Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite märkligt att den inte släpps förrän April nästa år. En hel del av detta har man ju redan levererat till 1DX. Om man kan vara så exakt på när man kan leverera måste man också veta exakt vad man skall göra under projektet.
Inte vanligt man går ut med information om fw uppgraderingar så långt i förväg.
Går det trögt med försäljningen av 5DMKIII tro?

Gläds istället grabbar att Canon gör det rätta enligt oss för det betyder för mig att de tar till sig av synpunkter och önskemål för det hade varit mycket sämre (självmord kanske) än inte bry sig alls.

Och eftersom jag sedan 2004 kört med 1Dmk2, 1Dmk2N och 1Dmk3 så är jag redan nöjd så långt. Men nu kommer en 5Dmk3 landa i nävarna närsomhelst vilket sporrar mig än mer nu att vilja ha den. Bra Canon!!

//R

Jag visst gläds jag för att kameran skall få funktioner som gör den ändå bättre. Bara förvånad att man går ut med information redan nu.
Enda gången tidigare jag sett detta var för 7D. Antagligen har man konstaterat att det bättrar på försäljningen.

Det tvivlar jag inte det minsta på Mats men ibland får jag den uppfattningen att det letas mest bara negativa saker vilket i rimlighetens namn borde gälla tvärtom också.

//R

Gläds istället grabbar att Canon gör det rätta enligt oss för det betyder för mig att de tar till sig av synpunkter och önskemål för det hade varit mycket sämre (självmord kanske) än inte bry sig alls.

Canons efterhalkning på sensorprestandafronten verkar göra att de satsar ordentligt på annan prestanda. Det är naturligtvis riktigt bra för de som tycker att Canons sensorer är tillräckligt bra (vilket torde vara rätt många - Canons sensorer är ju inte dåliga, de är bara lite sämre än Sonys).

Canons efterhalkning på sensorprestandafronten verkar göra att de satsar ordentligt på annan prestanda. Det är naturligtvis riktigt bra för de som tycker att Canons sensorer är tillräckligt bra (vilket torde vara rätt många - Canons sensorer är ju inte dåliga, de är bara lite sämre än Sonys).

Jag har sett denna uppfattning vädras ett antal ggr. Får man fråga vad den baseras på? Och exakt _vad_ Sonys sensorer anses göra bättre?

Det är ingen uppfattning, det är fakta. Det som den framförallt är bättre på är det dynamiska omfånget på låga iso.

Och det gör den "bättre"?
Även om så vore, är det bara en egenskap i en rätt komplicerad ekvation. Personligen är jag oförmögen att se att Sony eller Nikon tar bättre bilder (inte för att jag bryr mig, och jag hade precis lika gärna köpt Nikon, jag lider inte av Canon lojalitet). Och du berättar ju fortfarande inte vad det baseras på? Vems tester och utvärdering?

Det är ingen tvekan om att Sonys sensorer har ett prestandamässigt övertag över Canons. Det är bara i grenen brus på höga ISO-värden som Canon kommer ifatt.

Det baseras på mätningar. I första hand är det DxOMarks mätningar som folk brukar hänvisa till, helt enkelt för att de är grundliga och omfattande. Det finns andra som presenterar dessa mätresultat på bättre sätt än DxOMark själva (tycker jag), men det går att läsa ut en hel del även av siffrorna hos DxOMark.

Senast ändrad:
Och det gör den "bättre"?
Även om så vore, är det bara en egenskap i en rätt komplicerad ekvation. Personligen är jag oförmögen att se att Sony eller Nikon tar bättre bilder (inte för att jag bryr mig, och jag hade precis lika gärna köpt Nikon, jag lider inte av Canon lojalitet). Och du berättar ju fortfarande inte vad det baseras på? Vems tester och utvärdering?
Till att börja med så fotar jag själv med Canon, och är nöjd med deras kameror. Sen är det som du säger att för det mesta märker man ingen skillnad, det Sonys sensor är bättre på är som sagt det dynamiska omfånget på under ISO 800. Sen hur ofta det märks i praktisk fotgrafering beror ju lite på vad fotona ska användas till och vad du fotar.

Här kan du se skillnaden mellan Nikon D800 och Canon 5D mark III sensorer: http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/795|0/(brand)/Canon/(appareil2)/792|0/(brand2)/Nikon

Edit: PMD hann före, går långsamt att skriva på iPaden för mig - skulle det vara :)

Tackar.
Utmärkta teknologi artiklar på DxOMark siten som klarnar upp en hel del om digitaltekniken jag undrat över.
Nu känner jag ju dock igen "DxO" som antagligen något jag hört mycket illa om ;-) Deras testresultat faller väl inte alla i smaken ;-)

Det bryr jag mig inte om, de får stå för sig själva och sin egen redovisning. (Där ser man - jag skulle köpt en D3200'a istället, f*n också! ;-) )

DxO mäter sensorer men presenterar kameror (lite förenklat). En kamera är ju inte samma sak som sin sensor, så det kan vara bra att kolla upp hur bra andra saker än sensorn fungerar på den kamera man funderar på att köpa.

Canons sensorer är allt annat än dåliga. För de allra flesta är de helt tillräckliga. Sonys är dock bättre.

Hmm,..
Efter att ha läst vidare på DxO siten börjar jag förstå varför jag sett så mycket negativt om dem.
Tittar man på objektiv testerna undrar man ju om de egentligen är intresserade av att mäta eller redovisa data som är relevanta men inte uppenbara (vilket ju är precis vad man ju efterfrågar).
Tyvärr innebär det att jag tillsvidare reserverar mig mot deras sensortester också. Jag måste se andra källor.

Bra grabbar! Personligen så tycker jag ton och saklighet är där jag trivs med det. Och jag är Canonägare/fotograf och kan pga av kostnadsskäl inte sälja av befintlig utrustnig bara så där.

Och tror mig nog känna mig så pass att även om denna möjlighet fanns så hade jag stannat kvar där jag är idag för de små skillnaderna mellan kamerorna är så pass liten så jag i mitt fotograferande kan bortse detta. Och en annan aspekt är att handhavandet är så pass olika (inte enorma men än då) så jag hade fått börja tänka om och säkert fumlat och klöddat med resultat att den bilden som jag skulle ha blev misslyckad. Det är mestadels jäkligt skönt att veta var knapparna sitter mer eller mindre i ryggraden för snabba omställningar och det är inte invant sådär på en höft.

Jag tillhör inte den kategori heller som "bara" måste ha det senaste utan det skall vara högst relevant för mig att punga ut en mer eller mindre större summa för att det skall kännas rätt. Nu tycker jag det känns rätt i och med att jag troligtvis redan denna vecka hämtar ut en 5Dmk3 med BG. Och i så fall skall den redan få bekänna färg på fredag när mitt Ystad IF piskar Sävehof hemma i Österporthallen ;-)

PS. Merparten av YIF's bilder i deras galleri kommer från mig: http://www.yif.se/Picture

//R

Hmm,..
Efter att ha läst vidare på DxO siten börjar jag förstå varför jag sett så mycket negativt om dem.
Tittar man på objektiv testerna undrar man ju om de egentligen är intresserade av att mäta eller redovisa data som är relevanta men inte uppenbara (vilket ju är precis vad man ju efterfrågar).
Tyvärr innebär det att jag tillsvidare reserverar mig mot deras sensortester också. Jag måste se andra källor.

Ja det är lite som att testa en motor i en rigg, säger en del men inte allt om bilens prestanda på banan.

Efter lite drygt 1 vecka med både sportfotograferande som natur så kan jag bara säga, den största uppdatering jag gjort sedan min D60 2004 fick stryka på foten för en ny 1Dmk2.

Jag är väl lite så där fortfarande i en upplärningsfas men jisses vad den är cool och levererar precis det jag har förväntat mig. Igår inhandla jag en Canon 1,4 konverter version III och har svårt att tro att på de bilder jag tagit med mitt 500/4 har haft dessa glasbitar mellan sig och kameran. Absolut en fröjd att använda.

Det lär säkert komma något som jag kanske kommer till att tycka nja men det kan jag säkert ta då för hittills så är det nog det bästa kamerahus jag haft så långt.

//R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar