Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 30D instabil AF

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur då?

Jag skulle vilja veta hur man bär sig åt för att justera AF manuellt när man fotar på längre håll på kontastfattiga motiv med en 20/30D? Det är ju nästan omöjligt att fokusera manuellt på riktigt nära håll med de kamerorna!

Pratar du om både långa och korta håll nu, låter som både och ?

Jag menar att det i vilket som är viktig att se skärpan, om den sitter eller inte. AF,en betraktar jag bara som en hjälp på travet..

Ja nu när jag gick från min 1D till 30D så ser jag ju såklart att sökaren är mindre. Dock inte så märkbart mörkare. Mindre grynig än 1D så totalt sett så spelar det inte så stor roll i mina ögon.

Att fota fåglarna jag fotar eller djuren med bara AF,, hehe huvva ja då hade jag inte haft stora förhoppningar på bra resultat. Oavsett kamerahus. Man överlåter det viktigaste av allt (enligt mig) nämligen kompositionerna till att styras av fokuspunkterna. Så långt skall det enligt mig inte gå.
Detta är ju viktiga saker rent objektivt inte minst när motivet är nära, alltså när skärpedjupet är kort!

Fördelen med AF,en 1Dorna är enligt mig snabbheten och styrkan att fästa också i svaga detaljer.. Om så sedan skärpan sitter,, ja det vill ja se innan jag exponerar tack.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar