Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Tillbringade hela lördagen på en hundtävling, agility. Bedrövligt väder och ljusförhållanden. Jag fick köra med ISO 1600 och f:3.2 för att frysa hundarna... och regnet gjorde att jag satt och kurade i ett tält hela tiden, utom de korta perioder när jag tävlade (eftersom jag fotade så finns det inga bilder på undertecknad :) )

För första gången körde jag uteslutande med följande AF, och är mycket överraskad av resultatet. Provade lite olika inställningar med verkar som case 5 är bäst i det här läget. Jag har erfarenhet av 1D Mk2 och 5D Mk2, och kan nog med säkerhet säga att Mk3:an är helt outstanding när det gäller följande AF. Det var som om den visste var jag ville lägga fokus!

Seriebildtagningen kom till användning vid några gånger men föredrar att försöka sätta rätt timing själv. 5D Mk3 känns mer som en 1D kamera än släktskap med 5D Mk2... För MIG är det här en perfekt uppgradering från tvåan.... Ok, hade ju gärna sett lite mer dynamik, men det får bli till nästa kameraköp.

http://www.webdog.se/Agility/LBK_12maj2012/

5Dmk3 blir mer och mer intressant. Allt talar för att den kommer till att sköta sig bra som sportkamera vilket jag mestadels sysslar med i tjänsten och på fritiden talar det ännu mer för den. Men 1Dmk4 finns givetvis också med i mina beräkningar som kommande investeringar men först när dessa båda kameror har varit ute bland vanligt folk så får jag se det blir med den saken. 5D känns just nu mest rätt där jag behåller min 1Dmk3 vilken är en fullt kapabel kamera och min 7D får stryka på foten. Men igen lägger jag in ett men till.

Härliga bilder från agilityn vilka ökar på habegäret av denna kamera. ;-)

//R

5dmk3 Service

Jahapp
Autofokusen slutade att fungera på M Av Tv P lägena.
Däremot fungerar AF på mina sparade C1 C2 C3 samt gröna läget.
Provat med reset ,ta ur batt., 3 andra L objektiv etc.
Intervision har ingen utrustning för att reparera måste skicka till Canon Gbg.
Tydligen första Mk3 till Intervision.

Ska det se ut såhär?

Hallå grabbar! Nu har jag fått hem min nikon adapter med elektroniska kontakter. Jag tycker det ser riktigt konstigt ut, sjävla elektroniska kontakten ser böjd ut och hela har inte kontakt med adapterytan, jag bifogar några bilder för att demonstrera, säg gärna till om det ser suspekt ut, då hinner jag få den utbytt innan objektivet kommer =)

Bilagor

• DSC_2639.jpg
    DSC_2639.jpg
    9.7 KB · Visningar: 740
  • DSC_2634.jpg
    DSC_2634.jpg
    13 KB · Visningar: 745
  • DSC_2637.jpg
    DSC_2637.jpg
    14.6 KB · Visningar: 744
  • DSC_2642.jpg
    DSC_2642.jpg
    7.8 KB · Visningar: 744
Hallå grabbar! Nu har jag fått hem min nikon adapter med elektroniska kontakter. Jag tycker det ser riktigt konstigt ut, sjävla elektroniska kontakten ser böjd ut och hela har inte kontakt med adapterytan, jag bifogar några bilder för att demonstrera, säg gärna till om det ser suspekt ut, då hinner jag få den utbytt innan objektivet kommer =)

Det ser rätt ut. Det ser åtminstone ut som det gör på min, fast kontakterna har aningen annan form. (Min adapter är helt i blankmetall så det är antagligen ett annat fabrikat).

Kontakterna ska alltså sitta på "insidan" av adaptern, mot kamerahuset, och passa mot kontakterna i huset.

Min adapter ger AF-confirm på min EOS 40D, men inte på min EOS 60D. Jag vet inte om det beror på glapp i kontakterna pga dåliga toleranser eller om det helt enkelt inte fungerar med senare modeller än 40D.

Fick du med någon information om vilka EOS-modeller din adapter ska fungera med?

Det ser rätt ut. Det ser åtminstone ut som det gör på min, fast kontakterna har aningen annan form. (Min adapter är helt i blankmetall så det är antagligen ett annat fabrikat).

Kontakterna ska alltså sitta på "insidan" av adaptern, mot kamerahuset, och passa mot kontakterna i huset.

Min adapter ger AF-confirm på min EOS 40D, men inte på min EOS 60D. Jag vet inte om det beror på glapp i kontakterna pga dåliga toleranser eller om det helt enkelt inte fungerar med senare modeller än 40D.

Fick du med någon information om vilka EOS-modeller din adapter ska fungera med?

Hejsan Per, nu vet jag inte vad jag ska tro, den här killen håller inte med http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=144531, jag törs inte prova heller efter det han skrev, jag har ingen aning om vilka modeller den ska passa till, tog för givet att den ska funka på min?

Finns mycket goda chanser att du/någon annan oavsiktligt har inaktiverat AF-start på avtryckaren i kamerans inställningar.

Finns en del fotografer (jag är en av dem) som använder "tumm-AF", dvs använder AF-ON istället för avtryckaren för att aktivera AF.

Inaktiverar du AF på avtryckaren i något av lägena M, Av, Tv eller P så inaktiveras AF på avtryckaren för samtliga dessa lägen.
Däremot påverkas inte C-lägena (om du inte skriver över registreringen av dessa efter att du inaktiverat AF på avtryckaren).

Ändringarna görs i menyn "Custom Controls"
(Har ingen 5D mkIII själv, däremot 7D, där inställningarna för detta fungerar på samma sätt).

Hur många av er väntar fortfarande?

Är lite nyfiken på hur många vi är som fortfarande sitter och väntar på att kameran skall nå den butik vi har beställt i. Ni som fortfarande väntar räck upp en hand.

Är lite nyfiken på hur många vi är som fortfarande sitter och väntar på att kameran skall nå den butik vi har beställt i. Ni som fortfarande väntar räck upp en hand.

Jag vill så gärna ha en till, eftersom det är jobbigt att byta objektiv och jag fullständigt älskar fasta 50mm, så känns det som att man måste ha två hus. Skulle vilja ha ett riktigt vidvinkligt objektiv också så att man täcker större ytor ibland. Va stenhård man skulle vara om man gick runt med 2st 5D3. Lite som Rambo i first blood när han gick runt med sin M60.

Jag vill så gärna ha en till, eftersom det är jobbigt att byta objektiv och jag fullständigt älskar fasta 50mm, så känns det som att man måste ha två hus. Skulle vilja ha ett riktigt vidvinkligt objektiv också så att man täcker större ytor ibland. Va stenhård man skulle vara om man gick runt med 2st 5D3. Lite som Rambo i first blood när han gick runt med sin M60.

Jag hade nöjt mig med att få den jag redan har väntat på i två månader. Roligt att du har fått ditt i a f.

jo så var det

Finns mycket goda chanser att du/någon annan oavsiktligt har inaktiverat AF-start på avtryckaren i kamerans inställningar.

Finns en del fotografer (jag är en av dem) som använder "tumm-AF", dvs använder AF-ON istället för avtryckaren för att aktivera AF.

Inaktiverar du AF på avtryckaren i något av lägena M, Av, Tv eller P så inaktiveras AF på avtryckaren för samtliga dessa lägen.
Däremot påverkas inte C-lägena (om du inte skriver över registreringen av dessa efter att du inaktiverat AF på avtryckaren).

Ändringarna görs i menyn "Custom Controls"
(Har ingen 5D mkIII själv, däremot 7D, där inställningarna för detta fungerar på samma sätt).

Måste väl ha ändrat av misstag

Jag satt och väntade på Hegethorns sedan 5-6 veckor. I onsdags ringde Götaplatsen foto som jag varit i kontakt med innan men som inte kunde ge besked och meddelade att nu hade man en kamera om jag var intresserad. Så det blev att annullera ordern hos Hegethorns och att åka och hämta en kamera idag i centrala Göteborg.
Jag var givetvis tvungen att provskjuta den direkt.
Fast först var jag tvungen att ställa in kameran som jag brukar ha det. Det vill säga fokus på tummen. Auto ISO upp till som högst 3200 mm och en del annat.
Det var fantastiskt hur intuitiva menyerna var. Mycket snabbare och enklare än tidigare. Instruktionsboken klarade jag mig enkelt utan. Trots menyerna är annorlunda är de ändå välbekanta från tidigare kameror från Canon.
Plockade ut batteriet från min 5DMKII som var laddat och satte in ett par gamla minneskort och gick ut och provade. Greppet är underbart och klart bättre än 5DMKII som redan det var riktigt bra. Autofokus är nu blixtsnabbt och sitter direkt. Följande fokus är också följsamt och verka hela tiden ha koll. Sedan gillar jag silent mode skarpt. Kameran viskar som en Leica. Inte ens fåglarna reagerar.
När jag sedan laddar in bilderna i LR 4.1 så blir det lite av samma hänförelse som när jag bytte från 20D till 5D. Filer som är rena och snygga och tål ordentlig efterbehandling. Filer som ser harmoniska ut helt enkelt. När jag bytte från 5D till 5DMKII blev jag lite besviken för filerna hade inte det magiska som 5D filerna hade. Vad det var kan jag inte sätt fingret på men nu har jag fått det tillbaka. 5D MKIII är allt som 5DMKII borde varit. Varför Canon tog det 3 år att inse detta?
Jag är i alla fall helt nöjd med min investering. Nu får 5DMKII bli andra kamera och min gamla 1DMKIIN långsamt gå in pension och agera reservkamera.
PÅ köpet fick jag också med en 430 EX. Så idag provade jag också att fota med en 580 EX och en 430 EX och 420 EX som slavar. 5DMKIII tillsammans med blixtarna gav en riktigt mjukt och fint ljus trots träfärgat tak. Så även blixtstyrningen verkar ha blivit bättre.
I morgon blir det att skapa en bra kameraprofil för kameran med hjälp av X-rite colorchecker passport. En så kallad dual profile som fungerar i de flesta ljus.

Senast ändrad:
Två testbilder från idag. En tagen utan blixt på sonen. ISO 3200 när han får en blöt puss av vår ständige gårdvar.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2644974&target=

En bild på dottern när jag får onda ögat för jag fotar henne IGEN!!!!

3 blixtar slagna upp i trätaket. Kameran klarade blandljuset alldeles utmärkt.
ISO 400 och raw.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2644976&target=

Så det känns som kameran och jag redan blivit kompisar på en halvtimme. Det skall bli intressant att utforska mer vad denne kompis klara av. Det känns som vi kommer ha en bra relation för en lång tid framöver.

Två testbilder från idag. En tagen utan blixt på sonen. ISO 3200 när han får en blöt puss av vår ständige gårdvar.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2644974&target=

En bild på dottern när jag får onda ögat för jag fotar henne IGEN!!!!

3 blixtar slagna upp i trätaket. Kameran klarade blandljuset alldeles utmärkt.
ISO 400 och raw.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2644976&target=

Så det känns som kameran och jag redan blivit kompisar på en halvtimme. Det skall bli intressant att utforska mer vad denne kompis klara av. Det känns som vi kommer ha en bra relation för en lång tid framöver.

Stort grattis! Finns ingen bättre kamera =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar