Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 50d eller 1d mark II n?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det är sant.. Var kanske lite snabb med frågan där. Mycket av det jag läst (på andra sidor) är att första intrycket av äldre 1d modeller är färgerna. Så jag var mest nyfiken. Speciellt i paralell med den pågående Canon vs. Nikon tråden, där färgbehandlingen tas upp som fördel till Nikon. Nu är det ju lite skillnad i segment också förstås.
 
Ja då blev de en 1d mark II n. Har inte fått hem den ännu så jag har inte hunnit testa eller känna på den. Hoppas iaf att jag blir nöjd.

Kenneth
 
Ja, jag är också nyfiken på hur du upplever kameran jämför med din 40D!

Mvh, Anton

Så, nu har jag äntligen fått kameran.
Har bara hunnit testa den lite.
Känslan mellan 40d 1d är väl att 1d är mer stabil, tyngde är densamma med batterigreppet på 40d.
Bildmässigt verkar 40d vara vassare även fast det bara skiljer 2mp. Färgerna direkt ur kameran är också åt 40d fördel.
1d är klart mer svår manövrerad och knepigare som någon nämnde. Men det lär man sig.
Det lilla jag sett så, precis som folk nämnt, så börjar bruset redan vid ISO 640, något som iof kan fixas lite i Lightroom och PS.
Det är det lilla jag kan säga nu. Har som sagt inte hunnit testa kameran mera då jag fick den igår men den känns bra och jag låter mitt 70-200 2,8 L sitta på då den kombinationen känns bäst av de objektiv jag har nu.

K
 
Låter ungefär som man kan förvänta sig efter första dagen med 1DmkIIN..

Jag tror du kommer uppskatta den mer och mer när du lär känna kameran.
 
Det fina är att du utvecklas som fotograf samtidigt som du utvecklas med kameran.. Slutresultatet med lite tid och gnatande är det du som sätter gränserna för.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.