Crillifish
Ny medlem
Tjenare, jag ska nu skaffa min första Systemkamera, kan dock inte så mycket om det. Jag skulle vilja veta vilken som är bäst av Nikon D60 eller Canon 400D
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det rör det sig hur som helst knappast om, det är i stället något högst medvetet från Nikons sida.D40 lider av en märklig konstruktionsmiss
Nja, någon konstruktionsmiss är det inte. Nikon D60 och D40 är ju konstruerade på exakt samma sätt som t ex Canon 400D (och alla Canon EOS-hus) dvs kopplingen för AF mellan hus och objektiv är elektronisk, inte mekanisk.... inget större fel på D60 så länge du jämnför den med 400D. Störtsta felet på D60 är att den i likhet med D40 lider av en märklig konstruktionsmiss som gör att af inte fungerar på många objektiv.
Nikon använder (till skillnad från andra kameramärken) fortfarande en gammal teknik och sköter på många objektiv inställningen av skärpan med hjälp av en liten stålpinne från kamerahuset. Några av Nikons kamerahus, t ex Nikon D60, har inte denna pinne, utan bara den modernare elektroniska överföringen. Det innebär att med vissa av de objektiv som Nikon fortfarande tillverkar kan man inte få AF med D60.AF i kamerahuset? vad menas med det?
Nikon använder (till skillnad från andra kameramärken) fortfarande en gammal teknik och sköter på många objektiv inställningen av skärpan med hjälp av en liten stålpinne från kamerahuset. Några av Nikons kamerahus, t ex Nikon D60, har inte denna pinne, utan bara den modernare elektroniska överföringen. Det innebär att med vissa av de objektiv som Nikon fortfarande tillverkar kan man inte få AF med D60.
Jaha!! tackar för svar. Men så på orginalobjektivet är det AF på??
Om det var en miss kan man alltid diskutera, men i så fall gjordes den konstruktionsmissen när Nikon bestämde sig för att det var viktigt att kunna använda gamla manuella objektiv även på kameror som klarade autofokus.
Canon gav upp detta och införde en ny fattning istället. Ramaskri då men uppskattat senare.
Så om jag skulle köpa ett bra zoomobjektiv till min Nikon, Inte för dyrt vad skulle ni valt då?