Faunan
Aktiv medlem
roinek skrev:
hej
glömde fråga om den var tagen i jpg
fortfarande är det lättare kolla externt om man får en raw fil att ta fram, för jpg komprimering kan spöka till det, jag ser det i hdr programmet jag har att det e inte bra ta jpg filer från en kamera, den har tom en alignfunktion för att hantera att de avviker lite.
Så en raw fil från de två försöken kanske ger mer att ta på
för då kan var o en ta fram en bild av varje i ps sen i ps kan du skapa en lagermask som beskriver skillnaden som screenmode
dvs då ser du enbart skillnaden o det skall ju ge en i det närmaste blank bild.
Men har du en jpg fil kan en liten ändrig i ljuset som man inte uppfattar ge en viss skillnad i komprimeringen som förstärks lite vid uppackandet.
Dock inte en sån skillnad du visar på här, den är ju olinjär, det är ju det borttre partiet (ängre från kameran) som flyttar sig ser det ju ut som. Bilden är som den vore lite särdragen
En annan fråga, är den croppad, dvs beskuren på nått sätt, eller är det hela bilden du lagt ut?
Roine
Roine
Ditt resonemang kan jag köpa att jpg-komprimeringen skulle kunna uppvisa små skillnader. Bilderna är tagna i jpg, för det var enklast så, de är uppdragna 100% och beskurna. Avståndet är ganska långt så kanske det är det som spökar.
Jag får göra om det i RAW och lägga upp dem som du föreslår men det lär ta några dagar.
Här är hela bilden