligare kombination.
Priset för huset lär väl hamna en bit över 30 000 i Sverige.
 
Senast ändrad:
Jag gillar också specarna men vill veta mer om hastigheten, ISO prestanda mm innan jag blir alltför entusiastisk.
Blir prislappen över 30 får jag ta en rejäl funderare om det är värt det.
Han verkar ju bombsäker på sin sak på CR så det stämmer nog.
 
Intressant, själv är jag mest nyfiken på vad den har för dynamiskt omfång och bildkvalitet vid låga iso jämfört med Mrk II. Men det är kanske inte en uppgradering där man fokuserat på dessa punkter
 
5D2 har kostat runt 20K länge nu, och vissa dagar en bra bit under. Frågan är vad folk är beredda på att betala för en för många ganska mariginell uppdatering.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.