Annons

Canon 550D vs Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter oxå i valet o kvalet mellan Nikon D90 och Canon 550D.. men så var det någon som gjorde mig uppmärksam på att det faktiskt fanns Canon 50D för en väldigt vettig peng :)

På pappret är D90 och 550D väldigt lika kameror, 550D är nyare så den har en mer utvecklad HD-filmning om det är intressant för dig.

50D är lite annorlunda, en större kamera i metall och specmässigt snabbare med mer avancerad AF (fler korspunkter) och högre fps. Däremot kan den inte filma alls.

Generellt skulle jag undvika superzoomobjektiv. Huset kostar 7000 (!!) hos Rajala & Kungsholms foto nu och då skulle jag hellre lägga pengarna på nåt mer kvalitativt objektiv. Det bekväma omfånget betyder ofta en optisk kompromiss (även om jag inte känner till Sigmat du nämner).
 
Nu får du meddela här när första bilderna dyker upp. Fast det gör väl inget ifall jag inte säger att bilderna är bra, eftersom kamerorna är så bra att det blir "svårt" att misslyckas och i synnerhet när man kan ta hundra bilder och visa en.

Vilket betyder att man själv gillar (av någon anledning) det man visar upp. Man kan ju inte tycka vad andra skall tycka.

I varje fall kan man ha mycket kul med en sådan kamera, och ännu mera kul blir det om du köper en bok om fotografering.

Mvh
LL

Ja det blir kul när jag börjar få upp lite bilder här! Och jag dömer ingen som väljer att inte kritisera, man får kritisera det man vill o resten skiter man i tycker jag! Sen är det ju alltid kul att få konstuktiv kritik, men det är upp till var och en att ge....

Jag har faktiskt redan en bok om fotografering som jag köpte för 5 år sen när jag drömde om att köpa mig en systemkamera, finns risk för att det har kommit nyare bokversioner men nått ska jag nog kunna få ut av den iaf!

MVH Susanne
 
Angående fotoboken.
Det finns säkert en hel del i den fem år gamla boken också. Nyttig baskunskap!

Det som jag antar saknas är hur man kan utnyttja ny teknik. T ex hur och när skall man använda de olika AF möjligheterna.
När skall man använda olika ljusmätningsmetoder. Bör man låta kameran i standby-läge stå på fullautomatik, för att vara skjutklar på ett ögonblick, osv.
Tänk om en björn kommer springande.
Då vill man helst kunna ta några snabba bilder, eller hur? Då finns ingen tid för att titta i struktionsboken...

Det är alltså några basmetoder som man behöver ha klart för sig när de skall användas, dvs veta när var och en skall användas.

Ja, man blir inte sysslolös om man har ett visst "litet" intresse för fotografering.

Med tanke på kritik.
Det är vårt att ge kritik som fyller någon vettig funktion, när man inte står bredvid vid fotograferingstillfället. T ex vet man inte hur mycket tid för inställningar som var tillgänglig vid tillfället.

T ex så var jag i Falun och fotograferade skidåkare vid världscupavslutningen 20 mars -10. På grund av det starka ljuset kunde jag inte bedöma om bilderna blev bra när jag tittade på displayen! Jag körde på Tv (bländarautomatik) och exponeringskompensation 2/3 steg eftersom nästan alla bilder skulle tas mer eller mindre i motljus.

Jag borde ha kört på lite kortare tid (kommer inte ihåg vad jag exakt hade) och exponeringskompensationen 1/3-steg.
Först och främst ville jag ha tillräckligt ljusa ansikten.

Ett exempel på när det enkla blir ganska besvärligt trots allt, vilket i slutändan leder till en hel del halvdana bilder.
Bilderna blir inte heller bättre av att man står på fel ställe! Bilderna blir halft meningslösa.

Bilderna finns på www.picasaweb.google.se/leif.lillandt.
Alla deltagare finns på minst några bilder.

Roligt är det, men inte nödvändigtvis varken lätt eller enkelt. Och en utmaning.

Sedan får man lite "frisk luft" när man är ute... ;-)
 
Äntligen!!

Efter lite ekonomiska problem så fick jag vänta på skatteåterbäringen innan jag kunde beställa min efterlängtade kamera! Men nu har jag precis skickat beställningen och går i väntans tider...
Det blev tyvärr inte ett 16-85 utan ett vanligt 18-105 men jag hoppas att jag blir nöjd ändå. Får köpa ett bättre objektiv när jag vet lite mer om vad jag vill ha....
 
Grattis!
Du kan inte köpa ett mycket "bättre" objektiv, möjligtvis ett snabbare... Skillnaden i "bildkvalitet" mellan 16-85 och ditt 18-105 är mindre än vad du kan se i ett foto vid normal påsikt.

Fota på och ha kul nu medans vädret är bra, det är väl det viktigaste! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.