Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 550D vs. Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrand

Aktiv medlem
Hej, jag har funderingar på en ny kamera. Dem jag står och väger mellan är Canon 550D och Nikon D5000.


Jag har några frågor:


  • Släpps det nya modeller inom en snar framtid? För jag såg att senast Nikon släppte en kamera var 2009.
  • Vilken utav de ovanstående kamerorna bör jag köpa och varför?


Hjälp mig att fatta mitt beslut! :)
Tack på förhand!
 
Hej, jag har funderingar på en ny kamera. Dem jag står och väger mellan är Canon 550D och Nikon D5000.


Jag har några frågor:


  • Släpps det nya modeller inom en snar framtid? För jag såg att senast Nikon släppte en kamera var 2009.
  • Vilken utav de ovanstående kamerorna bör jag köpa och varför?


Hjälp mig att fatta mitt beslut! :)
Tack på förhand!

1. Ja, både Canon och Nikon (och de andra tillverkarna) släpper nya kameror hela tiden.

2. Det finns redan flera 550D vs D5000 -s topic, leta fram dem.
 
1. Klart dem släpper nya kameror hela tiden. Frågan är om dem släpper dem väldigt snart, dvs. om det är värt att vänta på de nya releaserna istället.

2. Jag har sökt och funnit. Har dock inte sett något slutgiltigt svar på vilken man ska köpa.


Så, finns det överhuvudtaget någon information från tillverkarna (Nikon och Canon) om nya releaser?

Och så till huvudfrågan: Canon 550D eller Nikon D5000?



MVH
 
Varför ska du vänta på nya kameror när du ändå inte kommer att ha råd med dom?
Nästa Canon kommer släppa är väl någon kamera som kommer ligga mellan 50D och 7D och om du nu funderar på billiga kameror som 550D och D5000 så kommer du aldrig ha råd med den kameran.
Strunta i vad dom kommer släppa, ta det som är bra nu!
Jag själv skulle inte valt 550D, hellre då billigare 450D eller 500D då dom inte är överpixlade och dom är billigare :)
Får man fråga, vad har du nu för något?
 
Ja, Nikon D90 lär ju komma i ny form, vilken lär kosta säkert över 10.000 kr för bara huset (?).

Jag vill gärna ha en kamera med filmfunktion - kan vara kul att ha! :)

Just nu har jag en Pentax K100D med kitobjektiv (18-55mm) + ett tusen kronor dyrt/billigt telezoom (55-200mm) från Samsung. Jag håller på mycket i Photoshop och känner att några fler megapixlar skulle vara bra och dessutom är det roligt att uppdatera sig lite nu när man snart får lön.
Min tanke är att köpa ett prisvärt och bra hus för att sedan köpa till en hyffsad "superzoom" på cirka 18-100mm och dessutom ett fast normalobjektiv till dem mer genomtänkta fotografierna man gör. Sedan får tiden utvisa vilka ytterliggare objektiv som ska inskaffas.
 
Vill du ha ett bra och prisvärt hus så borde Pentax K-x passa dig bra. Iom att du redan använder Pentax så slipper du byta ut alla tillbehör du har till kameran.
 
Jag hade tänkt uppgradera till Nikon eller Canon på grund av större utbud av objektiv etc. inför framtiden. Och Pentax-kameran + objektiv + tillbehör skall då säljas till ett relativt bra pris.


Mina tankar far omkring mellan dessa husen:

* Nikon D5000
* Någon ny form av Nikon D90 som kanske visas nu under Photokina i september
* Canon 550D
 
Jag hade tänkt uppgradera till Nikon eller Canon på grund av större utbud av objektiv etc. inför framtiden. Och Pentax-kameran + objektiv + tillbehör skall då säljas till ett relativt bra pris.


Mina tankar far omkring mellan dessa husen:

* Nikon D5000
* Någon ny form av Nikon D90 som kanske visas nu under Photokina i september
* Canon 550D

Ta en D90 nu, den lär säljas till bra pris så här på slutet. Det dröjer ändå långe till uppföljaren kommer, den har ju inte ens annonserats ännu, och när den gör det så är det flera månader tills man kan köpa den.
 
Ta en D90 nu, den lär säljas till bra pris så här på slutet. Det dröjer ändå långe till uppföljaren kommer, den har ju inte ens annonserats ännu, och när den gör det så är det flera månader tills man kan köpa den.

Nikon D5000 är ju inprincip lika bra som D90 när det gäller bildkvalitén väl?


Så här säger Cyberphoto om D90 vs. D5000:

D5000/D90 skillnader
Många frågar oss om skillnaderna mot D5000 förutom storlek och vikbar skärm eftersom tekniskdata i övrigt ser väldigt lika ut, så här kommer svar på några egenskaper som skiljer dem åt och det man inte får med D5000:

1: Inbyggd trådlös blixtstyrning (Creative Lighting System)
2: Inbyggd AF-motor i huset, för äldre AF optik som saknar AF-motor.
3: Display på ovansidan för info.
4: 3-tums skärm med 920 000 pixel.
5: Dubbla funktionsrattar.
6: 4,5 b/sek i snabbaste sekvenstagning.
 
Senast ändrad:
Cyberphoto glömmer den imho viktigaste skillnaden: sökaren. Men hur mycket bättre D90s sökare är upptäcker när du går till en butik och kollar på kamerorna.
 
Jag hade tänkt uppgradera till Nikon eller Canon på grund av större utbud av objektiv etc. inför framtiden. Och Pentax-kameran + objektiv + tillbehör skall då säljas till ett relativt bra pris.
Vad är det du saknar idag i Pentax utbud?

Om du tycker Pentax utbud är litet så kan knappast Nikon D5000 vara ett alternativ. Då den saknar inbyggd fokusmotor så blir utbudet av objektivet till den mindre än till Pentax, speciellt begagnade objektiv.
 
Cyberphoto glömmer den imho viktigaste skillnaden: sökaren. Men hur mycket bättre D90s sökare är upptäcker när du går till en butik och kollar på kamerorna.

En viktig sak till: med D90 slipper man gå in och rota i menyn så fort man skall göra viktiga inställningar,det gör man med "snabbknappar" utanpå kamerahuset,alltså har D90 bättre handhavande !
 
Cyberphoto glömmer den imho viktigaste skillnaden: sökaren. Men hur mycket bättre D90s sökare är upptäcker när du går till en butik och kollar på kamerorna.
Det är mycket möjligt. Dock känns en Canon 550D + 18-135 som den mest lämpliga och prisvärda just nu. Full HD film, 50b/s i halv HD. 18 megapixlar, klarar de nya minneskorten på 32GB och större. Även utsedd till "Best Advanced" i kategorin DSLR kamera 2010 av Tipa.


Vad är det du saknar idag i Pentax utbud?

Om du tycker Pentax utbud är litet så kan knappast Nikon D5000 vara ett alternativ. Då den saknar inbyggd fokusmotor så blir utbudet av objektivet till den mindre än till Pentax, speciellt begagnade objektiv.

Men Canon har ett bra utbud av objektiv. Och Canon 550D känns lovande.
Fortsätt gärna att komma med argument och motargument för vad ni tycker osv! :)
 
Har du nu bestämt dig för någon av dessa du nämner så kolla en viktig sak : vilka objektiv vill du ha nu och framöver ! Tycker det är viktigare än vilken som "filmar" bäst. ! Tycker själv Nikon har fler prisvärda objektiv,dessutom tycker jag att Nikons konsumentobjektiv är ett strå vassare än Canons !
 
Ja, Nikon D90 lär ju komma i ny form, vilken lär kosta säkert över 10.000 kr för bara huset (?).

Jag vill gärna ha en kamera med filmfunktion - kan vara kul att ha! :)

Just nu har jag en Pentax K100D med kitobjektiv (18-55mm) + ett tusen kronor dyrt/billigt telezoom (55-200mm) från Samsung. Jag håller på mycket i Photoshop och känner att några fler megapixlar skulle vara bra och dessutom är det roligt att uppdatera sig lite nu när man snart får lön.
Min tanke är att köpa ett prisvärt och bra hus för att sedan köpa till en hyffsad "superzoom" på cirka 18-100mm och dessutom ett fast normalobjektiv till dem mer genomtänkta fotografierna man gör. Sedan får tiden utvisa vilka ytterliggare objektiv som ska inskaffas.

Det finns nog ingen bättre kamera än Pentax K-x just för dig med 2 befintliga objektiv.
Glöm det där med "Nikons större objektivutbud" du kommer ändå inte att köpa objektiv i 60 000 kr-s klassen.
Utöver Pentax objektiv gör alla tredjepartsleverantörer (Sigma, Tamron, Tokina) varianter med Pentax-fattning, tror inte det är anledning att byta system.

Alla kameror med APS-C sensor gör utmärkta bilder, skillnaderna är helt marginella.
I Sverige Nikon och Canon dominerar, men just pga dominans kan du få ofta mer kamera för pengarna med Sony och Pentax.

Låt dig inte förledas av Nikon-Canon entusiasternas hyllningssång.
 
det finns inget svar på din fråga bägge är bra kameror och det är upptill var och en vad som är bäst just för dom men som nikon ägare så tycker naturligvis jag att det är den som gäller men du blir säkert nöjd med canon med så känn på dom och välj den som känns bäst i handen .
 
Det finns nog ingen bättre kamera än Pentax K-x just för dig med 2 befintliga objektiv.
Glöm det där med "Nikons större objektivutbud" du kommer ändå inte att köpa objektiv i 60 000 kr-s klassen.
Utöver Pentax objektiv gör alla tredjepartsleverantörer (Sigma, Tamron, Tokina) varianter med Pentax-fattning, tror inte det är anledning att byta system.

Alla kameror med APS-C sensor gör utmärkta bilder, skillnaderna är helt marginella.
I Sverige Nikon och Canon dominerar, men just pga dominans kan du få ofta mer kamera för pengarna med Sony och Pentax.

Låt dig inte förledas av Nikon-Canon entusiasternas hyllningssång.

Det är just objektivutbudet som är en av,och en stor nackdel med Pentax ! Dom har väl inte en ända billig och skarp ljusstark glugg som Nikons 35:a och 50:a ? Eller snabba telezoomar med tyst inbyggd motor i konsumentklassen ? Inget tele över 300mm ? Varför vara förpassad till Sigma eller Tamron som bla har dom sämsta 70-300 telezoomarna på marknaden om man vill köpa billiga objektiv,prisvärda objektiv ? Gick själv ifrån Pentax just av den anledningen,inte för att kamerahusen är dåliga-tvärtom ! Väntade själv med spänning när nya K7 kom ut men blev besviken att dom kom med en kamera som redan fanns.När jag jämförde den med K200D som jag hade blev det i böjan-WOW ! Men när jag jämförde den med D90 och 50D föll K7:an pladdask ! Men ska man ha bara ett eller två objektiv och vet att man inte kommer att köpa fler är Pentax ett bra alternativ ! MVH.
 
Roligt med så många svar hittills! :)

Jag vill nog helst ha Canon eller Nikon för att de just är Canon och Nikon.
Jag tror jag kan lyckas sälja min Pentax K100D med tillbehör till ett pris så jag inte förlorar mer än några tusen på det.

Jag kommer till en början köpa en bra "superzoom" (omkring 18-100mm), som kan användas som all-round vid semester och vardag. Jag kommer även köpa ett fast normalobjektiv till mer "konstfoton". Min samling av objektiv kommer sedan att växa med tiden och behov.

Jag tror Canon och Nikon kan uppfylla mina krav för framtiden och väljer att satsa på dem. Frågan är vilken modell från dessa man skall köpa.

En fråga vi kan spåna vidare lite på är hur objektiven mellan Canon och Nikon förhåller sig generellt. Vad jag förstått erbjuder dem inprincip likadana objektiv för samma peng... Rätta mig om jag har fel och bidra med era kunskaper och erfarenheter! :)
 
En fråga vi kan spåna vidare lite på är hur objektiven mellan Canon och Nikon förhåller sig generellt. Vad jag förstått erbjuder dem inprincip likadana objektiv för samma peng... Rätta mig om jag har fel och bidra med era kunskaper och erfarenheter! :)
Nja, det finns skillnader. Vill man ha bra tele till rimlig peng kan det vara anledning att titta på Canon, som har t ex de utmärkta 70-200/4 och 100-400. Kanske finns det liknande fördelar för Nikon inom andra segment som jag inte tittat lika noga på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.