...
Det finns många pressfotografer och frilansare som plåtar sport med 7D eller D300/D300s ... Ambitionsnivå och ekonomi måste matchas. Det är inte bara dem som plåtar för lokaltidningar utan även fotografer på stora evenemang. Jag såg en hel del 7D på skid-VM i Holmenkollen för ett år sedan.
Vill bara understryka det du indirekt säger om 7D och ambitionsnivå.
För de som fotograferade skid-VM med 7D har gissningsvis en rätt hög ambitionsnivå.
Själv är jag inget annat än en simpel frilansare som började med sportfoto på en någorlunda seriös nivå så sent som januari 2008.
I mitt fall så har jag av flera skäl valt att hålla ner kostnaderna, dels så tar det tid att bygga upp en verksamhet till den nivå att du kan hålla en tillräckligt hög omsättning över en längre tid.
Dels så har du ju den generella utvecklingen i branschen.
Själv är jag knappast att anse som någon känd fotograf, speciellt utanför den snäva sportfotobranschen.
Men jag anser mig att ha en rätt hög ambitionsnivå, "trots" att jag i dagsläget jobbar med två st. 7D.
Faktum är att jag har haft, och för närvarande, har, förmånen att få göra en del uppdragsfotograferingar åt en inom sportfoto välkänd bildbyrå med säte i Hässleholm.
Denna byrå har ett antal stora tidningar, och nätpublikationer som kunder.
Så mina bilder dyker upp i kvällstidningarna, (samt på Hockeysverige och Svenska fans), praktiskt taget varje vecka (oftast flera gånger i veckan i form av diverse arktivbilder som återanvänds som "featurebilder"), samt emellanåt i morgontidningar som GP och DN.
(Framför allt på webben.
Oftast inte med mitt namn i bildbylinen, utan allt som oftast endast med "bildbyrån" som byline).
Det jag vill ha sagt med ovanstående är att 7D (och även ex. D300s) faktiskt är användbara även om man har en rätt hög ambitionsnivå, och att dessa produkter faktiskt är fullt användbara för relativt krävande uppdragsgivare.
Sportfoto på uppdrag för någon bildbyrå handlar för övrigt oerhört mycket om att leverera tillräckligt snabbt.
För att koppla detta till 5D mkIII så är mitt största önskemål möjligheten att redigera bilder i RAW-format direkt i kameran, för att sedan kunna spara dem som Jpeg (och därefter kunna skicka dem direkt ifrån kameran).
Skulle Canon kombinera detta med 7 FPS och tillräckligt vass AF så kommer jag inte att tveka på att köpa en 5D mkIII.