Annons

Canon 550D vs Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar!

Hmm, är det idé att titta på nikons tidigare kameror i serien (d70 och d80) då och köpa till objektiv istället? Är de tillräckligt snabba? Du sa att AF är bättre på d90 när det blir lite fart i bilden, jag har tänkt att fota endel djur (alla sorter) o de är ju inte stilla oftast... Sen läste jag att d90 har självrengöring av sensorn, vad betyder detta? Hur ofta måste jag rengöra en sensor som inte har självrengöring? Vad kostar det?
Mååånga frågor :p

Äldre kameror är ett alternativ, men det händer mycket på ett par år. antalet pixlar behöver man ju inte bry sig allt för mycket om men ljuskänslighet och dynamiskt omfång har det oxo hänt mycket med. Bra att ha i bakhuvudet om inte annat.

D80 är väl det äldsta jag skulle rekommendera ( har en själv, he he ) den är inte allt för rolig över iso 800 så man hamnar fortare i läget att blixt är det enda alternativet. Titta ordenligt på priserna bara, många är de som räknar med att få ut tok-mycket pengar för gamla grejjor.
Rimliga pengar för husen är: (Jag skulle inte ge mycket mer i alla fall)
D70s ca1500:-
D40 ca 1500:-
D80 ca 3500:-
D2x ca 7000:-

Sensorrengöring i all ära men det är inte så fantastiskt viktigt som en del reklam-annonser vill få det till. Om man byter objektiv ofta och i dammiga miljöer så visst kommer man behöva göra rent. Det kommer man behöva med en kamera med sensorrengöring också fast inte lika ofta. Jag har gjort rent min kamera någon gång per år. Det kostar väl några hundra att få det gjort men kan lätt göras själv. Sensorrengöring innebär att kameran kan skaka loss damm från sensorn genom att vibrera själva sensorn.

AF har blivit bättre, visst men det gick att ta bra bilder på snabba mål även med manuell fokus. Det behövs bara lite mer tankearbete och planering.
 
Vad var det för personer ??

Varför väntar du på en 1dsmk4 när du får samma dynamiska omfång från en betydligt billigare D90

det har jag väl svarat på redan-eller hur
sedan vet varken du eller jag någonting om 1dsmk4 dynamiska omfång, både 7d och 5dmk2 skulle kunna ha betydligt bättren värde om inte det fanns bandning etc som Canon struntar i att kalibrera bort, deras sensorer är inte sämre, det handlar om utläsning och efterkommande signalhantering.
Jag föreslår att du läser vad John Sheehy skriver om du vill veta mer om vissa problem vad det gäller exv i7d 5dmk2 http://www.dpreview.com/members/8284755372/forums/Messages
 
Slutligen: Vi gjorde sedan blindtest på 16personer

Tror du inte att det var den (ofrivilliga) humorn i detta som kommenterades ?

Finns det inte Nikon D3x att jämföra med, om man vill ha "löjligt mycket pixlar" och hur står den sig gentemot motsvarande Canon?

Annarts är ju frågan intressant, att förenkla god kameraprestanda till "antal pixlar" eller "maximal upplösning" kan ju vara ett misstag - sensorns allmänna egenskaper och den signalbehandling som sker innan RAW-data lagras på minneskortet är ju också av intresse.

Att objektivets egenskaper påverkar bilden med mer än skärpa (upplösning) vet vi ju sedan gammalt.
 
720p vs 1080p

Är inte 720p bättre än 1080p, eftersom Nikon har det i sina proffskameror och Canon 1080p i sina amatörkameror?
 
Ingen som nämnt D90:s dubbla "funktionsrattar"?

Vet inte hur smidigt det är att växla funktion på den enda "ratten" på 550D:n enda jag vet att det är grymt smidigt att kunna justera exponering på den ena och justera bländare med den andra när man jobbar i manuellt läge på D90. Men tanke på att du ville ha en kamera att växa med.

Hur är det med styrning av externa blixar på 550D? Tidigare har Canon bara haft det på sina mer avancerade kameror medans man med D90 enkelt kan styra externa blixtar med hjälp av den inbyggda blixen, kanske något att också tänka på om man tänkt leva med kameran en längre tid.
 
En lång debatt i ämnet Nikon vs Canon.
Och visst blir man mest nöjd med sitt eget val. Få vill erkänna felval.

Men ingen har nämt något om batteritiden? I alla fall har jag inte sett något om detta.
Jag kör själv D90 och är mycket nöjd.
Aldrig en enda gång har jag behövt resetta kameran, användar programmet verkar vara kanonstabilt, den är fjärran lik en dator som hela tiden måste underhållas med nya program, uppdatareringar resettar omstarter etc.
Vet ine hur Canon beter sig där?

Batteriet kan man nästan glömma i en D90. Med kameran påslagen är en vecka inget problem.
Den verkar inte ha någon självurladdning även om den är påslagen.
Med daglig användning, bläddring i nehyer tittning på bilder etc så tycker jag batteriet är helt fantastikst.

Jag har sett Canon ägare som laddar så fort de kommer i närheten av ett vägguttag kanske varje dag. Givetvis kan det vara så att de har ett dåligt batteri, Eller att vissa modeller av Canon drar mycket ström.
Detta är en fråga till forumet, dvs håller batteriet lika bra i en Canon?

Mätningar med antalet bilder som kan tas per laddning är ointressanta, då man ju gör annat med en kamera. Inte minst har den på exvis under en skogspromenad, för att vara snabb, samt provfokuseringar, bläddra i menyer, och titta på lagrade bilder, samt glömma den på under natten, eller en vecka.
Att blixten drar mer ström får vi acceptera.

Det var egentligen min sons första D70 som fick mig att inse att man nästan kan glömma batteriet, till skillnad från kompakter och långsZomare.

Ser fram emot synpunkter på batterilivslängd???????

de
Roy
 
Håller fullständigt med dig Roy ang.batteritiden på D90 ! Kapaciteten verkar aldrig ta slut,har funderat på att källsortera bort laddaren (haha) !

Till trådskaparen Suss :Du var inne på begagnat så varför inte titta på Canon 40D,där kan man snacka om en fartfylld snabb kamera samt bra Iso-egenskaper,den är lite större än D80/90 men inte så mycket att vikten blir problem.Tycker själv en kamera ska va "modell större" och lite mer vikt-det blir bättre balans då !

Mitt råd till dig är: Köpa nytt -Nikon D90 ! Köpa begagnat-Canon 40D ! MVH.
 
Senast ändrad:
Håller fullständigt med dig Roy ang.batteritiden på D90 ! Kapaciteten verkar aldrig ta slut,har funderat på att källsortera bort laddaren (haha) !

Till trådskaparen Suss :Du var inne på begagnat så varför inte titta på Canon 40D,där kan man snacka om en fartfylld snabb kamera samt bra Iso-egenskaper,den är lite större än D80/90 men inte så mycket att vikten blir problem.Tycker själv en kamera ska va "modell större" och lite mer vikt-det blir bättre balans då !

Mitt råd till dig är: Köpa nytt -Nikon D90 ! Köpa begagnat-Canon 40D ! MVH.

Tack, jag har faktiskt tittat på 40D tidigare pga att det är vädertätat, men det har inte blivit av att jag bestämt mig, men jag ska ta med det i mina funderingar så får vi se vad det blir! :) En sak är säker, väldigt snart är jag kameraägare!! (efter tre års funderingar på det *haha*)
 
Tack, jag har faktiskt tittat på 40D tidigare pga att det är vädertätat, men det har inte blivit av att jag bestämt mig, men jag ska ta med det i mina funderingar så får vi se vad det blir! :) En sak är säker, väldigt snart är jag kameraägare!! (efter tre års funderingar på det *haha*)

Hur har du tålamod att vänta i tre år (haha) ? Men under tiden har ju utvecklingen gått framåt så du får ju bättre grejer nu, dessutom begagnat ( läs 40D ) för bra priser.Men det är bra att du inte förhastar dig utan checkar av olika märke och modeller innan köp,och att kameran ska passa dig och inte vad vi andra här tycker,men du har ju fått många goda råd här så ska bli kul att se vad det blir ! Lycka till ! MVH.
 
Jo jag klarar av att hålla kameran men jag funderade bara på om jag orkar bära omkring på den en hel dag, det var där skon klämde, men det är kanske bara en sak man behöver vänja sig vid.
Har känt på 16-85 objektivet med huset och det var inte lätt, lite ansträngning i handleden var det, men får väl träna :)
Har förstått att det är funktionerna och kvaliteten som "väger" på både huset och kvaliteten och därför jag är velig. Vill ha en bra kamera med god kvalitet och finesser, men vill samtidigt ha den lite lättare o smidigare, men har märkt att det inte går ihop...

Det var ett par dagar sen tag sen du skrev det här men jag skulle som relativt nybliven D90-ägare ge lite input om handhavandet.

Jag köpte nästan genast ett batterigrepp till min D90 plus ett extra batteri. De gör visserligen kameran ett par hundra gram tyngre, men lite paradoxalt känns den lättare att handskas med nu. Det beror på följande:

Jag använder mestadels ganska stora objektiv som väger ungefär ett halvt kilo styck. Det gör att tyngdpunkten på kamera/objektivkombinationen flyttas framåt och kameran blir framtung. Med batterigreppet på krävs det en mycket mindre kraft för att hålla upp objektivet, då nedre delen av högerhanden automatiskt motverkar momentet som uppstår av att kombinationen blir framtung. (Jag håller i objektivet med vänster hand men det känns ändå lättare med batterigrepp än utan).

Att släpa på kameran är inget stort problem tycker jag. Jag gillar visserligen inte alls att ha den och hänga runt nacken utan föredrar att bära den i högerhanden. På höger sida finns det ju ett bra grepp för fingrarna och det krävs nästan ingen kraft alls att bära den på det viset. En handlovsrem skulle underlätta men en sån har jag inte skaffat ännu. Bälteshållare skulle inte heller vara helt fel tror jag...
 
Jag köpte nästan genast ett batterigrepp till min D90 plus ett extra batteri.

Köpte du ett extra för att du behöver det, eller för att du tror att du behöver ett? Jag har nämligen samma erfarenhet som rapporteras här ovan, att D90:an aldrig tömmer sitt batteri när jag använder den. Det är snarare så att jag laddar det inför en viktig session för säkerhets skull.

Har ditt batteri tagit slut någon gång?

Per.
 
Glöm ej min fråga till forumnet om huruvida Canon är lika "batterisäker".
Någon som har motsvarande att säga om Canon?

Min D90 laddar faktiskt batteriet när jag använder den.
Jag skojar förstås, men drar mig till minnes en kul historia, men med bensin istället för batterikapacitet..
Erik hade köpt sig en ny bil, en Bubbla, och den var väldigt bensinsnål, sköt han inför jobbarkompisarna. Det syntes inte ens på bensinmätaren att den drog något överhuvudtaget, ja den var så snål att den faktiskt gjorde bensin.
Jobbarkompisarna var förståss impade......
Varje dag samma visa, mätaren stog nästan still.
Vad Erik inte visste var att någon varje lunchrast smög ut till parkeringen och fyllde på en skvätt bensin varje dag.
När sedan Erik med familj skulle till sälen och åka skidor, ja då räknade han fel och det blev soppatosk halvägs.

Så att ladda försäkerhetskull inför ett tillfälle då D90 skall användas är inte fel.
Jag laddade vid Påsk, och inför Julen 2009.
Jag använder kameran i alla fall varannan dag.

Roy
 
Köpte du ett extra för att du behöver det, eller för att du tror att du behöver ett? Jag har nämligen samma erfarenhet som rapporteras här ovan, att D90:an aldrig tömmer sitt batteri när jag använder den. Det är snarare så att jag laddar det inför en viktig session för säkerhets skull.

Har ditt batteri tagit slut någon gång?

Per.

Det har inte tagit slut i min nya D90 men nog i min gamla D60. Alltid bra att ha ett extra laddat batteri till hands. Är dålig på att komma ihåg att ladda batterierna emellanåt....
 
Mitt råd till dig är: Köpa nytt -Nikon D90 ! Köpa begagnat-Canon 40D ! MVH.

Jag skulle naturligtvis inte ligga sömnlös om TS köper en Canon, men logiken i detta undgår mig. Om D90 är ny-alternativet, borde inte (rimligen) en begagnad D90 vara ett ännu bättre (kostnadsmässigt) alternativ? Rent principiellt, alltså.

Annars skulle jag nog, som förstagångsköpare - tänka så här: Nytt, då får man garanti och service och det kostar litet mer - begagnat sparar man en slant, men tar också en risk att bli lurad. Är man litet gniden (vem är inte det?) hade jag letat i några betrodda utrikiska kameraffärer inom EU (England, Holland) och sett om det inte finns en tusing att eller två att spara. Får man då bekymmer har man åtminstone någon att klaga hos - hos begagnade Anders blir det inte lika roligt om kameran går sönder.
 
Jag skulle naturligtvis inte ligga sömnlös om TS köper en Canon, men logiken i detta undgår mig. Om D90 är ny-alternativet, borde inte (rimligen) en begagnad D90 vara ett ännu bättre (kostnadsmässigt) alternativ? Rent principiellt, alltså.

Annars skulle jag nog, som förstagångsköpare - tänka så här: Nytt, då får man garanti och service och det kostar litet mer - begagnat sparar man en slant, men tar också en risk att bli lurad. Är man litet gniden (vem är inte det?) hade jag letat i några betrodda utrikiska kameraffärer inom EU (England, Holland) och sett om det inte finns en tusing att eller två att spara. Får man då bekymmer har man åtminstone någon att klaga hos - hos begagnade Anders blir det inte lika roligt om kameran går sönder.

Jo det har du ju rätt i !
 
Jag skulle naturligtvis inte ligga sömnlös om TS köper en Canon, men logiken i detta undgår mig. Om D90 är ny-alternativet, borde inte (rimligen) en begagnad D90 vara ett ännu bättre (kostnadsmässigt) alternativ? Rent principiellt, alltså.

Det hänger väl helt och hållet på huruvida beg-priset på D90 är lika attraktivt som det på 40D just nu (jag vet inte mer än att en beg 40D anses vara riktigt prisvärd).
 
Det har redan nämnts, men Canon 50D slumpas nu för 6995:- på både Rajala och Kungsholms Foto. Det är en kamera som är i en annan klass än D90. Dubbel bildhastighet, avancerad AF med bara korspunkter, vädertätning osv. Och större än både 550D och D90 om man nu tycker det är en fördel. På centrala punkter som AF/bildhastighet osv så skiljer sig inget mellan 550D och D90. Och för ögonblicket säljs alltså 50D billigare än D90 (!). Nikon har ingen kamera i det segmentet.
 
Begagnatköpandets ekonomi

Det där med begagnat är ju alltid svårt att reda ut, men jag fäste mig vid det kategoriska uttalandet att D90 var den bästa nya kameran och 40D det bästa begagnatalternativet. Då såg framför mig sådana varianter som begagnad D90 och (rimligtvis) en splejs ny 40D (också). Det insåg säkert Jonas_Erik också eftersom han höll med. Annars har du naturligtvis rätt. Begagnad kamera kan vara ett alternativ om man får den till "rätt pris" och det är "rätt pris" som avgör.

Här ser man ofta att att "marknaden är oinformerad". Det är väl heller inget jag bryter samman av eller är kritik riktat mot någon i tråden, men en normalt insatt Internetnet-användare skall åtminstone kunna klara av att göra en sökning efter ett relevant "lägsta nypris" och komma fram till vad det ligger på. Exempelvis kostar en D90 (jag är ju obotlig Nikonian) i en känd holländsk Webshop helt nära 6000 kronor (619 Euro), under 7000 (689 E) med kitoptik. Då anser jag helt krasst att alla begagnade, motsvarande D90 som ligger helt nära och över detta pris är helt iskalla. De är garantilösa och begagnade, ju. (Kolla här: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=subsubtypes&subsubtype=2490 ) (Tillägg: Jämför gärna Canon också, positiv överraskning kan förväntas).

Nu vet ju inte begagnatsäljarna det här förrän efter ett tag, så begpriserbjudandena faller ju inte alldeles omgående. Men alla diskussioner om begagnat som "bra affär" bygger ju på att man köper den begagnade varan (utan garanti och med visst slitage, om än obetydligt) under nypriset, kan man tycka. Så gjorde jag, på mitt nyköpta 70-300. Fyra papp på svensk begagnatmarknad jämfört med helt ny vara från Holland (EU, ni vet, Marknaden), med full Nikon EU-garanti är ju en sk "no-brainer".

Sedan kommer den dag när kameran är utgången (den är lika bra för det, den försämras inte av att det kommer en ny). Då kan man inte lika lätt jämföra beg mot nytt, och ligger 40D i det läget nu, så vet inte jag inte vad den är värd (Canonisterna vet nog, som har koll på kapacitet och prestanda!).

Till TS: du köper förstås den kamera du gillar bäst. Det är inte så att D50 automatiskt är är "bättre" på riktigt därför att den har bara ett par prestandavärden som smäller högre. De som bryr sig tittar efter "gillar jag bilderna kameran ger, vad tycker jag om kvaliten jag får ut, vad tycker jag om kameran i sig, och vad tror jag om vilka objektiv jag vill ha, och hur ser priset ut då". Eller så chansar man, köper det man tror på och blir sannolikt hur nöjd som helst !
 
Senast ändrad:
Slutligen: Vi gjorde sedan blindtest på 16personer och 45cm stora bilder från 5d och 1dsmk3 och bad personerna peka ut vilken bild de ansåg komma från en 1dsmk3 och 21 miljoner pixlar, 4 personer visade rätt bild, 3 st var säkra på att 5d bilden var från den högupplösta kameran, resten kunde inte se någon skilnad.

Utskrivet i 45cm är det förbaskat svårt att skilja någon ny kamera från en annan.

Annars, tack för ett bra test. är det möjligen lite rörelseoskärpa i 5D-bilden?

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.