Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Om den kostar max 15 tusen så kan den nog vara intressant för många, men inte om den kostar 25 tusen.

Fast om en sån skulle hamna på 15 tusen, hur mycket skulle då mk2 hamna på, 10 000? 7d 6000? =) Tror faktiskt att den skulle gå att sälja för 20 000:- men frågan är då om man inte lägger på 5000:- och tar D800:an istället... Vi får hoppas att det inte låg nån sanning i det som postades på CR idag.
 
Jag håller tummarna för det också, lite oroande dock att sånt här dyker upp när det ska vara presentation om mindre än 10 dagar. Jag litar inte riktigt på CR killen, han är lite vimsig och skriver så konstigt.
...

Han har nu själv, efter påpekande från andra, påpekat att det är gammla specar, som inte är så troliga.
http://www.canonrumors.com/2012/02/5d-mark-iii-5d-x-specs/

Själv ser jag 22Mp och bra AF som högst troligt.
Mitt intryck är att Canon faktiskt lyssnat mer på kunderna inför det här släppet, än tidigare.
De kan knappast ha missat vad så många har frågat efter.
 
Han har nu själv, efter påpekande från andra, påpekat att det är gammla specar, som inte är så troliga.
http://www.canonrumors.com/2012/02/5d-mark-iii-5d-x-specs/

Själv ser jag 22Mp och bra AF som högst troligt.
Mitt intryck är att Canon faktiskt lyssnat mer på kunderna inför det här släppet, än tidigare.
De kan knappast ha missat vad så många har frågat efter.

Skulle det komma en kamera från Canon med 22mp 6,9fps och en riktigt bra af då har Canon en killer, skulle det komma en med 36-38mp, 4-5 fps och en riktigt bra af så har dom en killer. Men kommer dom med nåt halvdant med 26mp, 4,9fps och nån medioker 19p af så är det inte bra alls. Det ska grymt mycket till för att kunna tävla mot D800, och jag hoppas helhjärtat att Canon kommer med en värdig motståndare, det är kul med rivalitét och det gynnar oss kunder.
 
Hur mycket brukar priset på de äldre modellerna (Mk.II i detta fallet) gå ner när något nytt introduceras?
Jag är sugen på en Mk.II, och om priserna går ner drastiskt kan jag nog vänta en aning. Men ifall de ligger kvar tills III:an mer eller mindre har tagit över, så finns det ingen större anledning att vänta.

Vad är troligt när det gäller autofokuspunkterna i kommande Mk.III? Kommer de att se ut som i 7D eller som i t.ex. Mk.II eller 60D?
 
Hur mycket brukar priset på de äldre modellerna (Mk.II i detta fallet) gå ner när något nytt introduceras?
Jag är sugen på en Mk.II, och om priserna går ner drastiskt kan jag nog vänta en aning. Men ifall de ligger kvar tills III:an mer eller mindre har tagit över, så finns det ingen större anledning att vänta.

Vad är troligt när det gäller autofokuspunkterna i kommande Mk.III? Kommer de att se ut som i 7D eller som i t.ex. Mk.II eller 60D?

Priserna har redan gått ner mycket så inget dramatiskt är att vänta på den fronten. Handlarna brukar inte sitta på några stora lager av den gamla modellen när det kommer en ny.
Det du kan hitta är bra priser på begagnade mkII när dom nya börjar levereras.

Vi undrar alla hur AF kommer att se ut, själv gissar jag på 7D stuket.
 
Hur mycket brukar priset på de äldre modellerna (Mk.II i detta fallet) gå ner när något nytt introduceras?
Jag är sugen på en Mk.II, och om priserna går ner drastiskt kan jag nog vänta en aning. Men ifall de ligger kvar tills III:an mer eller mindre har tagit över, så finns det ingen större anledning att vänta.

Priserna har redan gått ner rätt mycket. Jag tror inte att Canon kommer att gå ner så mycket till. De vill ju tjäna pengar och har anpassat sin produktion så att de inte ska ha överfulla lager.

Men enskilda handlare kan stå med för många och därför rea ut. Rajala sålde ju kameran för 14 papp nyligen.

Vad är troligt när det gäller autofokuspunkterna i kommande Mk.III? Kommer de att se ut som i 7D eller som i t.ex. Mk.II eller 60D?

Det kommer inte se ut som 5D Mark II. AF-sensorn har redan överlevt två generationer och förpassats ner till billigare APS-C-modeller.

Jag tror att det är troligt att kameran blir mycket lik 7D. Till det yttre är det nästan säkert med tanke på bilden från en testfotografering i Afrika som cirkulerar runt. 7D har ett modernare AF-system som inte är för dyrt att tillverka. Men räkna med lite modifieringar. AF-sensorn i 7D är kopplad till exponeringsmätaren på ett olyckligt sätt så att bildfrekvensen sjunker om kontrasten i bilden sjunker - även vid manuell fokusering och manuell exponering. Denna bugg är de medvetna om.

7D representerar ett nytt pro-tänk hos Canon. 1D X har många likheter med 7D, exempelvis zonindelad AF. Så nog kommer även efterträdarna till 5D vara påverkade av 7D.

AF-systemet i 1D Mark IV är väldigt gammalt, premiär i Eos 3 redan 1998. Tror att det går i pension.
 
Hmmh, helt plötsligt känner jag att det nog får bli en Mk.II. Det enda jag inte gillar med min 7D är just autofokuspunkterna.:D
Så pass att jag imellanåt hellre tar fram min 1100D....

Får väl hoppas på att det kommer någon ny drive med 14k-priset....
 
Hmmh, helt plötsligt känner jag att det nog får bli en Mk.II. Det enda jag inte gillar med min 7D är just autofokuspunkterna.:D
Så pass att jag imellanåt hellre tar fram min 1100D....

Får väl hoppas på att det kommer någon ny drive med 14k-priset....

Märkligt.. Jag skulle hellre ha en 5DII i stället för min 7D om det inte vore för 7D:s AF som är helt överlägsen, snabbheten kan jag lättare undvara.
 
Jag hör fler och fler som i början var väääldigt nöjda med sin 7D men som efter några månader byter upp sig till en 5Dmk2
 
Jag hör fler och fler som i början var väääldigt nöjda med sin 7D men som efter några månader byter upp sig till en 5Dmk2

Fast det kan ju att ha att göra med att de ligger varandra rätt nära både i pris och prestanda idag. Samt att det trots allt finns en prestigefaktor, som inte är helt oviktig för ganska många.
 
Jag hör fler och fler som i början var väääldigt nöjda med sin 7D men som efter några månader byter upp sig till en 5Dmk2

Det är ganska stor skillnad i bildkvalité mellan dom kamerorna, 5d2 är helt enkelt överlägsen 7d på den punkten. Min bror har en 7d, som han ska sälja snart. För att köpa nya 5d3, därför jag håller till här så mycket på ett Canon forum för att hålla honom uppdaterad =) Hur som helst, så är autofokusen och bps:en dom starkaste korten som 7d har.
 
Senast ändrad:
EOS 7D är grym om du t ex fotar flygande fåglar. Men man måste lära sig hur AFen funkar.

Precis! Många som klagat på sina resultat och skyllt på kameran har i själva verket "begått handhavandefel". Viktigt att mäta upp hur stor area AF mäter på samt tänka efter innan man går in i custominställnarna på AF. Isynnerhet vad gäller när man adderar hjälppunkter.
 
inte vid låga ISO då skiljer det knappt ett skit mellan 5d2/7D/60D
det är objektiven som gör största skillnaden.

http://privat.bahnhof.se/wb192876/DynamicRange.jpg

Har du verkligen kritiskt kollat grundbruset hos en 7D vid basiso och jämfört med en 5DMkII. Det är ganska rejäl skillnad.

Om inte så titta på exempelvis en blå himmel med lite vita molntussar avbildad med samma objektiv på en 7D resp en 5DMkII vid basiso i 100% på skärm så tror jag du ändrar uppfattning.

//Lennart
 
inte vid låga ISO då skiljer det knappt ett skit mellan 5d2/7D/60D
det är objektiven som gör största skillnaden.

http://privat.bahnhof.se/wb192876/DynamicRange.jpg

Jag har aldrig tyckt att 7D haft särskilt bra bildkvalité, har lekt mycket med en sån... Snabbheten är styrkan, jag håller fast vid att 5d2 lirar i en helt annan liga än 7D oavsett isotal. En färdig bild från respektive kamera visar att 5d2 har tydligt bättre skärpa och lägre brus även på låga iso. Redan från iso 1600 tycker jag att 7D börjar tappa för mycket.
 
Bildkvalitet för mig är mer än bruset på en blå himmel i 100% på skärmen.

Det gäller också att sätta skärpan rätt, mäta ljuset bra och hinna ta bilden medan motivet fortfarande är kvar. Där hjälper mig 7D mycket mer än 5D så jag hoppas vi får det bästa från båda världarna i en ny kamera.

Jag använder idag både 5D2 och 7D, ofta samtidigt med en på vardera axeln. Jag upplever ingen stor skillnad i bildanvändbarheten ens på högre ISO, men då bryr jag mig inte om hur det ser ut i 100% på en skärm utan hur det blir på printar och användbara skärmstorlekar.

Däremot får jag oftare en bra exponering vid snabba skott med 7D pga det överlägsna ljusmätningssystemet, det gör att jag slipper pressa bilderna i rawkonverteringen och får en bättre brusbild. Alla pratar om det bättre AF systemet men få nämner ljusmätningen som jag uppfattar som ett större lyft.

Jag tror fortfarande att det kommer EN 5D3 och att den kommer att ha en ruggig massa pixlar och måttlig hastighet. Jag tror att det genast kommer en massa surt från dom som granskar i "100% crop" utan att tänka på vad dom egentligen tittar på. I verkligheten kommer den förstås ge jättebra bilder.
 
Jag har aldrig tyckt att 7D haft särskilt bra bildkvalité, har lekt mycket med en sån...

Endera har du extrema krav, eller så överdriver du. Jag skulle nog påstå att de flesta digitalkameror haft "bra bildkvalité" ett tag nu. Vissa är förstås ännu bättre, men att kalla det som 7D (och andra från samma generation) levererar för inte särskilt bra tyder (för mig) på krav som ligger bortom det tekniskt möjliga.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.