Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
26000 enligt Forex. Sen vet jag inte om man ska räkna om 18% skatten dom har till våra 25. Isåfall blir det 27500:-.

Men Cyberphoto sänkte sitt pris i måndags till 29990:- inkl greppet. Blir då ungefär samma som Rjala om man tänkt sig köpa med greppet.

Det är ett EU-land så du behöver inte tänka om. Du betalar deras skatt.

/Stefan R. Nilsson

Det är ett EU-land så du behöver inte tänka om. Du betalar deras skatt.

/Stefan R. Nilsson

Det där skall man inte var säker på vid distanshandel. Många gånger får man betala svensk moms.
Detta är vad som gäller

"Köp på distans - Internet, postorder, TV-shop
Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms."

Det där skall man inte var säker på vid distanshandel. Många gånger får man betala svensk moms.
Detta är vad som gäller

"Köp på distans - Internet, postorder, TV-shop
Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms."

Säljarens problem. Inte köparens. Nu var det om en specifik affär som jag handlar flertal gånger ifrån.

/Stefan

Säljarens problem. Inte köparens. Nu var det om en specifik affär som jag handlar flertal gånger ifrån.

/Stefan

Du påstod att man betalar landets moms om man köper från EU. Detta stämmer alltså inte alltid.
Om det nu gäller för denna leverantör så bör du i så fall påpeka detta.
För många som har internet handel också til lSverige så säljer de för mer än 320 000 kr och är momsreggade i Sverige och tar ut svensk moms.
Om jag inte tar reda på vilket som gäller så är det inte säljarens problem utan det blir jag som köpare som får betala mer än vad jag inbillat mig.
Det kallar jag inte säljarens problem utan köparens.

För att få ungefär den kurs som man får betala för ett köp med kreditkort eller om man betalar via bank kan man använda Forex kurs för sedlar.
Så tar man den avista kurs som brukar anges i tidningarna så lurar man sig själv.
Det är vad den handlas till bland stora aktörer.

Varför ha dyra Forex som referens när ICA bank finns?

/K

Du påstod att man betalar landets moms om man köper från EU. Detta stämmer alltså inte alltid.
Om det nu gäller för denna leverantör så bör du i så fall påpeka detta.
För många som har internet handel också til lSverige så säljer de för mer än 320 000 kr och är momsreggade i Sverige och tar ut svensk moms.
Om jag inte tar reda på vilket som gäller så är det inte säljarens problem utan det blir jag som köpare som får betala mer än vad jag inbillat mig.
Det kallar jag inte säljarens problem utan köparens.

Jag anser det som säljarens ansvar ja. Om du har rätt så lär varje svensk som handlar göra fel.
Jag som köpare kan knappast gå in hos varje säljare jag köper och kollar om de betalar moms är på riktigt momsreggat, eller ebay, tradera, blocket.
Du anser att jag som köpare alltid ska kunna få tillgång till affärernas moms. Reg och omsättning?
Orealistiskt! Men det är säkert så som du säger det är.
Finns många dumma regler på vems felet ligger.

/Stefan R. Nilsson

Jag vet inte om du inte läser eller inte förstår vad du läser. Som det står skall distansföretag som säljer för mer 320 000 kr per år vara momsregistrerade i Sverige. Om de är det skall de ta ut svensk moms.
OM du handlar från större företag som Apple eller liknande så har de redan vid köpet en uträkning som visar vad du skall betala inklusive svensk moms.
Om du handlar från mindre företag är det inte säkert att säker att deras hemsida hantera den uträkningen men de kan ändå debitera ditt kort för varan inklusive svensk moms.
Då är det du som blir ledsen medan de bara följt lagen.
Om de å andra sidan inte säljer för 320 000 kr per år och inte är momsregistrerade i Sverige så betalar du deras lokala moms.
Många sajter är otydliga på den här punkten så det gäller att se upp.
Handlar man från någon av de större aktörerna så kommer man betala svensk moms fast det blir inte uppenbart förrän man bokar ordern på många av sajterna.
En del andra känner av ens IP adress och lägger ut priser i svenska kronor inklusive moms.
Så det gäller att veta vad som gäller när man börjar jämföra svenska och utländska priser.

Som momsreggad företagare betalar man ingen moms alls på det man köper (inom EU). däremot på det man säljer.

Stämmer både inom och utom Sverige. Man skall uppge det utländska inköpet plus svensk moms och får sedan dra av det mot utgående moms. Vilket oavsett man köpt i utlandet eller i Sverige gör att man inte betalar moms.

Som momsreggad företagare betalar man ingen moms alls på det man köper (inom EU). däremot på det man säljer.

Stämmer både inom och utom Sverige. Man skall uppge det utländska inköpet plus svensk moms och får sedan dra av det mot utgående moms. Vilket oavsett man köpt i utlandet eller i Sverige gör att man inte betalar moms.

Jag tycker det blir lite fel att säga att man inte betalar moms om man handlar inom EU. Det förutsätter ju att man har moms att kvitta mot. Alla har ju inte det alltid och får betala in.

Jag tycker det blir lite fel att säga att man inte betalar moms om man handlar inom EU. Det förutsätter ju att man har moms att kvitta mot. Alla har ju inte det alltid och får betala in.

Nej Magnus det stämmer inte om man har en fungerande firma.
Du kan faktiskt begära att skattemyndigheterna betalar ut pengar till dig om du har betalt mer moms under en period än du fått in. Har man en bra redovisningsfirma så hjälper de en med detta.
Jag är själv ekonom och lärt mig skatteregler och redovisning ett otal gånger.
Nu jobbar jag inte med det dagligen och reglerna ändras klåfingrigt av myndigheterna hela tiden.
Så det är bäst att höra med sin redovisningsfirma när man tänker köpa något nytt.
Fast grundregeln är att om du har köpt varor som skatteverket anser ingår i din verksamhet så skall du egentligen inte betala moms.

Tvärtom. Har man ingen moms att kvitta med får man tillbaka.

Det man eventuellt måste betala in är den moms man debiterat sina kunder.

Korrekt: På blanketten under C och D (ruta 20-24) ska användas om man är företagare/momspliktig och har ingående och utgående moms att deklarera för.

Så hur man än vrider och vänder på det betalar man alltid moms på det ena eller andra sättet. Att man sedan får tillbaka den p g a reduktion av moms som ska betalas in eller inte har haft några kunder att fakturera är en annan sak.

Enkelt uttryckt så hanterar företag enbart momsen åt staten på skatteverkets uppdrag.
Moms är ingår heller aldrig i en företagskalkyl.

Nej Lennart det kan du väl ändå inte påstå. Ja du uppger moms för dina inköp men får samtidigt dra av dessa mot din utgående moms. Har du inte tillräcklig utgående moms så betalar skattemyndigheten tillbaka mellanskillnaden för den perioden.
Så vi redovisar för moms för vad vi köpt i utlandet men vi betalar inte för den. Det är en stor skillnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar