Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
varför ska man prisa ner sig? det finns riktlinjer utav prissättning för fotografer från sf/blf varför köra under dessa priser? dom är framtagna av branschen för att du som fotograf ska kunna leva på det du gör precis som det finns avtal för resturang anställda o där står det tydligt vad lägsta avtalslön är. Varför ska vissa frilans gå under avtals priser som finns? får dom inga uppdrag utan att prisa ner sig? för dåliga helt enkelt?
Du kan köpa vilken kamera du men vill ser du inte bilden, kan komponera den på rätt sätt så spelar det ingen roll. Alla kameror är ett yrkesredskap vissa är duktigare än andra o kan hantera dom o kan ta rätt betalt o behöver inte prisa ner sig att prisa ner sig kan alla göra.
När jag började fota för länge sedan så kollade jag prislistor från blf o kollade med kollegor för att inte prisdumpa bort branschen för det gynnar inte fotograferna.

Den här diskussionen är inte ny. På 1800-talet var det Xylograferna som kände sig hotade. De försåg tidningarna med högkvalitativa gravyrer gjorda i ändträ av buxbom med kopparsticksverktyg till fotografiet slog ut denna teknik. När fotografin kom slogs hela denna yrkesgrupp ut. Idag är det yrkesfotograferna som känner sig hotade eftersom tekniken återigen gjort det enklare och billigare för dagens moderna "bönhasar" som denna gång fuskar i fotografskråeets yrke. Läs gärna Xylografi och Pressbild av Eva Johannesson (doktorsavhandling som jag själv recenserade för Folkets Historia på 80-talet) för att få perspektiv på denna fråga..
 
Inlägget var riktat till Fröderberg, men okej vi får väl se om någon fruktbar diskussion kommer ur detta.
Han har sett det och kan läsa i det forumet också, inga problem. Vi diskuterar gärna om sajten, moderering, regler mm med er - men inte i en Canon-tråd (David och jag kör ju Nikon! :). EOT
 
Han har sett det och kan läsa i det forumet också, inga problem. Vi diskuterar gärna om sajten, moderering, regler mm med er - men inte i en Canon-tråd (David och jag kör ju Nikon! :). EOT

Och jag har nyligen sålt det mesta av min Canonutrustning till förmån för annat märke, men har ett kamerahus och några gluggar kvar. Kan ju inte öppet använda samma märke som Fröderberg:)

//Lennart
 
Då tar jag en också tack!
...
Vet egentligen inte varför jag skulle byta utrustning när mina kunder är nöjda med bilderna, men man är väl prylnörd.

I mitt fall så är möjligheten att fotografera i RAW, kunna beskära och fixa till exponering, samt spara som Jpeg direkt i kameran det som i slutändan är helt avgörande.

Detta finns på 1Dx, kommer det även till uppföljarna av 5D mkII och 7D så kommer jag att fortsätta att köra med Canon.
(Annars blir det byte till Nikon).

I mitt fall så har ett par uppdragsgivare visat stort intresse för att få bilder levererade direkt ifrån kameran.
Faktum är att jag kommer att göra ett första "skarpt test" i samarbete med en uppdragsgivare nu på lördag med mina 7D.

Det jag saknar i dagsläget är just möjligheten att göra de viktigaste redigeringarna direkt i kameran. Något som naturligtvis gör stor skillnad för uppdragsgivarna.
 
I
Det jag saknar i dagsläget är just möjligheten att göra de viktigaste redigeringarna direkt i kameran. Något som naturligtvis gör stor skillnad för uppdragsgivarna.

Viktig aspekt. Jag antar att du menar viss snabb beskärning, upplättning och kontrast innan bilden sänds.
Det är väl en möjlighet som funnits i mer eller mindre primitiv form på Nikon sedan ganska länge. Värdefullt när det måste gå undan.

//Lennart
 
Dubbla minneskort skulle kunna locka mig att lätta på lädret, så att jag kunde köra speglat med extra säkerhet. Har alltid en oro för att minneskorten inte ska gå att läsa efter ett bröllop.
 
Viktig aspekt. Jag antar att du menar viss snabb beskärning, upplättning och kontrast innan bilden sänds.
Det är väl en möjlighet som funnits i mer eller mindre primitiv form på Nikon sedan ganska länge. Värdefullt när det måste gå undan.

//Lennart

Du har uppfattat det helt rätt.
Nikon har det numera i flera modeller, i olika segment.

Min förhoppning är att Canon följer efter, inte bara på 1Dx, utan även "semipro"-husen.
I mitt fall är det här helt solklart något som betyder inkomster i min verksamhet.

Dubbla minneskort skulle kunna locka mig att lätta på lädret, så att jag kunde köra speglat med extra säkerhet. Har alltid en oro för att minneskorten inte ska gå att läsa efter ett bröllop.

Vi får hoppas att Canon lär sig av Nikon även där.
Ta ex. D300s som exempel, som har just dubbla kortplatser.

Fortsätter Canon att göra för stor skillnad mellan "pro" och "semiprohusen" som ex. 7D i jämförelse med 1D mkIV så kommer jag att byta till Nikon.
 
Har det någonsin hänt att ett minneskort slutat fungera?

Jag en gång för mig, tack och lov inte när jag hade något viktigt på det. Jag hade det i kameran och det tvärdog plötsligt så kameran låste sig. Det gick inte att nå från varken dator eller kamera sedan, dom upptäckte inte kortet. Sen dess har jag alltid en liten oro att något sånt ska hända när jag håller på med ett bröllopsjobb.
 
Jag en gång för mig, tack och lov inte när jag hade något viktigt på det. Jag hade det i kameran och det tvärdog plötsligt så kameran låste sig. Det gick inte att nå från varken dator eller kamera sedan, dom upptäckte inte kortet. Sen dess har jag alltid en liten oro att något sånt ska hända när jag håller på med ett bröllopsjobb.
Fått det på en bröllopsfotografering. Bara till att sätta i reservkortet och hoppas på att jag kan få ut bilderna i efterhand. Gick mycket bra, och en formatering senare var det som nytt.
 
Fått det på en bröllopsfotografering. Bara till att sätta i reservkortet och hoppas på att jag kan få ut bilderna i efterhand. Gick mycket bra, och en formatering senare var det som nytt.

Då var det bra med dubbla kort förstår jag.
Mitt kort var värre däran, gick inte ens att formatera då kameran inte hittade det alls, inte datorn heller.

Spännande med den 28:e!

Lite mer ryktesnäring...
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=40642634
 
Senast ändrad:
Allt kan ju hända. Bäst att vara två med varsin kamera. Vara ensam med två kameror går ju det också men då finns ju den sk. mänskliga faktorn fortfarande kvar. Sådant hände också på den analoga tiden, labbet sabbade alla rullar från resan eller vad det nu var, eller som jag råkat ut för att kameran falerade utan att det märktes innan diarullarna kom tillbaks från labbet för att direkt förpassas till soptunnan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.