Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, detta är kanske en ganska dum fråga men om jag skulle köpa en D90 från England ( Warehouseexpress ) går det då att ställa om menyspråket till svenska?


Om jag kan ställa in italienska, portugisiska, franska, tyska, Magyar, massa chingchongteckenspråk (kinesiska och japanska antar jag) på min canon 450D som är köpt i sverige borde det mest troligt gå att ställa in svenska.. frågan är bara om du får med användarbok på svenska
 
Varför skall de gråta? D200 är en stabil och kompetent kamera men något äldre konstruktion!
Tror nog att även D3/D300 kommer bli slagen av det som kommer nästa år!
Vem vågar hålla emot? D90 är en konsumentkarma och står sig efter all erfarenhet även den i ca två år... men blir ganska snart omkörd av dyrare kameror, läs D4/D400 osv

Sett till testen på länken ovan, där man jämför D3--D200 på ISO 3200, då tycker jag att man kan "gråta". I övrigt så vet jag att D200 är en bra maskin. Jag vet också, efter 20 år inom IT att teknikutvecklingen är konstant och går fort. Och det är ju kul. För annars hade vi ju fortfarande sutit här och recencerat "Konica T3". :)
Ser fram emot D400. /Peter-L
 
Sett till testen på länken ovan, där man jämför D3--D200 på ISO 3200, då tycker jag att man kan "gråta". I övrigt så vet jag att D200 är en bra maskin. Jag vet också, efter 20 år inom IT att teknikutvecklingen är konstant och går fort. Och det är ju kul. För annars hade vi ju fortfarande sutit här och recencerat "Konica T3". :)
Ser fram emot D400. /Peter-L

Jag var inte med på den tiden, men var det samma mönster när allt var analogt? Jag menar, det är ju ganska mkt billigare och enklare att köpa den "bästaste och nyaste och dyraste och.." filmen såklart. Men hur lät det på kamerasidan?
 
Jag var inte med på den tiden, men var det samma mönster när allt var analogt? Jag menar, det är ju ganska mkt billigare och enklare att köpa den "bästaste och nyaste och dyraste och.." filmen såklart. Men hur lät det på kamerasidan?

Det var ju ganska annorlunda, ett bra manuellt hus tog ju inte bättre bilder en ett profshus med motor, då som nu var optiken viktigast, sen kunde man välja film efter behov, utvecklingen på den tiden låg i hög utsträckning på filmsidan, med ny utvecklade filmer, som var snabbare, finare kon, större dynamiskt omfång, neutrala färger osv. och även ständiga uppdateringar av gamla existerande.
Då kunde man köpa en ny film eller byta framkallare för att få andra egenskaper, nu måste man byta hus...

En som varit med förr
Micke
 
Fick min D90 i fredags. Under helgen märkte jag att den frontfokuserade (om det är så det kallas när skärpan hamnar närmare kameran än den ska). Är på väg in till service nu.

Lite besviken gick jag hem och förberedde mig på att vara kameralös i ett par veckor, då min D70 gav upp för några veckor sedan. Tog ner den från hyllan och tittade på den en stund. Sen skedde ett mindre mirakel, jag tog av optiken, fällde upp spegeln, tittade nog noga på slutaren.. och se där, den satt lite konstigt. Så jag petade till den lite på måfå, och en av de små tunna armarna verkade placera sig bättre helt plötsligt. Woho! Den fungerar! Det blir inte en helt tråkig månad trotsallt!
 
Fick min D90 i fredags. Under helgen märkte jag att den frontfokuserade (om det är så det kallas när skärpan hamnar närmare kameran än den ska). Är på väg in till service nu.

Lite besviken gick jag hem och förberedde mig på att vara kameralös i ett par veckor, då min D70 gav upp för några veckor sedan. Tog ner den från hyllan och tittade på den en stund. Sen skedde ett mindre mirakel, jag tog av optiken, fällde upp spegeln, tittade nog noga på slutaren.. och se där, den satt lite konstigt. Så jag petade till den lite på måfå, och en av de små tunna armarna verkade placera sig bättre helt plötsligt. Woho! Den fungerar! Det blir inte en helt tråkig månad trotsallt!

Härligt, man skall aldrig ge upp, under sker fortfarande.
Lycka till med din D90 när du får den tillbaks, skälv bestämde jag mig för en begagnad D300 efter mycket noga överväganden och velande mellan allt från D90 till D700, men efter att provat kompisens D300 på gocartbanan blev jag såld, Då har du som sagt tur med att ha en resarv kamra det skall man ha!
Lycka till!
Micke
 
Ja, och den var i alla fall för mig något av en besvikelse: D90 tycks ha sämre DR och upplösning än D300. Detta är som så ofta tvärtemot vad Imaging Resource kom fram till. Ur ren upplösningssynpunkt finns det tydligen mycket liten anledning att uppgradera från D80 till D90.

Hade du räknat med att D90 skulle ge samma bildkvalitet som D300 ?
Även om dom har samma sensor så har D300 bättre filter, kretskort och komponenter, sådant visar ju sig ju under pixelpeeping :)
För "average joe" lär det dock inte betyda ett smack.

/kent
 
Jag kan tänka mig att D300 är bättre att använda i praktiken än D90 om man är van vid Nikons DSLR (p.g.a. bättre placerade knappar, menyer, bättre sökare etc.). Majoriteten av kameraköparna ser nog dock ingen som helst skillnad på bilder tagna med de två kamerorna.

Vore kul att jämföra kamerorna på riktigt, med samma motiv och samma objektiv, och inte bara i ett testlabb. Jag är fullständigt övertygad om att ingen här skulle kunna avgöra vilken bild som är tagen med vilken kamera, när bilderna väl är normalt behandlade och utskrivna i stort format ...
 
Hade du räknat med att D90 skulle ge samma bildkvalitet som D300 ?
Även om dom har samma sensor så har D300 bättre filter, kretskort och komponenter, sådant visar ju sig ju under pixelpeeping :)
För "average joe" lär det dock inte betyda ett smack.

/kent

Nej, jag var naiv nog att tro på olika Nikonföreträdarares ord om att bildkvaliteten från D90 skulle vara bättre än från D300.
 
Nej, jag var naiv nog att tro på olika Nikonföreträdarares ord om att bildkvaliteten från D90 skulle vara bättre än från D300.

Ähh det kanske blir lite bättre om ett tag när de släpper ny firewire(om jag inte är ute och cyklar vad det gäller namnet) Sen bildkvalitén tycker jag man inte har nått att klaga på eftersom den defenetivt piskar a700 och d200:)
 
Men nu får ni sluta!

Det var fasligt vad alla köper/får sina D90:ior, nu har jag väntat i snart 3v o vill gärna ha den i år, så nu slutar ni upp med att hämta ut era, så en annan också får njuta av denna skönhet!

//Medmänsklighet är att lämna återbud på sin D90.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.