Kanske upprepar jag bara vad andra redan sagt, men:
1: D90 är en klass över 550D; en "entusiastkamera" mot en "instegskamera". Det är inte en riktigt rättvis jämförelse, D90 är överlägsen.
2: D90 är, ehh... cirkus 18 månader gammal, 550D är nästan ny på marknaden. Det är inte en riktigt rättvis jämförelse, att vara så mycket nyare är en stor fördel.
1-1 så långt.
3: Att D90 har motor i huset är en fördel gentemot andra (billigare) modeller från Nikon, inte mot Canon som aldrig haft motorn i kamerahuset, och därför, olikt Nikon, har alla Canon EF och EF-S objektiv motor och några andra pasar inte på kameran.
Målet döms bort, fortfarande 1-1.
4: Om D90 är 90 gram tyngre (och detta är egentligen en fördel, det är du kanske inte medveten om än
än 550D och det är en faktor som påverkar ditt val så kanske du skall kolla lite mer noggrant: Vad väger t.ex. batterierna? Tänk om Canons batteri är 90 gram tyngre, då blir det ju helt lika! Halsremmen kan ha betydelse, de är så tjocka och grova numera. Har du vägt objektiven du tänker köpa till?
Nä, skämt åsido, 90 grams skillnad i vikt på kamerahuset är helt irrelevant, glöm bort att du någonsin fick veta det. Din egen åsikt om att du upplever D90 som tyngre än 550D är däremot helt relevant (och råkar stämma överens med verkligheten), men jag undrar om det kommer att få någon praktisk betydelse för om du ids ta med kameran eller ej. Det hänger mer på om man är intresserad av att fotografera eller ej.
Fortfarande 1-1.
Nu när jag har raljerat klart så skall jag väl säga att jag inte använt någon av de två kamerorna (annat än på MediaMarkt...), men D90 är en kamera som jag skulle kunna gå och köpa i morgon dag, trots att jag aldrig ägt en enda Nikon-pryl, medan 550D inte gör mig särskilt intresserad trots att ett av de system jag faktiskt har är Canon... Mina kameror skall vara tunga, kännas rejäla som tegelstenar och jag struntar nästan helt i hur många megapixlar de har eller hur högt de kan skrämma upp iso, alla moderna dslr:er överskrider mina behov i alla fall.
Det allra viktigaste är hur de känns att hålla i, och hur de är att manövrera! Håll dem i handen och låtsas fotografera samtidigt som du ändrar på inställningar, kollar hur bilden blev, raderar osv. Den kameran som är bäst för dig är den du hanterar på det för dig enklaste/naturligaste/bekvämaste sättet. Bra kvalitet på bilderna kan det bli med vilken som, det kommer om du är bekväm med hur den hanteras.