Annons

Canon 500D i februari

Produkter
(logga in för att koppla)
Modellen är väl väntad, men var för i hela friden skall dom packa in 15mp i en instegsmodel ?
12mp hade väl varit smartare kan man tycka, i tanke på den negativa kritiken som 50d fick.

/kent
 
Modellen är väl väntad, men var för i hela friden skall dom packa in 15mp i en instegsmodel ?
12mp hade väl varit smartare kan man tycka, i tanke på den negativa kritiken som 50d fick.
För att de som köper instegskameror oftast inte har en aning om att många pixlar kan vara negativt. Alltså är det ett försäljningsargument för de okunniga, precis som när det gäller mobilkameror eller kompaktkameror.
 
Fast SÅ himla illa är det ju inte med fler pixlar. Visst, man kan verkligen fråga sig om det gör någon större skillnad att ha 12 eller 15, men det blir ju inte nödvändigtvis sämre (även om man kan tvista om det. Hos DxO ligger 50D bättre än 40D, om än marginellt, medan Risedals test visade något tvärtom).

Sen har du dock rätt, Martin, att flera pixlar inte är en sådan avgörande faktor som marknadsföringen vill ge sken av.
 
Fast SÅ himla illa är det ju inte med fler pixlar. Visst, man kan verkligen fråga sig om det gör någon större skillnad att ha 12 eller 15, men det blir ju inte nödvändigtvis sämre (även om man kan tvista om det. Hos DxO ligger 50D bättre än 40D, om än marginellt, medan Risedals test visade något tvärtom).

Sen har du dock rätt, Martin, att flera pixlar inte är en sådan avgörande faktor som marknadsföringen vill ge sken av.
Nädå, förutsatt att sensorns övriga egenskaper inte påverkas negativt så är det ju fint med många pixlar. Men jag anser att det är ett ruttet argument eftersom 10 megapixlar räckar hur långt som helst. Särskilt med tanke på att optiken som brukar köpas till instegskameror är i en helt annan klass än sensorn; sämre då naturligtvis.

DoX:s betyg och utvärderingar ger jag inte mycket för eftersom de sällan stämmer med hur jag uppfattar bildkvaliteten hos de testade kamerorna vid en okulär jämförelse. Det är ju trots allt med ögonen vi tittar, inte med mätutrustning.
 
Vid ISO under 800 så får man blåsa upp bilden till 50X70 cm för att verkliga proffs på fine art utskrifter skall se en skillnad mellan gamla Canon 5D och nya 5DMKII. Det fick mig att avstå från att uppgradera.
Att det är skillnad vid 6400 SIO och 100% zoom spelar ingen egentlig roll i praktiken förutom för ett fåtal.
Filma? Kul men om jag var intresserad av att filma skulle jag köpa en videokamera.
Nej jag vill se fler kameror som är mer ergonomiskt genomarbetade från Canon. Varför måste jag alltid gräva i en massa menyer för att ställa in spegeluppfällning och annat på Canon. Inget kul när det är mörkt och kallt.
 
Senast ändrad:
Det är väl Nikon som tagit mest på Canon. Pentax har väl inte tagit så mycket?

Att Sony har vissa framgångar är väl ganska naturligt. DSLR-marknaden är växande, det kommer till många nya kunder som inte haft systemkamera förut. De har huset fullt av prylar från Sony och kanske en i fickan också - för dem känns Sony som ett tryggt och bra köp. Jag tror Sony kommer att fortsätta växa och att det om ett par år kommer att vara 3 stora. Däremot tror jag Pentax och de andra får hålla sig till bråkdelar av marknaden.

Ytterligare faktorer som gör att Sony växer: bra testresultat och utmärkelser.

OM det nu dyker upp en EOS 500D - är det rätt att kalla den för instegsmodell då 1000D finns?
 
Redan dax för en 500D? - trodde att det skulle dröja tills i höst iallafall (dvs ca 18 månader sedan 450D släpptes).

Om 500D får filmfunktion så blir det en upgradering av min 400D...
 
Ytterligare faktorer som gör att Sony växer: bra testresultat och utmärkelser.

OM det nu dyker upp en EOS 500D - är det rätt att kalla den för instegsmodell då 1000D finns?

Fast bra testresultat och utmärkelser får väl i princip alla tillverkare.

Det är absolut inget fel på Sonys kameror men jag hävdar att deras framgångar inte i första hand beror på produkternas egenskaper utan på hur marknaden fungerar och Sonys starka varumärke. Jag har svårt att se att Sony t ex är så mycket bättre än Pentax - rent objektiv sett - ändå så säljer de bättre.

Jag håller med om att XXXD inte längre kan kallas för instegsmodell nu när 1000D finns.
 
Varför måste jag alltid gräva i en massa menyer för att ställa in spegeluppfällning och annat på Canon.
Undrar om det är därför jag tycker att Canons kameror är bland de smidigaste att använda, av dem jag har provat (jag är en obotlig "pillare", så jag kan inte låta bli något jag kommer i kontakt med). Jag har praktiskt taget aldrig någon nytta av spegeluppfällningen. Så fort jag gör det kan jag inte se motivet längre, och då ränner det sin väg så att jag inte får med det på bilden. Jag är tacksam att de inte petat dit ytterligare en knapp för något så meningslöst.
Andra människor måste helt enkelt fotografera andra saker.

På en 40D, exempelvis, kan man lägga in spegeluppfällning i sin egen meny, som man kan ställa in så att den alltid visas när man trycker MENU, och/eller skapa ett eget program (C1), där spegeluppfällning ingår.
 
Ovanligt tyst om denna kommande modell trotts att det bara är några veckor kvar till lansering.
Ingen som är intresserad av en 500D?

Specs:
mp: 15.1
ISO: 100-3200
Proc: DIGIC IV
LCD: 3″ VGA LCD
crop: 1.6
FPS: 3.5
AF: 9 Point AF
AF: Face Detection
Battery: LP-E5
Feature: LiveView
Feature: Movie Mode w/contrast detect AF

För mig känns det som en 50D med film, för kanske halva priset?


Intressant. Att Canon har nåt nytt på gång har ju aviserats (det har de väl alltid) men jag trodde det var 1D/1Ds som stod närmast på tur. Men det är klart det säljs ju betydligt fler enklare kameror än de mer avancerade proffsditona. Jag behöver ett hus till vid sidan om mitt 400D, vad det kan bli bestämmer nog ekonomin, nytt eller begagnat, helst 40 eller 50D eller nåt nytt vad det nu kommer att heta. Trots att jag sitter med en nästan komplett uppsättning EF-S objektiv skulle jag dock förorda en kamera med 24x36 censor på ca 10Mp i 10 000 kr-klassen, det finns ju många billigare objektiv som skulle passa den. På den analoga tiden hade såväl de enkla som de avancerade kamerorna samma filmstorlek.Nu finns det ju inga kameror som passar till det enklare objektivsortimentet. Det ställs ju också högre krav på objektiven vid mindre censorstorlek och samma upplösning när det gäller skärpa,(förutom den yttersta kantskärpan).
 
Tror Canon behöver en Nikon D90-dräpare. Varför inte en 500D med filmning och tillhörande fungerande AF. Några MP till säljer, oavsett om det i praktiken förbättrar eller står och stampar IQ-mässigt.

Själv tror jag att Canon har behov av att differentiera 500D mer från 1000D och möjligen/förhoppningsvis införa ett fysiskt tydligt mellansteg. Nikon D90 är större än 1000D/450D men mindre än de betydligt större 40D/50D. Kanske en ny form (!) med hjulet (som finns på 40D/50D och flera kompakter). Då börjar det lukta godis för mig som gillar smidigheten i relativt sett små kameror.

Är obotligt nöjd med min 450D, men uppfyller dom ovanstående kanske jag byter kamera mycket tidigare än jag tänkt mig.

På den "negativa" sidan kan man i så fall undra var 50D hamnar. Bygger man en 500D med ovanstående kapacitet så kan man undra vad XXD finns till för. Högre fps, "vädertätning" och mer avancerad (men inte snabbare) AF räcker knappt.

Blir spännande att se om det kommer något. :)
 
Jag börjar ana, precis som du noterar Wilhelm att Canon går ifrån att ligga en klass "mellan" Nikons kameror mer och mer nu. Iom införandet av 1000D så siktar de på budgetkategorin av DSLR och har då fria händer att styra in xxxD-serien att konkurrera med Nikons övre konsumentregister (exempelvis D90), medan xxD kommer fortsätta vara semiproffskamerorna. Frågan är väl som du säger vad som händer med dessa, för de måste puttas uppåt. Kanske införande av APS-H (för att differentiera dem från xxxD-klassen) och göra dem till 1D-light på samma vis som 5D är 1Ds-light?

Jag vet inte alls, men det ska bli intressant att se vad som händer :)
 
APS-H hade verkligen varit det lyft xxD skulle behöva - tyvärr är canonför fega för det tror jag. Främstsa orsaken till fegheten tror jag stavas EF-S...
 
Ja, det hade jag helt förbisett att APS-H inte kan använda EF-S. Synd, då tror jag inte alls att APS-H kommer införas på bredare front tyvärr. Hade dock varit fantastiskt kul att se, då xxxD kunnat bli de lite vassare konsumentkamerorna medan xxD blir rena FPS-monster i semiproffsklassen.

Det bästa vore väl om Canon hade haft möjligheten på samma vis som Nikon att växla till ett croppat läge för sensorn, men som jag förstått det är problemet att EF-S-objektiven sticker in så långt i huset att spegeln skulle slå i objektivet vid fotande med större sensor?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.