Annons

Canon 30D instabil AF

Produkter
(logga in för att koppla)
Bild 15 i serien av 20

Bilagor

• 1dmkiin_100-400-bl8_pg_4713-01.jpg
    1dmkiin_100-400-bl8_pg_4713-01.jpg
    86.8 KB · Visningar: 404
Bild 20 i serien av 20

Bilagor

• 1dmkiin_100-400-bl8_pg_4718-01.jpg
    1dmkiin_100-400-bl8_pg_4718-01.jpg
    86.5 KB · Visningar: 403
någon som ser skillnad?? ;-)

... och jag lover.. motivet har inte rört sig under serien.. :)

Senast ändrad:
totalt off-track...
hade nästan glömt bort vilket trevligt objektiv 100-400 är... jag gillar faktiskt skjutzoomen. det är j-gt snabbt och intuitivt: "in" o "ut" känns helt rätt för att "komma längre ifrån" resp "komma närmare"... ska nog ta med den mer ut i sommar :)

roinek skrev:

Det kan inte vara så att du håller kameran konstigt eller gör nått omedvetet då tre firmor inte hittat eller erkännt felet? Tex råkar stödja mot motljusskyddet eller så så du framkallar glapp som finns naturligt i objektivet och i infästningen i kameran? Har du fått err99 nån gång?
Jag ser till att stativfästet på objektivet är det jag stöttar mot, inte objektivet i sig.

Roine

Hej Roine!
Jag tror inte firmorna försökt hitta något fel. De har bara satt upp kameran i deras provbänk och mätt och justerat för den enda kommentar jag fått av dem är att nu har vi ställt in AF så noggrant det bara går. När jag frågade om instabiliteten blev det tyst sedan fick jag till svar att nu är kamerorna ok.

Trots att jag skickat med bilder så verkar de bara justerat fokus. De två första firmorna visste inte om instabiliteten för det hade jag inte kommit underfund om då och de såg inget heller tydligen. Det var egentligen därför jag skickade kameran till RCC, Info Care rådde mig till det.

Tibor skrev:
någon som ser skillnad?? ;-)

... och jag lover.. motivet har inte rört sig under serien.. :)

Tack Tibor!
Nu vet jag att det finns skärpa i gluggarna och att de fokuserar rätt utan att variera i serietagningar. Det är bra för nu kommer jag inte att ge mig förrän Canon bytt ut min utrustning.
Jag får väl länka dem hit.

Tibor skrev:
Rolf,
Du framlägger anklagelser om "Canon oskärpa" men dina uppgifter är ganska "luddiga"
Som Magnus skriver kan man inte göra skärpetester med slutartider långt(!!) över dem som kan klaras på frihand eller enkla stöd.

Ska du testa skärpa så måste du systematisky elliminera och isolera faktorer som påverkar skärpan. Du bör t ex använda korta slutartider och ha helt stillasåtende motiv. Sedan måste du vara noga med att ange på vilket sätt du har efterbearbetat dina bildfiler.

T ex ditt exempel på "olika stora" bilder;. Du visar en bild(er) som är uppenbart förminskad jmfrt med originalet. Vet du säkert att det inte är du som har skapat tre olika stora kopior?

Nä: ska du framställa så kategoriska uppfattningar bör du vara mer noga med dina uppgifter och metoder

Tibor! Det är inte kosmetika men det är mina kameror inte dina det är fel på.
Jag har sett av din bilder att det kan se bra ut och skillnaden mellan mina bilder och dina enorma.

Beträffande "olika stora bilder" så är de inte olika stora i datorn alla är 100% men på bilden är motivet olika stort. Har jag utryckt mig tillräckligt klart?

hej

ni två verkar ju inte bo ljusår från varandra (uppsla/stockholm)

kanske sammanstråla o göra en test?

Roine

Men Rolf,
vad är det för fel på din utrustning? Det du hitttils har visat är bilder med rörelseoskärpa (denna tråd) och oskärpta, lätt överexponerade bilder (zoom-tråden).

Jag tror fortf att du behöver träna upp dina kunskaper i efterbehandling av digitala bilder med USM och nivåer. (och fota med max kvalitet "RAW" i det "digitala negativet")

Vad menar du egentligen med "instabilitet"??
Att de tippar på sidan om du ställer dem på högkant.? ;-)

Tibor skrev:
Men Rolf,
vad är det för fel på din utrustning? Det du hitttils har visat är bilder med rörelseoskärpa (denna tråd) och oskärpta, lätt överexponerade bilder (zoom-tråden).

Jag tror fortf att du behöver träna upp dina kunskaper i efterbehandling av digitala bilder med USM och nivåer. (och fota med max kvalitet "RAW" i det "digitala negativet")

Vad menar du egentligen med "instabilitet"??
Att de tippar på sidan om du ställer dem på högkant.? ;-)

"Att de tippar på sidan om du ställer dem på högkant."
Du är ett geni Tibor. Att jag inte tänkt på det förut! Jag börjar bli så gammal att mitt hanterande av en kamera kan liknas med en elvisp så det är kanske inte undra på att det blir lite oskarpt här och där.

jag hoppas att du har med dig "glimten i öget". Det är inget illa ment.. kunde bara inte låta bli att skoja lite :_)

Jag är dock helt övertygad om att du skall genom samma resa som jag gjorde för två år sedan i digital bildbehandling (skärpa)..

Jag har gjort ett misstag! Ursäkta!

Gif-bilden på rådjuret var inte korrekt gjort. Det är inte så illa som det visar. I stället lägger jag upp en bild som jag gjort om flera gånger och nu är det rätt gjort. Så här kan det se ut. Varför?

Bilagor

• 70-200mm-bild-1-.gif
    70-200mm-bild-1-.gif
    73.4 KB · Visningar: 390
hej

men vissa fakta kvarstår ju som ingen skärpning i efterhand kan fixa:

Om nu fokus var satt i horisonten borde ju inte mittpartiet vara mer skarpt än träden längst bort i den grad bilden visade, detta förutsatt att af sensorn verkligen sitter i den röda markeringen, den sitter ungeför där och vinkeln (det verkliga avståndet i skaren) mellan pinnarna i staketet o horisonten är ju mm eller tom delar av mm i skaren, så det kan ju vara så att af enheten sitter aningen snett i huset. Gör den det så e det antagligen så att det inte upptäcks vid en bänktest men skulle kunna göra det med en klassisk formt/backfukustest med en 45 graders lutande linjal/tumstock

Men tror fortfarande på en fysisk träff er två emellan då man korsvis även kan prova prylarna o välja ett mer lättevaluerat testfall.

Roine

Roine

Kanske skulle förklara vad det är ni ser ovan. Det är två bilder lagda på varandra tagna med 70-200/4 på ett kraftigt stativ med fjärrutlösare.

hej
och du har släppt helt, dvs den har fokuserat om.

Är gluggen en IS eller ej, om IS, är IS av?

Prova även ha spegeluppfällning

roinek skrev:
hej
och du har släppt helt, dvs den har fokuserat om.

Är gluggen en IS eller ej, om IS, är IS av?

Prova även ha spegeluppfällning

Ja IS var av och jag hade spegeln uppfälld det glömde jag säga.

Bilden varierar inbördes så det kan inte ha med skakningar att göra. Kan det vara programvaran, en bugg?

hej

glömde fråga om den var tagen i jpg

fortfarande är det lättare kolla externt om man får en raw fil att ta fram, för jpg komprimering kan spöka till det, jag ser det i hdr programmet jag har att det e inte bra ta jpg filer från en kamera, den har tom en alignfunktion för att hantera att de avviker lite.

Så en raw fil från de två försöken kanske ger mer att ta på

för då kan var o en ta fram en bild av varje i ps sen i ps kan du skapa en lagermask som beskriver skillnaden som screenmode

dvs då ser du enbart skillnaden o det skall ju ge en i det närmaste blank bild.

Men har du en jpg fil kan en liten ändrig i ljuset som man inte uppfattar ge en viss skillnad i komprimeringen som förstärks lite vid uppackandet.

Dock inte en sån skillnad du visar på här, den är ju olinjär, det är ju det borttre partiet (ängre från kameran) som flyttar sig ser det ju ut som. Bilden är som den vore lite särdragen

En annan fråga, är den croppad, dvs beskuren på nått sätt, eller är det hela bilden du lagt ut?

Roine

Roine

japp

men den e vara typ 330 330 prickar ju

vore bättre lägga originalfilerna ovanpå varandra i en mask o ta ut skillnaden

Kan ju vara din gif animering som alignat olika

För hur skulle kameran kunna göra bild på det sättet om det bara är fokusen, man måste ju zooma olika eller beskära olika, dvs bilderna ligger inte exakt ovanpå varandra då du gör gif saken?

Bara en spekulation bland många ikväll

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar