Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast dom hade ju en websajt när det kom en ny modell, minns inte om det vad 5D2 eller 7D, där dom lade upp en bild man fick se mer och mer av ju närmare lanseringen det var. Alla vi nördar var inne varje dag för att se om något mer avslöjats.
Var ganska kul, kamera-striptease för fotonördar.

Det var inför lanseringen av 5D2.
 
Fast om Canon löser AF-frågan och erbjuder 7 bps kan en del som har D700 hellre välja nya 5D framför D800...

Varför bildjournalister bara skulle behöva 12 MP förstår jag inte. Ett uppslag i DI Weekend kräver bildkvalitet. Likaså om man vill ställa ut.

Jag tror du sitter och retas Magnus därför att du redan fått din inbjudan till den den 28/2.
 
Dpreview skrev följande i sin notis om Canons nya vidvinklar med IS:

Ultimately, the most interesting thing about these launches is the fact that Canon feels the need to update various full-frame lenses, almost as if something likely to test the quality of its existing versions was in the offing.

Det är tämligen säkert att Dpreview redan har sett (och kanske klämt på) en ny högupplöst Canon-kamera. Jag tror därför inte på teorin om att nästa nyhet från Canon är en kamera med ungefär samma pixelantal som EOS 5DII. Det är troligare att det kommer en D800-konkurrent.
 
Dpreview skrev följande i sin notis om Canons nya vidvinklar med IS:



Det är tämligen säkert att Dpreview redan har sett (och kanske klämt på) en ny högupplöst Canon-kamera. Jag tror därför inte på teorin om att nästa nyhet från Canon är en kamera med ungefär samma pixelantal som EOS 5DII. Det är troligare att det kommer en D800-konkurrent.

Eftersom detta bara har påbörjats och kommer fortsätta ett bra tag till så säger det inte ett dugg om vad som släpps snart.
Sedan kommer även nuvarande kameror dra nytta av detta.
Vi hör redan jubelrop över hur bra den nya 70-200/2,8 är eller den skarpa 300/,3,8 IS II som kostar skjortan är.
 
Min magkänsla säger att det vore strategiskt smartast av Canon att möta Nikon med samma mynt =) nästa FF från Canon kommer att bli 5dmk3 med 36-38mp. Den som inte tror det är ursäktad för att det är lördag, vin,öl och sprit gör så att man förlorar omdömet.
 
Nu bryr jag mig lite om din magkänsla och baserar det hela mer på vad källor med kunskap läcker.
Den senare delen av inlägget ser jag som en kulturell fördom.
Jag tror inte du vill att vi går i polemik om detta för det lär verkligen inte leda den här diskussionen vidare
 
Fast nu var du väl lite hård? Kan inte se annat än att phool skojade lite bara.

Tackar =) Ja det var en ganska stor nypa skoj i mitt inlägg faktiskt, jag har aldrig trott att magkänslor är fakta eller att alla sitter o super på lördagar. Det blir en grym kamera i alla fall. Det säger jag utan minsta lilla skoj =)
 
Fast om Canon löser AF-frågan och erbjuder 7 bps kan en del som har D700 hellre välja nya 5D framför D800...

Varför bildjournalister bara skulle behöva 12 MP förstår jag inte. Ett uppslag i DI Weekend kräver bildkvalitet. Likaså om man vill ställa ut.

Med den logiken skulle ju ingen fotografera med Nikon eftersom 12 MP varit standard sedan 2007 förutom de få som valt D3X.
 
Eftersom du (medvetet?) misstolkade mitt inlägg så ska jag förtydliga att det går att jobba som bildjournalist med 12 megapixel, men högre upplösning är inte fel. Och absolut inte onödigt som du skrev.

Jag vet bildjournalister som inte är helt lyckliga över att D800 blir långsammare än D700.

Med den logiken skulle ju ingen fotografera med Nikon eftersom 12 MP varit standard sedan 2007 förutom de få som valt D3X.

Naturligtvis inte eftersom kameraval grundar sig på en mängd parametrar varav vissa känslomässiga.

Men man kan se att D700 tappade försäljning ordentligt mot 5D Mark II efter en tid för att den uppfattades som mindre modern. Kan man få högre upplösning och filmmöjlighet så lockar det.
 
Jag var väldigt nöjd med Mk1 och tyckte att 12,7 mpix var mer än nog, och fattade inte alls vad jag skulle med 21 Mp i MkII. Men efter ett 1,5 år köpte jag MkII och den är ju helt fantastisk. Men jag kan inte för mitt liv begripa vad jag ska med 36 mp till. En bra analog småbild håller ju 8 mp och det dög ju bra förut. Nåja, ger den användbara bilder på ISO 12800 så slår jag nog till. Jag tycker att smärtgränsen går vid ISO 6400 med MkII
 
Som Nikonägare hoppas man att den nya kameran blir en 22 mp, 7 fps "D700-dödare". Det skulle tvinga Nikon att snarast ta fram en "Mk III-dödare", d v s D4-sensorn i en D800:as kropp...
 
Jag var väldigt nöjd med Mk1 och tyckte att 12,7 mpix var mer än nog, och fattade inte alls vad jag skulle med 21 Mp i MkII. Men efter ett 1,5 år köpte jag MkII och den är ju helt fantastisk. Men jag kan inte för mitt liv begripa vad jag ska med 36 mp till. En bra analog småbild håller ju 8 mp och det dög ju bra förut. Nåja, ger den användbara bilder på ISO 12800 så slår jag nog till. Jag tycker att smärtgränsen går vid ISO 6400 med MkII

Just för att en analog småbildskamera hade rätt begränsad upplösning, så var det många som använde Hasselblad, Mamiya och annat med större filmformat för att få högre upplösning. Om en analog småbildskamera klarade 8 mp skulle en bladare klara ca 36 mp om jag räknar rätt, och om det är samma emulsion på filmerna.

Nog finns det de som gärna vill ha högre upplösning även i dag. En 5DIII med 36 mp skulle någorlunda mostvara en klassisk 6x6-kamera i upplösning. Den blir ett stort hot mot dagens digitala mellanformatare som Hasselblad, Phase One m fl.

Det skulle inte alls förvåna mig om Canon försökte sig på detta. En kamera för ateljé, arkitekrur och landskap.

Men de kommer nog med en kamera som är som dagens 5DII men med bättre autofokussystem och snabbare, också.

Nå, spekulera kan man göra, snart får vi väl se.
 
Det verkar ju vara gamla spekulationen. CR verkar fortfarande tro mest på två hus, en högupplöst och ett mellansnabbt.
Jag håller tummarna för det också, lite oroande dock att sånt här dyker upp när det ska vara presentation om mindre än 10 dagar. Jag litar inte riktigt på CR killen, han är lite vimsig och skriver så konstigt. När Peter på NR skriver nåt som han tror stämmer till 99% så brukar det stämma till 99% också, men denna kille delar ut [CR3] och skriver en mening senare att det kan bli att det blir uppskjutet nån vecka mm. Inte alls lika förtroendegivande.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.