klabbarpan
Aktiv medlem
Var har du hittat den till försäljning, har du en länk?Oj oj oj, första gången jag ser den gluggen till försäljning i Sverige och här.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Var har du hittat den till försäljning, har du en länk?Oj oj oj, första gången jag ser den gluggen till försäljning i Sverige och här.
Var har du hittat den till försäljning, har du en länk?
Det är ju många som får tung andhämtning och hjärtklappning när 50/1.0 eller 50/0.95 kommer på tal.
Och när man ser hur mycket flis folk är beredda att hosta upp för sådana objektiv så är det allt annat än akademiskt...
Det är många köpbeslut som är känslomässiga. Vem kan rationellt argumentera för att han behöver en Rolex eller Porsche?
Jag tror att många som köper ett Noctilux 50/0,95 först och främst vill ha ett imponerande och exklusivt objektiv. De kanske inte ens vet vad bländarsteg är....
Det skulle jag vilja påstå är en grov generalisering, som dock säkert känns sann för den som inte själv märker någon skillnad;-) Jag har inte ägt eller provat något objektiv som har större ljusstyrka än f/1,2, men det är ju ganska extremt också. Och visst är det skillnad mot f/1,4. Främst i det att de två objektiv jag själv haft nöjet att bekanta mig med, varit helt fenomenala vid f/2, vilket f/1,4-objektiv i regel inte är. Inte på samma sätt i alla fall.Men det är klart, det är ju akademiskt i den bemärkelsen att ingen vettig skillnad märks i verkliga livet.
"Inte bra"? Jävla trams, säger jag.Vad ni sabbar denna tråd med att jämföra den med f/1.2 och att den är ganska kass, även nedbländad. Det vet vi ju. Grejen var att det just är ett så ovanligt och cooolt objektiv, något som får alla att tappa hakan om man går runt och viftar med, hehe. Vi har ju t ex
http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/50mm/index.htm men finns fler jämförelser och tester. Inte är den bra, men visst vore det kul att ha den, inte minst lådan som i sig tydligen betingar mycket pengar hos de amerikanska fotonördarna.
Eeh, jag tittar hellre själv på bllderna än låter någon "expert" dra slutsatser åt mig.Läser man hela testet så kan man dra slutsatsen att EF 50/1.0 är bättre på en sak jämfört med EF 50/1.4 och det är just bokeh vid f/1.0. Annars är EF 50/1.4 i stort sett lika bra eller bättre på det mesta. Läs Castlemans summering/slutsatser i slutet av testet. Jag tycker att de stämmer bra med vad man kan läsa ut ur hans testdata.
Problemet är att den här typen av mätningar lätt blir av akademiskt intresse.
Om man exempelvis ska använda informationen för att korrigera de värden man fått från en lös exponeringsmätare, då räcker inte det till om kameran inte exponerar rätt på vissa ISO-tal.
Men om objektivet ljuger ovanligt mycket tycker jag det är värt att nämna. Och bland makron kan det bli riktigt intressant eftersom olika objektiv kan skilja hela steg i ljusförlust vid närgränsen.
Ett objektiv som inte ändrar sin optiska konstruktion vid fokusering på nära håll (inga individuellt rörliga linsgrupper) får sin förstoringsgrad genom utdrag, det vill säga att avståndet från sensorplanet ökas för att flytta fokus närmare. Det som då händer är att bildcirkeln blir större och utgångspupillen mindre (eftersom den flyttas bortåt). Därmed faller mindre ljus per yta på sensorn, trots att den totala ljusmängden fortfarande är samma. Man skulle alltså kunna öka sensorytan på nära hållÄr det inte så att anledningen att macroobjektiven förlorar ljusstyrka beror på fysikens lagar och därför drabbar alla ungefär lika?
Men, i vissa närbildsobjektiv så förkortas brännvidden med minskat fokusavstånd, och det kompenserar till viss del det ovanstående fenomenet.
DxOMark visar detta i alla sina objektivtester http://www.dxomark.com/index.php/en...on/(brand3)/Canon/(camera1)/483/(camera2)/483
Men det varierar med huset det sitter på. Ju tätare packad CMOS-sensor ju mer tappar du på stora bländare f/2 och större. Jämför transmission med samma objektiv på 5D mk1 och 7D.
Slutsats: större än f/1.4 på en 7D äts upp av fysikens lagar.
Det tror jag att i stort sett alla moderna makroobjektiv med internfokusering gör, såsom till exempel EF 100/2,8 och Nikon 105/2,8. Jag är däremot inte säker på hur det ligger till med Tamrons och Sigmas objektiv, för de blir verkligen skitlånga (fysiskt alltså) vid närgränsen.Det var det jag anade, men kan du ge ett exempel där ett riktigt macroobjektiv använder förändrad brännvidd för att öka förstoringsgraden?
T-värde är egentligen fel term att använda, eftersom det avser objektivets ljusgenomsläpplighet, alltså hur mycket (eller snarare lite) ljus som försvinner på vägen genom alla glasytor.Jag har en liten fundering.. jag har aldrig grävt mig så djupt i detta t-värde (i motsats till f-värde) men om jag tolkat detta rätt så har väl t-värdet ingen betydelse för det upplevda skärpedjupet? Det påverkar väl endast hur mycket ljus som registreras av sensorn?
Eeh, jag tittar hellre själv på bllderna än låter någon "expert" dra slutsatser åt mig.
Ja, det gjorde jag också. Samt tittade på testdata. Sen hänvisade jag till Castlemans summering eftersom den stämde rätt så bra med min egen slutsats.
Det tror jag att i stort sett alla moderna makroobjektiv med internfokusering gör, såsom till exempel EF 100/2,8 och Nikon 105/2,8. Jag är däremot inte säker på hur det ligger till med Tamrons och Sigmas objektiv, för de blir verkligen skitlånga (fysiskt alltså) vid närgränsen.