Mesch
Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Hmm, är det idé att titta på nikons tidigare kameror i serien (d70 och d80) då och köpa till objektiv istället? Är de tillräckligt snabba? Du sa att AF är bättre på d90 när det blir lite fart i bilden, jag har tänkt att fota endel djur (alla sorter) o de är ju inte stilla oftast... Sen läste jag att d90 har självrengöring av sensorn, vad betyder detta? Hur ofta måste jag rengöra en sensor som inte har självrengöring? Vad kostar det?
Mååånga frågor
Äldre kameror är ett alternativ, men det händer mycket på ett par år. antalet pixlar behöver man ju inte bry sig allt för mycket om men ljuskänslighet och dynamiskt omfång har det oxo hänt mycket med. Bra att ha i bakhuvudet om inte annat.
D80 är väl det äldsta jag skulle rekommendera ( har en själv, he he ) den är inte allt för rolig över iso 800 så man hamnar fortare i läget att blixt är det enda alternativet. Titta ordenligt på priserna bara, många är de som räknar med att få ut tok-mycket pengar för gamla grejjor.
Rimliga pengar för husen är: (Jag skulle inte ge mycket mer i alla fall)
D70s ca1500:-
D40 ca 1500:-
D80 ca 3500:-
D2x ca 7000:-
Sensorrengöring i all ära men det är inte så fantastiskt viktigt som en del reklam-annonser vill få det till. Om man byter objektiv ofta och i dammiga miljöer så visst kommer man behöva göra rent. Det kommer man behöva med en kamera med sensorrengöring också fast inte lika ofta. Jag har gjort rent min kamera någon gång per år. Det kostar väl några hundra att få det gjort men kan lätt göras själv. Sensorrengöring innebär att kameran kan skaka loss damm från sensorn genom att vibrera själva sensorn.
AF har blivit bättre, visst men det gick att ta bra bilder på snabba mål även med manuell fokus. Det behövs bara lite mer tankearbete och planering.