Olympus Raw Format (ORF) är okomprimerat, vilket man kan se på filstorleken från t.ex. min gamla E-300 som har samma 8Mpix-sensor som E-500, de är alla just 13 797 kB, om man kollar dessa i filhanteraren i Windows XP.
Jag skulle tro att både Canon, men i högre grad Nikon tillämpar förstörande komprimering på sina RAW-filer.
Det finns fördelar och nackdelar med bägge alternativen, dock har kostnaden för media typ flashminnen sjunkit kontinuerligt under de senaste åren. Jag kör själv ett SanDisk Extreme III på 4GB i min E-300, och det räcker i de flesta fall med råge till en dags fotograferande.
Det finns användare som konverterar ORF till DNG, för att det passar deras arbetsflöde i Adobe Photoshop, samt halverar lagringsutrymmet på ett när.
Det ska bli intressant att se hur nya Panasonic DMC-L1 lagrar sina RAW-filer, dvs om dessa nyttjar förstörande komprimering eller inte. SILKYPIX® Developer Studio 2.0 skall visst stödja nya L1:an.
Till Photokina i höst, ryktas även om en efterträdare till E-1:an , som förmodas ha mer än 10 Mpix. Kommer Olympus då med ett nytt RAW-format till denna som nyttjar förstörande eller icke-förstörande kompression?
Råfiler från kameror med många megapixel blir stora, men jag undrar om inte Hasselblad faktiskt tillämpar icke-förstörande kompression från sin H2D-39.