Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Gamla 5D har ju ett annat färgfilter, annan sensor och processor än 5D2 vilket gör att färgkaraktären är lite annorlunda. Så visst bör man uppleva små men tydliga skillnader vid vissa motiv. Magiskt skulle jag nog inte kalla det men visst finns där en karaktärsskillnad. Vid vissa motiv/ljus kan den dock vara minimal så en jämförelse rakt upp och ner kan bli komplicerad.

Nu har jag iofs aldrig testat 5D3 men jag finner det högst sannolikt att det även finns en viss skillnad mellan 5D2 och 5D3 och att vissa är mer mottagliga för den förändringen.

Själv upplevde jag gamlingen ha ett övertag framförallt i området hud - tonerna kändes i mitt tycke behagligare med mindre rött.

Igår fick 5D mkIII följa med ut på golfbanan. Som vanligt funkade AF perfekt, också väldigt imponerad över exponeringen.

Att fota en golfsving avslöjar dock att bilder per sekund kan vara avgörande.

Jag upplevde att det blir något svårare att fånga rätt ögonblick - som direkt efter träff med bollen i luften - med 5D än med min 7D.

Med tanke på att jämföra 7D och 5D mk3 så är Auto Vitbalanserin vid svåra och flera olika ljuskällor helt underbar på 5D. Tycker den prickar rätt hela tiden. Innan fick jag låta LR göra sin Auto eller göra det manuellt. Ny tycker jag kameran väljer bättre med bevarad känsla vid fototillfället.

/Stefan R. Nilsson

Mhn.... D800 då !!!

Tycker Dpreview´s slutkläm sammanfattar det bra vilken kamera som är bäst....

Ultimately, both the D800 and 5D Mark III are excellent photographic tools. Which one is best for you is a question that only you can answer, but if you do go for the Canon EOS 5D Mark III you know you've not only got yourself a very capable camera, you've also got one that is a lot of fun and exciting to shoot with.

Någon objektivt bäst kamera finns inte. Att välja kamera är subjektivt och baserat både på förväntningar och fakta över vad man skall få när man väl slagit till.
Lever sedan kameran upp till de förväntningar som vi hade kommer vi vara nöjda med vårt val.
De flesta av oss som valde 5DMKIII hade säkert både en hel del kunskap om D800 och många andra fakta innan vi slog till.
Personligen vägde min ganska stora samling Canonobjektiv som jag gillar in i valet.
Investeringen i kameran är en sak. Där kan man på öret säga vad det kommer kosta.
Att sedan ersätta 7-8 L-objektiv med nya Nikon dito hade däremot varit en mer svår uppskattad investering. Förmodligen hade det kostat en 5DMKIII extra.
Så vi som köpte 5DMKIII har säkert gjort ett kvalificerat val och det bästa av vår situation.
Därför blir jag trött på alla Nikonister som ständigt hoppar in i den här tråden och skall komma med pekpinnar att vi valt fel för det har vi säkert inte.
Canon 5dMKIII är en fantastisk kamera men den har kanske inte en sensor som lever upp till D800
Nu består ju inte en kamera av sensor endast utan av så mycket mer.
Å andra sidan är den sensor som sitter i 5DMKIII väldigt allround och klarar i 99% av alla bilder att leverera ett utmärkt resultat.
Kan inte påminna mig när jag missade exponering så mycket att jag måste lyfta skuggorna 4 steg.
Att fota ISO löst anser jag vara ointressant. Vad är fördelen? Låter som semesterfotografens dröm inte min.
Denna tråden handlar om 5DMKIII och inte om D800 vs. 5DMKIII. En sedan tråd existerar redan. Alla ni som nu vill hävda hur mycket bättre D800 är, håll er till den och sluta hoppa in här hela tiden med era pekpinnar. Vi har hört era argument till leda och vi håller inte med utan träffade ett annat val. Respektera det.
Jag har inte sett särskilt många Canon 5DMKIII ägare som är inne i Äntligen Nikon D800 tråden och kommer med pekpinnar om att ni valt fel.
Visst hade jag gärna haft sensorn från D800 också i samma paket och allt annat oförändrat men så fungerar det ju inte.

Tycker Dpreview´s slutkläm sammanfattar det bra vilken kamera som är bäst....

Ultimately, both the D800 and 5D Mark III are excellent photographic tools. Which one is best for you is a question that only you can answer, but if you do go for the Canon EOS 5D Mark III you know you've not only got yourself a very capable camera, you've also got one that is a lot of fun and exciting to shoot with.

Jomen visst, redan MKII överöstes med beröm när den kom, och MKIII har ju blivit finputsad här och var, med bättre modernare autofokus bland annat.

MkIII gör nog inte många besvikna precis, lite för dyr för mig dock som inte är så där jättedriven som fotogubbe, men ändå intresserad av foto. Brukade i äldre trådar beskriva mig i fotbollstermer och olika divisioner där jag ofta håller till i 3:an-4:an men kan hälsa på i 2:an ibland.

Du Peter ligger nog närmare Superettan skulle jag tro och då vill man nog betala lite mer för sin utrustning.

//Bengt.

Du Peter ligger nog närmare Superettan skulle jag tro och då vill man nog betala lite mer för sin utrustning.

//Bengt.

Ligger långt ifrån superettan men jag är väldigt foto/bildintresserad o fotograferar mycket....ja jag betalar ofta lite mer/köper lite dyrare objektiv mm eftersom det är viktigt för mig personligen att jag trivs o är nöjd med utrustningen...känns det rätt och man är nöjd med utrustningen så blir det mycket roligare att fotografera....dessutom är foto inte en speciellt dyr hobby sett till många andra hobbys...tex när jag aktivt tränade och tävlade i motocross så kostade det årligen mer än vad fotoutrustningen jag har i dagsläget har kostat mig.

När vi pratar om att betala så måste vi komma ihåg att kameran är en liten del i kostnaden. När vi väljer Canon eller Nikon eller något annat börjar vi investera i ett system. Det är objektiv, blixtar, fjärrutlösare mm. Denna investering är ofta betydligt större än i värdet av en enskild kamera även på högsta nivån.
För den som sitter med 1 objektiv av billigare variant och en systemkamera är det lätt att byta system.
För den som sitter med 10 objektiv av högre klass och ett antal bilxtar mm är det en jätteinvestering att byta.
Detta vet också Nikon mycket väl. Nu kör man en aggressiv kampanj för att vinna användare när man har starka produkter.
Sedan börjar dessa konsumenter köpa blixtar samt objektiv och kommer sitta fast hos Nikon för lång tid framöver.
Canon gör precis samma sak men mer på instegssidan.
Det hela börjar påminna om skrivarförsäljningsstrategin. Det vill säga en ny skrivare med fyllda bläckpatroner kostar mindre än att köpa en ny omgång bläckpatroner. Man går med förlust på skrivaren men man tjänar multum på bläckpatronerna.
Nu bär det mig och de flesta konsumenter emot att slänga en fungerande skrivare bara för bläcket tagit slut. Utan vi köper snällt nya bläckpatroner till en högre kostnad än att slänga den gamla skrivaren och att köpa en ny med fyllda patroner till ett bättre pris.
Sjukt. Givetvis

Plåtade lite flygplan i Västerås förra helgen, gammal vana trogen matade jag på långa serier och kom hem med två fulla kort. Det blev lite jobbigt att när jag senare konstaterade att fokus satt perfekt på i princip alla rutor. Detta är kanske en tråkig upprepning men det är helt otrolig vad bra fokussystemet fungerar i denna kamera.

Idag testade jag 400 5.6 med 1.4x och kontrastfokus i liveview, låste på 2-3 sec. Ganska användbart om målet inte rör sig så mycket, i andra fall fungerar förmodligen tejpade kontakter bättre även om autofokus är lika slö.

Ligger långt ifrån superettan men jag är väldigt foto/bildintresserad o fotograferar mycket....ja jag betalar ofta lite mer/köper lite dyrare objektiv mm eftersom det är viktigt för mig personligen att jag trivs o är nöjd med utrustningen...känns det rätt och man är nöjd med utrustningen så blir det mycket roligare att fotografera....dessutom är foto inte en speciellt dyr hobby sett till många andra hobbys...tex när jag aktivt tränade och tävlade i motocross så kostade det årligen mer än vad fotoutrustningen jag har i dagsläget har kostat mig.

Handlar nog om prioteringar, ganska många anser nog 35-40000 Kr inklusive lite fina glas som en rätt så redig summa, segelbåtsägare odyligt välbärgade människor har ju inga problem så klart, säljer han dessutom segelbåten så kan väl ett par Hasselbladare inhandlas.

Fotografering kan också vara en livstidshobby för en del, då kan nudlar vara räddningen veckan innan nästa lön.

Handlar nog om prioteringar, ganska många anser nog 35-40000 Kr inklusive lite fina glas som en rätt så redig summa, segelbåtsägare odyligt välbärgade människor har ju inga problem så klart, säljer han dessutom segelbåten så kan väl ett par Hasselbladare inhandlas.

Fotografering kan också vara en livstidshobby för en del, då kan nudlar vara räddningen veckan innan nästa lön.

Jag är ledsen Bengt men jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt senaste inlägg. Kan du var snäll och bättre klargöra hur du menar?

Jag är ledsen Bengt men jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt senaste inlägg. Kan du var snäll och bättre klargöra hur du menar?

Att de som har råd är foto en billig hobby. För många som har det som hobby och har barn och svenssonjobb så blir det en saftig hobby om man vill ha top of the line.

/Stefan R. Nilsson

Tror inte jag får ens en halv Hasselbladare för min IF

Att de som har råd är foto en billig hobby. För många som har det som hobby och har barn och svenssonjobb så blir det en saftig hobby om man vill ha top of the line.

/Stefan R. Nilsson

Nu var det Bengt jag frågade. Är du någon tvlillingsjäl som bättre kan förklara vad Bengt menar? Om inte så föredrar jag nog att höra hans egen förklaring och inte din tolkning.

Förlåt för lite on-topic ;-)

Är det någon som har jämfört RAW-filerna från 5DII och 5DIII som ligger på dpreview.com? Är lite nyfiken på fler synpunkter än mina egna.

/ Kalle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar