Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på att Canon och Nikon brukar snegla på varandra och följas åt, är det kanske troligt med en Canon 5DIII release snart, och likt Nikon D800 får en upplösning runt 36MP.

Som bröllopsfotograf blir man isåfall kluven. En högupplöst 5D med möjlighet att beskära eller 1DX med hög iso för att lättare få bra bilder i kyrkan.

Hänger inte med, en kamera med låt oss säga 60D pixlar skulle bli en riktig högupplöst kamera med bra högisoegenskaper , dvs med 2.26 gge större sensoryta, speciellt om du hade räknat ner bilderna till samma storlek som 1dx. ger. (vi får se vad 1DXinnebär)

Canon har några saker de måste förbättra och det är QE och läsbruset efter sensoruttag.
Nu har inte Canon maskiner och kunnande att bygga sensorer som Sony med extremt lågt läsbrus men högiso har de alltid varit bra på, kan de öka QE och komma i samma nivå som Nikons traditionella sensorer i D3s och med lika bra microlinser som Nikon så kommer skilnaden inte vara stor.

Jag hoppas att Canon "delar upp" 5D i två modeller.

5D - massor av megapixel, 5 b/s, vinklingsbar skärm. Inriktad på studio, landskap, makro och filmning.

3D - En 7D men med FF, 7 b/s, AF i toppklass, måttligt med megapixel, inriktad på sport, natur och allmänt foto. En 1D "light".

Jag förstår motivet att slå ihop 1D och 1Ds men jag tycker det skulle kännas lite "fattigt" om Canon bara har två modeller som inte är APS-C, med tanke på priset på 1D så borde det finnas utrymme för ytterligare två fullformats kameror.

I APS-C är det rätt så "tjockt" med modeller som ligger väldigt nära varandra i pris och funktion så om 7D "försvinner" och blir en FF så finns det ju ändå gott om modeller kvar.

Bara mina tankar så här i vinterkylan.

Det finns ju rykten som säger att du nog är inne på rätt spår. Dessa tror jag själv det kan ligga mycket sanning i om om man tar i beaktande att Canon nu stressar fram mängder av nya fullformatsobjektiv samt deras agerande med 1DX, 1DsMKIII och vad Nikon just annonserat.
Vad skulle vara ett smart drag av Canon då?

Jo släpp en 5DMKIII som är en korsning mellan 5DMKII och 7D som många drömt om. En bra allround kamera om både kan användas till allt från sport till bröllop. Ett effektivt vapen mot D700 och den marknad där den vunnit terräng.

Släpp sedan en 5DX som möter upp mot D800 och ger de som gillar upplösning men kan leva med en lägre fps en kamera men med mpix nog.

Hur man sedan löst det med sensorer och annat får väl visa sig. Canon måste ju inte prompt tillverka den högupplösta 45mpix sensorn själva. De har ju köpt sensorer till andra kameror tidigare externt.

Så det här ryktet tror jag det ligger mycket sanning i eller så beror det bara på att det verkar som 2 kameror jag själv gärna skulle ha och som fint skulle komplettera varandra och till ett pris för båda som skulle vara ungefär lika med en 1DX.

"5D X
45MP (With a pixel size similar to the power shot G1X)
61 points AF (Similar to the 1DX but simpler)
3.4 fps, 100-6400 (50-12800)
1 Digic 5+ Digic 4
5D Mark III

5DMKIII 22MP
6.9 fps, ISO 100-25600(50-51200)
1 Digic 5+ Digic 4
Best HD video quality of any EOS camera"

Med tanke på att Canon och Nikon brukar snegla på varandra och följas åt, är det kanske troligt med en Canon 5DIII release snart, och likt Nikon D800 får en upplösning runt 36MP.

Som bröllopsfotograf blir man isåfall kluven. En högupplöst 5D med möjlighet att beskära eller 1DX med hög iso för att lättare få bra bilder i kyrkan.

Antalet pixlar är i sig inte avgörande för bildkvaliteten i sämre ljusförhållanden som i en mörk kyrka. Nikon D800 med 36 MP kommer att ge bättre bildkvalitet i alla ljusförhållanden än D700 med 12 MP. På samma sätt kan bildkvaliteten tex på ISO 3200 med lyfta skuggor i rawkonverteraren ligga mycket nära varandra i färdig normaliserad bild oavsett om man använder 1DX med 18 MP, 5DX med 45 MP eller 5D Mk III på 22 MP. Det helt avgörande är sensorns QE som bestämmer bruset i mellantoner och högdagrar samt läsbruset som sätter gränser för DR.

Så det här ryktet tror jag det ligger mycket sanning i eller så beror det bara på att det verkar som 2 kameror jag själv gärna skulle ha och som fint skulle komplettera varandra och till ett pris för båda som skulle vara ungefär lika med en 1DX.

"5D X
45MP (With a pixel size similar to the power shot G1X)
3.4 fps, 100-6400 (50-12800)
1 Digic 5+ Digic 4
5D Mark III

5DMKIII 22MP
6.9 fps, ISO 100-25600(50-51200)
1 Digic 5+ Digic 4
Best HD video quality of any EOS camera"

Fast om det ska följa samma logik som för 1DX, som ju blev en 1D-kamera med ganska låg upplösning, så borde det kanske bli samma med namnen på de två 5D modellerna.

Alltså att det blir 5DX som har den lägre upplösningen och högre hastigheten medan 5DIII (eller vad det nu blir, 5Xs kanske) får den högre upplösningen.

/ Kalle

Tja det spelar väl egentligen ingen större roll. det har länge också pratats om en 3D. så kaknse kommer den heta 3DX. Who cares?
Det viktiga är väl vad dessa kamero,r om det nu stämmer kan leverera.

Canon kommer att presentera en ny FF i feb/mars och börja skeppa den till butiker i mars/april. Dom har inte råd att vänta med tanke på Nikon D800 och dess prislapp. Jag tror att Canon vet att många är på väg att gå över till Nikon as we speak just p.g.a D800. Därför så kommer dom att skynda på nu. Så var inte oroliga. Vi nikonister har fått våra FF godisbitar, snart är det eran tur. Tror att nya 5D modellen kommer bli nåt i hästväg. Det blir ett underbart år!

Jag tror det kommer en 5D mkIII helt positionerad i samma segment som D800 med jättehög upplösning, måttlig hastighet och en förbättrad AF och ljusmätning som 7D.

Någon 5DX tror jag inte på, möjligen senare som en förnyelse av 7D eller helt ny serie som 3D.

Canon kommer att presentera en ny FF i feb/mars och börja skeppa den till butiker i mars/april. Dom har inte råd att vänta med tanke på Nikon D800 och dess prislapp. Jag tror att Canon vet att många är på väg att gå över till Nikon as we speak just p.g.a D800. Därför så kommer dom att skynda på nu. Så var inte oroliga. Vi nikonister har fått våra FF godisbitar, snart är det eran tur. Tror att nya 5D modellen kommer bli nåt i hästväg. Det blir ett underbart år!

Att släpa ut sitt uppbyggda system till försäljning och byta märke för att någon annan är först ut med en ny fräsig modell låter lite väl drastiskt? Självklart finns det folk som inte kan låta bli, men att gemene fotograf skulle sälja av och det skulle äventyra Canons marknad låter inte helt sannolikt. Teknik är kul. Men inte så kul. Sen tror jag som du att den kommer inom några månader ändå och det helt enligt planerna.

Däremot är det förstås oerhörd press på de kommande modellerna som måste motsvara eller överträffa förväntningarna.

Ja, Canon borde känna sig lite pressade nu. Jag är väldigt lockad av att köpa en D800 trots att jag har massor av Canon-glas. (Jag har bara ett Nikon-AF-objektiv och ingen Nikon-AF-kamera.)

Nåväl, jag kan nog hålla mig till våren och se vad Canon tänker hitta på.

Att släpa ut sitt uppbyggda system till försäljning och byta märke för att någon annan är först ut med en ny fräsig modell låter lite väl drastiskt? Självklart finns det folk som inte kan låta bli, men att gemene fotograf skulle sälja av och det skulle äventyra Canons marknad låter inte helt sannolikt. Teknik är kul. Men inte så kul.

Nej, det är roligare än så. Varför byta när man kan komplettera? :)

Ja, Canon borde känna sig lite pressade nu. Jag är väldigt lockad av att köpa en D800 trots att jag har massor av Canon-glas. (Jag har bara ett Nikon-AF-objektiv och ingen Nikon-AF-kamera.)

Nåväl, jag kan nog hålla mig till våren och se vad Canon tänker hitta på.
Ja, den väcker sjukt mycket habegär den kameran, det är nåt med den. Vi får hoppas att nya 5D:n kommer att väcka samma reaktioner och göra Canonägarna lika glada. 5D2 är en väldigt bra kamera, dock har den usel AF. 5D3 kommer på alla sätt att vara mycket bättre. Så den kan inte bli annat än grym.

Ja, den väcker sjukt mycket habegär den kameran, det är nåt med den. Vi får hoppas att nya 5D:n kommer att väcka samma reaktioner och göra Canonägarna lika glada. 5D2 är en väldigt bra kamera, dock har den usel AF. 5D3 kommer på alla sätt att vara mycket bättre. Så den kan inte bli annat än grym.

tycker tjatet om af på 5D mark 2 är överdrivet. Jag har både 5D mark 2 o D700 o har aldrig haft något problem med någon av dom. Nu är jag visserligen ingen fågel eller sportfotograf men fotar rätt snabba bilder ibland o för mig funkar 5D mark 2 utmärkt. Jag har beställt Nikon D800 o det är väl bara att gratulera Nikon ägare att dom äntligen kan köpa en kamera med mycket upplösning eftersom dom bara haft D3x innan (hade den själv men sålde den efter 3 månader). Canon har sålt mängder med 5d mark 2 till tex reportrar,naturfotografer som gillat den förs storleken.vikt,upplösning etc o att dom ska byta till D800 tror jag inte är överhängande.
Kan bara säga att 5D mark 2är en oerhört kompetent kamera o duger till det mesta. Nu är ingen kamera (bäst) på allt bla där kör jag bägge märkena nu är jag visserligen yrkesfotograf o har alltid haft flera märken likadant på analoga tiden.

tycker tjatet om af på 5D mark 2 är överdrivet. Jag har både 5D mark 2 o D700 o har aldrig haft något problem med någon av dom.
...

Till att börja med så förstår jag inte riktigt varför du drar in D700 i diskussionen om AF på 5D mkII?
Det är ju trots allt två helt olika kameror, och så långt jag kan förstå så har D700 avesvärt bättre AF för sportfoto än 5D mkII.

För det andra, det är stor skillnad på snabba rörelser och snabba rörelser.

En snabb rörelse, som följer ett jämt mönster sätter i egentlig mening inte AF på alls stort prov.
För att ta ett exempel, Speedway, där förarna håller jämn fart, och rörelserna är mycket enkla att förutse för kameran.
Det är den typ av snabb rörelse som även 5D mkII bör fixa bra, men det betyder inte att AF är särskilt bra för det.

För att ta exempel på snabba rörelser som verkligen kräver något av AF så kan vi ta ishockey eller innebandy som exempel.
Farten är lägre än i Speeway, men rörelserna oregelbundna.
För att fokus ska sitta rätt så måste kamerans AF-modul "gissa rätt", innan bilden tas.
Här är skillnaden mellan 5D mkII och andra kameror rejält stor.

Jag har förvisso aldrig ägt en 5D mkII, men väl lånat en i ca 6 månader.
Använde den på bl.a. SM-finalerna i Innebandy 2010 (dvs herrarnas och damernas SM-finaler), samt ett antal matcher i Superettan(fotboll).
Trots att jag anpassade AF-inställningarna så långt som nu är möjligt, så funkade det rent uselt i jämförelse med ex. 1D-serien och 7D.

Min uppriktiga åsikt är att AF i 5D mkII verkligen förtjänar precis all den negativa kritik den fått utstå.

Om nu ryktena om en uppföljare till 5D mkII, med AF i klass med 7D (eller bättre) samt bättre seriebildstagning stämmer, så är det helt klart en kamera som jag personligen skulle tycka vara högst intressant.
(Finns några andra saker som är viktiga för mig, men det är en annan diskussion).
Samtidigt vore det extremt förvånande om AF i uppföljaren till 5D mkII inte är kraftigt förbättrad.
Speciellt med tanke på att Canon har utvecklat en helt ny AF-sensor för "fullformats"-kameror till 1Dx, rimligtvis kommer det mesta av den tekniken följa med till nästa generation av 5D.
(5D mkII har samma uråldriga AF-sensor som 5D "mkI", men med förbättrade algoritmer).

Många pressfotografer jag känner använder 5D2 till allt utom sport.

Thomas Nilsson i New York plåtar inte lika mycket sport som en svensk lokaltidningsfotograf, men överväger en 1D X till NHL och liknande. Får 5D2-efterträdaren 7 bilder per sekund tror jag att han avstår från 1D X.

När jag pratat med Canonfolk så verkar de ha begripit att 5D används av alla slags fotografer, att det finns ett behov av en mindre allroundkamera. Därför tror jag att det kan ligga något om ryktena om 5D-efterföljaren med 7 bilder per sekund. De nya IS-vidvinklarna kommer att matcha perfekt.

Det är kanske i 5D-klasen som det behövs två modeller, en snabb och en superhögupplöst, och inte i 1D-klassen?

5dmk2 AF har svårigheter i motljus och riktiga lågljussituationer då kan den kasa på rätt friskt.
jag har annars varit nöjd med kameran bildmässigt men nu har Sony/Nikon tagit ytterliggare ett steg med d800 som Canon kommer att ha svårt att hänga med i pga gammal sensorteknik-utläsning.
D800 kommer att vara Nikons bästa kamera vad det gäller bildkvalitet.

5dmk2 AF har svårigheter i motljus och riktiga lågljussituationer då kan den kasa på rätt friskt.
jag har annars varit nöjd med kameran bildmässigt men nu har Sony/Nikon tagit ytterliggare ett steg med d800 som Canon kommer att ha svårt att hänga med i pga gammal sensorteknik-utläsning.
D800 kommer att vara Nikons bästa kamera vad det gäller bildkvalitet.

Å andra sidan måste ju inte Canon heller tillverka alla sina kameror internt. De kan ju också göra som Nikon det vill säga designed by Nikon (åtminstone delvis) produced by Sony.
Kanske fyller de sina produktionslinjer med andra sensorer redan. Vad vet vi.
Så jag köper din analys om Canons begränsningar i sina produktionslinjer men jag köper inte att det måste betyda vissa egenskaper hos dessa kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar