Annons

Canon 350D vs Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Filmen belyser väl snarare skillnaderna mellan 300D och 350D än mellan D70 och 350D?
 
D70n har större buffert, snabbare autofokus och är snabbare mellan bilder i singelshot-läget.
 
Nja... är D70 snabbare?

Vad baserar du det på?

Specifikationerna visar att de är ungefär lika snabba: 3 b/s

Imagings-Resource har redan mätt upp 350D och ...

Shutter-lag, full autofocus:
350D: 0.24 / 0.20
D70: 0.342-0.486

Shutter-lag, pre-focus:
350D: 0.095
D70: 0.124

Shutter-lag, manual focus:
350D: 0.168
D70: 0.155

Så de verkar rätt jämbördiga. En modell är snabbare på en punkt, den andra på en annan punkt, så det varierar...

Att D70 är snabbare mellan bilderna i single shot mode är jag fundersam till. Hur som helst, det är bara att titta in till prestandadatabasen och bilda sig en egen uppfattning:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/EXT/EXTA7.HTM
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D70/D70A9.HTM

Buffertstorlek: 4 RAW för bägge modellerna, 350D har 12 JPEG buffert medan D70 har en 14 bilders buffert.

--jalle


Daniel VR6 skrev:
D70 är snabbare.
 
Senast ändrad:
Sen beroende på hur snabbt kamerorna skriver till kortet så kommer iaf 350D(vet inte hur D70 är på den punkten) att ha hunnit skriva några bilder till kortet när bufferten skulle varit full så den får in några extra bilder.
 
Hej, jag tycker att du ska köpa en Canon 350 D. Själen är att den är snabbare i buffert, lika billig i prisklassen som D70. 8 megapixels och man kan köra JPEG och RAW samtidigt!

Mvh Markus Asp
 
igel99 skrev:
D70n har större buffert, snabbare autofokus och är snabbare mellan bilder i singelshot-läget.
Stämmer inget vidare, 300D har snabbare AF än D70 (0.3 sek VS 0.35 sek) och 350D ska ha snabbare AF än 300D.

350D har större buffert än D70, 14 bilder (JPG) jämfört med 12 och det är dessutom större bilder (8Mp VS 6Mp).
 
Digi skrev:
Hej, jag tycker att du ska köpa en Canon 350 D. Själen är att den är snabbare i buffert, lika billig i prisklassen som D70. 8 megapixels och man kan köra JPEG och RAW samtidigt!

Mvh Markus Asp
Inte att förglömma är möjligheten att köpa vertikalgrepp till 350D och spegeluppfällningen.
 
sagan skrev:
Stämmer inget vidare, 300D har snabbare AF än D70 (0.3 sek VS 0.35 sek) och 350D ska ha snabbare AF än 300D.

350D har större buffert än D70, 14 bilder (JPG) jämfört med 12 och det är dessutom större bilder (8Mp VS 6Mp).

Ok, Om man nu ska ta bilder snabbt:

350D är aningen snabbare än 300D, men om man jämför med D70...

Om man kör D70 i normalkompression (JPG) kan man brassa på 144 bilder eller nåt, flashkortet blir fullt innan kameran slår i taket. Inga hack eller oregelbundheter, jämnt och fint går det.

Lägger upp en 300D och en D70 på ett bord, slår på bägge samtidigt för att ta en bild vinner D70 alltid.


De där 5 hundradelarna som AF skiljer kan jag nog klara mig utan. (5 hundradelar = 1 sekund på 20 bilder i serie), det finns viktigare fördröjningar.
 
iSolen.se skrev:
Lägger upp en 300D och en D70 på ett bord, slår på bägge samtidigt för att ta en bild vinner D70 alltid.


De där 5 hundradelarna som AF skiljer kan jag nog klara mig utan. (5 hundradelar = 1 sekund på 20 bilder i serie), det finns viktigare fördröjningar.
Nu gällde det 350D vs D70, inte 300D vs D70..

300D suger på alla möjliga vis, jag vet.

Klart AF-hastigheten har stor betydelse dock, 0.05 sekunder kan vara skillnaden mellan en hyfsad och en bra bild och 350D ska ha snabbare AF än 300D..
 
Förslagsvis så köper man huset utan objektiv i båda fallen och köper ett riktigt bra objektiv istället för kitobjektiven.

Varken 350D eller D70 har något objektiv vid köp om man inte så väljer..

Skillnaden i kvalitét motsvarar för övrigt skillnaden i pris i ditt exempel.
 
sagan skrev:
Nu gällde det 350D vs D70, inte 300D vs D70..

300D suger på alla möjliga vis, jag vet.

Klart AF-hastigheten har stor betydelse dock, 0.05 sekunder kan vara skillnaden mellan en hyfsad och en bra bild och 350D ska ha snabbare AF än 300D..

Siffrorna ovan redovisade D70 vs 350D.

D70 ligger någonstans emellan 350D och 20D helt enkelt.

Fast ergonomin och känslan hos D70 är ju som vanligt med nikon; väldigt bra.
 
iSolen.se skrev:
Siffrorna ovan redovisade D70 vs 350D.
Inte vad gäller AF.


iSolen.se skrev:
D70 ligger någonstans emellan 350D och 20D helt enkelt
Nä, D70 har klart långsammare AF än 350D och klart sämre upplösning.

D70 ligger på alla sätt efter 350D.

iSolen.se skrev:
Fast ergonomin och känslan hos D70 är ju som vanligt med nikon; väldigt bra.
Den saknar dock det viktigaste (tycker jag) för ergonomin...vertikalgrepp.
 
sagan skrev:
Förslagsvis så köper man huset utan objektiv i båda fallen och köper ett riktigt bra objektiv istället för kitobjektiven.

Varken 350D eller D70 har något objektiv vid köp om man inte så väljer..

Skillnaden i kvalitét motsvarar för övrigt skillnaden i pris i ditt exempel.

Va??? D70 säljs mest i paket med 18-70 och det är väldigt dumt att inte köpa paketet som inkluderar 18-70. Det objektivet är väldigt prisvärt och man får det för en bråkdel av priset om man köper det tillsammans med huset. Canons motsvarighet är inte lika bra och har betydligt sämre zoomomfång.
 
Jag anser inte att ett ljussvagt objektiv med kraftig vinjettering är ett bra köp.

Som nödlösning duger det givetvis, men har man högre krav på bildresultatet så är det givet att man köper utan kitobjektivet och skaffar bättre grejer.

Canons kitobjektiv avråder jag bestämnt ifrån oxå...
 
--------------------------------------------------------------------------------
Ola Servenius (iSolen.se) skrev:
Siffrorna ovan redovisade D70 vs 350D.
--------------------------------------------------------------------------------


Inte vad gäller AF.


---------

Det stod 350D, då antar man att det betyder 350D.
 
Du skrev:

iSolen.se skrev:
De där 5 hundradelarna som AF skiljer kan jag nog klara mig utan. (5 hundradelar = 1 sekund på 20 bilder i serie), det finns viktigare fördröjningar.

Det gällde alltså D70 vs 300D och inte D70 vs 350D.

Alltså gällde inte siffrorna 350D vs D70 som du hävdade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.