Till att börja med så förstår jag inte riktigt varför du drar in D700 i diskussionen om AF på 5D mkII?
Det är ju trots allt två helt olika kameror, och så långt jag kan förstå så har D700 avesvärt bättre AF för sportfoto än 5D mkII.
För det andra, det är stor skillnad på snabba rörelser och snabba rörelser.
En snabb rörelse, som följer ett jämt mönster sätter i egentlig mening inte AF på alls stort prov.
För att ta ett exempel, Speedway, där förarna håller jämn fart, och rörelserna är mycket enkla att förutse för kameran.
Det är den typ av snabb rörelse som även 5D mkII bör fixa bra, men det betyder inte att AF är särskilt bra för det.
För att ta exempel på snabba rörelser som verkligen kräver något av AF så kan vi ta ishockey eller innebandy som exempel.
Farten är lägre än i Speeway, men rörelserna oregelbundna.
För att fokus ska sitta rätt så måste kamerans AF-modul "gissa rätt", innan bilden tas.
Här är skillnaden mellan 5D mkII och andra kameror rejält stor.
Jag har förvisso aldrig ägt en 5D mkII, men väl lånat en i ca 6 månader.
Använde den på bl.a. SM-finalerna i Innebandy 2010 (dvs herrarnas och damernas SM-finaler), samt ett antal matcher i Superettan(fotboll).
Trots att jag anpassade AF-inställningarna så långt som nu är möjligt, så funkade det rent uselt i jämförelse med ex. 1D-serien och 7D.
Min uppriktiga åsikt är att AF i 5D mkII verkligen förtjänar precis all den negativa kritik den fått utstå.
Om nu ryktena om en uppföljare till 5D mkII, med AF i klass med 7D (eller bättre) samt bättre seriebildstagning stämmer, så är det helt klart en kamera som jag personligen skulle tycka vara högst intressant.
(Finns några andra saker som är viktiga för mig, men det är en annan diskussion).
Samtidigt vore det extremt förvånande om AF i uppföljaren till 5D mkII inte är kraftigt förbättrad.
Speciellt med tanke på att Canon har utvecklat en helt ny AF-sensor för "fullformats"-kameror till 1Dx, rimligtvis kommer det mesta av den tekniken följa med till nästa generation av 5D.
(5D mkII har samma uråldriga AF-sensor som 5D "mkI", men med förbättrade algoritmer).