T-värde är egentligen fel term att använda, eftersom det avser objektivets ljusgenomsläpplighet, alltså hur mycket (eller snarare lite) ljus som försvinner på vägen genom alla glasytor.
Sensorns känslighet för olika infallsvinklar bör inte påverka skärpedjupet, om jag tänker rätt. Däremot kan man tänka sig att en hård bokeh faktiskt skulle kunna bli lite mjukare om en del av det mest perifera ljuset studsar istället för att fångas in, så att säga. Men min egen erfarenhet är att objektiv faktiskt tecknar oskärpan mjukare på film än på digitalt, så det känns lite bakvänt. Fast det beror förstås på vilken digitalkamera man jämför med, om teorin nu skulle stämma.
Jo, det påverkar skärpedjupet, men inte jättemycket. Eftersom det är randstrålarna som kortar skärpedjupet, och bara en bråkdel av det ljus som kommer från randen av F/1.0 tas upp blir skärpedjupet naturligtvis lite längre än vad "teorin säger". Den största skillnaden mellan 1.2L och 1.0L är att 1.0L ger mycket lägre färgmättnad (pga mikrolinsöverstrålning) och mycket sämre skärpa (samma orsak + att det är ett sämre objektiv...) än det 1/10Ev (i verkligheten) ljussvagare 1.2L.
Samma gällde för övrigt även film, som också är ett mycket reflektivt material. Den spekulära reflektionsandelen i film är nästan värre än för digitala sensorer (eftersom film har sämre antireflex-egenskaper), men grundförlusten mindre. Film dubblar sina förluster från F/1.8 till F/1.4, precis som de flesta Canon-kameror idag.
Om man följer till exempel Canon 7D's kompenseringskurva borde ett F/1.0 ha samma ljuseffektivitet som ett perfekt F/1.7-objektiv på en perfekt sensor. Dvs: ganska exakt 1/10Ev mer effektiv ljusupptagning till sensorn än ett F/1.2, och ca 1/3 Ev mer än ett F/1.4...
.........................................................
Att det är ett häftigt objektiv säger jag inget om, och jag hade gärna haft ett i hyllan. Frågan är om jag hade varit så väldigt motiverad till att någonsin montera det på en kamera bara...
.........................................................
Ett lättare sätt att hitta tredjedels-stegen är att sätta:
x = ((2^0.5)^(1/3)) = 1.1225
Och sedan stega x^n där n är heltal.
n=0 > 1.1225^0 = 1.000
n=1 > 1.1225^1 = 1.122
n=2 > 1.1225^2 = 1.260
n=3 > 1.1225^3 = 1.414
n=4 > 1.1225^4 = 1.587
n=5 > 1.1225^5 = 1.782
n=6 > 1.1225^6 = 2.000
n=7 > 1.1225^7 = 2.245
Canon's F/1.2-objektiv ligger f.ö på ganska exakt 1.26-1.27 om man mäter upp dem med en laserkollimatior, så de är ett tredjedels steg snabbare än ett "riktigt" F/1.4. De flesta 1.4-objektiv är dock snarare F/1.47 än 1.42 i genomsnitt, så lite mer blir det.