Annons

Canon 450D, vs. Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Errul

Avslutat medlemskap
Hejhej!
Jag har just börjat intressera mig av foto, och går i tankar om att köpa en systemkamera... Nu kommer vi till frågan;
Vilken kamera är bäst?

Jag skulle ha användning för en videofunktion, men bild kvalitén är viktigast.
Jag har funderat på en Nikon D90(video), men den är så dyr... är det värt att lägga så mycket pengar på en kamera när man är en komplett nybörjare?
Har också tänkt på en Canon 450D, som är betydligt mycket billigare... Hur stor skillnad är det på bilderna, om man jämför en 450D med en D90?
Kom gärna också med andra förslag på kameror!

Jag har inga jätte krav på FPS:en, då jag antagligen mest kommer ta natur bilder på stillastående landskap osv.

Tack på förhand! ;)

Mvh
Emil

ok, :) du tycker 450d alltså. Vädertätning skulle ju vara schyst också, det glömde jag nämna... Om man köper en kamera som det står har vädertätning, i vilka väderförhållanden kan man vistas i? Är t ex. spöregn något problem för Pentax K200D?

Senast ändrad:
Spöregn ska K200D klara, men då måste ju oxå objektivet klara det om det ska vara någon större mening.

Kollade lite på Sony A300. Den verkar rätt schyst, och relativt billig också, då det är 1000 kr cashback vid köp av zeiss eller sony objektiv. Är den något att ha? Och vad ska man satsa på för objektiv? det är bara en stor jungel för mig :S Jag behöver bara ett för lite allaroundfoto.

Det var nog lite för dyrt för mig. Med tanke på att det är från sigma, alltså ingen cashback x(
Men exakt vad är det man ska kolla efter, är det normalzoom eller?

Som sagt så vill jag köra lite all around.

Dyrt? Tja, det är den klart billigaste med den ljusstyrkan så jag vet inte vad du menar skulle vara billigare. 18-50 med ljusstyrkan f/2.8 med makroläge tycker jag är mycket användbart till det mesta.

edit: 18-50 är att betrakta som en normalzoom.

Senast ändrad:
Jag var kanske lite otydlig... jag syftade på att jag antagligen inte har dem pengarna på ett tag. Men om det är prisvärt är ju en annan sak...
men det klart, det är kanske värt att vänta ett par månader och ha ett riktigt bra kit. skulle dock vilja ha det innan maj, då jag sticker till Italien på klassresa. Helst innan sportlovet då jag sticker upp till Ludvika på skidsemester. Men det är inget måste, jag har hellre ett schysst kamera paket.

Då kanske vi har svaret då :) Jag har lite tid att överväga det också.

Jo, jag kom på det också.
På TBH såg jag att man kunde få kameran, ett 18-70 mm objektiv(står inte vilket), SanDisk Compact Flash Extreme III 4GB och en Lowepro Nova 1 väska, för 6011. Vilket låter rätt bra.

Om jag vore du så skulle jag hålla ut till PMA fotomässan 3-5 Mars då nya modeller introduceras, priserna sjunker om inte annat.
Är du på en tight budget eller allmänt sparsam så skulle jag nog gå på Canon/nikons kameror pga begagnatmarknaden för objektiv.

Jag hade valt mellan Canon 1000D och Pentax K-M.
Autofokusen på K-M är enligt många amatörrecensioner Dpreview forumet iaf i samma klass om inte bättre än K200D. Då K-M är lite nyare kompenserar det dom förre autofokuspunkterna (5 vs 11)

Men för mer professionell användning är k200d oslagbar prismässigt just nu dock, som Wallung så lovvärt tar upp.

Senast ändrad:
Har du pengarna och är intresserad av video så är Nikon given. I början av förra året fanns inget bättre i samma klass än 450D tyckte jag, så det blev mitt val. Och då var den dyrare än nu såklart. Idag hade D90 vunnit samma tävling, på många sätt betydligt intressantare än "semipro" Canon 50D som dessutom är dyrare.

450D är suverän, men D90 är minst lika bra eller bättre på varje punkt. Det enda som kan fälla avgörandet för en Canon 50D är möjligen mer avancerad AF och snabbare seriebildstagning, men då går du upp en prisklass och får en jättefläskkamera. En del gillar det, andra inte.

Övriga märken är säkert bra, men valfriheten ifall ditt fotointresse ökar och du vill köpa fler objektiv osv är mkt bättre med Nikon/Canon.

När det gäller begagnat marknaden för Sony så är det faktiskt överraskande mycket att finna på t.ex. tradera. Marknaden är inte mättad där ännu så det finns mycket bra begagnat att få tag till Sony men det finns som sagt ännu mer till Canon/Nikon.

Vad gäller begagnadoptik till sony är det bedrövligt dåligt utbud av kvalitétsoptik, även på tradera. Det går på intet sätt att jämföra med begagnatutbudet på L-optik till canon, vilket det finns massor av.

Jag har faktiskt börjat fundera på om det inte är smartast att köra på en Canon istället... då skulle jag kunna låna min gamle faders objektiv också. Har ni några schysta tips? min budget ligger på ungefär 6000.

Jag är lite förvirrad... jag tittade lite på http://www.dpreview.com/gallery/ där kan man se hur pass bra bildkvalité de olika kamerorna ger. Om man sedan tittar på Canon EOS 450D så är bilderna ganska fina men brusnivån är väldigt hög!
Tittar man däremot på Canon EOS 450D / Rebel XSi så är bilderna jättefina och brusnivån är extremt liten... Jag trodde nämligen att det var samma kamera bara att Rebel XSi var ett annat namn i USA eller någonting. Nån som kan förklara? :S
/Emil

Det är samma kamera. 450D/XSI har helt ok brus likvärdigt med andra bra systemare. Inget konstigt där alltså. D90 kan vara liiite bättre, men i praktiken kommer du inte se någon som helst skillnad på vare sig 450D, D90, 50D osv.

Jag är lite förvirrad... jag tittade lite på http://www.dpreview.com/gallery/ där kan man se hur pass bra bildkvalité de olika kamerorna ger. Om man sedan tittar på Canon EOS 450D så är bilderna ganska fina men brusnivån är väldigt hög!

Vilken bild har väldigt mycket brus menar du? Länka till bilden/bilderna du syftar på. Jag kan nämligen inte hitta det du påstår finns.

Exempel:
http://a.img-dpreview.com/gallery/canoneos450d_preview/originals/img_0176.jpg
http://a.img-dpreview.com/gallery/canoneos450d_preview/originals/img_0132.jpg

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar