Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 30d eller nikon d80

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gillade ingen av annonserna särskilt mycket. Daniels annons går bort direkt eftersom han inte är tillförlitlig vare sig vad gäller leverans eller prissättning. Överaskningar kan vara att vänta om du köper av honom. Lunds Foto gör ett paket med 18-70 och en 18-200, känns både konstigt och onödigt. Första annonsen var väl ok men då tycker jag att istället för 13000 och två tamronobjektiv, att du bör satsa på den uppsättning jag föreslog för 15500. Då blir du garanterat nöjd och du köper nytt med full garanti, och av seriös detaljist. Ingen vits i att ha både en 18-70 och en Tamron 19-35.

paul innergård skrev:
Jag gillade ingen av annonserna särskilt mycket. Daniels annons går bort direkt eftersom han inte är tillförlitlig vare sig vad gäller leverans eller prissättning. Överaskningar kan vara att vänta om du köper av honom. Lunds Foto gör ett paket med 18-70 och en 18-200, känns både konstigt och onödigt. Första annonsen var väl ok men då tycker jag att istället för 13000 och två tamronobjektiv, att du bör satsa på den uppsättning jag föreslog för 15500. Då blir du garanterat nöjd och du köper nytt med full garanti, och av seriös detaljist. Ingen vits i att ha både en 18-70 och en Tamron 19-35.

Okej hmm jo de e så svårt. Men annars tänkte jag att jag bara köper huset, och sedan köper ett objektiv till så länge och senare när jag har mer pengar så kan jag köpa ett annat med, för igentligen så vill jag bara lägga vad jag har sparat ihop nu ca 11000

lindalinda85 skrev:
Okej hmm jo de e så svårt. Men annars tänkte jag att jag bara köper huset, och sedan köper ett objektiv till så länge och senare när jag har mer pengar så kan jag köpa ett annat med, för igentligen så vill jag bara lägga vad jag har sparat ihop nu ca 11000
Som sagt på Hegethorns Foto kostar en Nikon D80 med 18-70 3,5-4,5 9890 kr. börja med den och spara sen ihop till Nikons egen 70-300 med VR.

paul innergård skrev:
Som sagt på Hegethorns Foto kostar en Nikon D80 med 18-70 3,5-4,5 9890 kr. börja med den och spara sen ihop till Nikons egen 70-300 med VR.

Japp jag tror att jag börjar med det, Så får jag se sen när jag har testat den osv och fotat lite och så. Men du ska ha en väldans tack för att du har ställt upp för att svara på mina dumma frågor hehe =)

lindalinda85 skrev:
Japp jag tror att jag börjar med det, Så får jag se sen när jag har testat den osv och fotat lite och så. Men du ska ha en väldans tack för att du har ställt upp för att svara på mina dumma frågor hehe =)
Bara roligt. Sånt är forum till för. Lycka till och hoppas du blir nöjd.

paul innergård skrev:
Bara roligt. Sånt är forum till för. Lycka till och hoppas du blir nöjd.

Hej du kolla denna annonsen http://www.blocket.se/vi/12790742.htm?ca=23_11_s

De e kanske inte det objektivet jag skulle vilja ha,, jag vill ha det som du sa 17-70. men det som finns i den annonsen kan jag få för 6500 dels att jag bor nära lund och kan köra dit och kolla på grejorna, + att det är bara 2 månader gammalt.

vad tror du om det. vad kostar ett 17-70 objektiv.

Att benämna AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II som "underbart" Är ju inget jag får förtroende för iaf. Det är ju tom skrangligare än canons ef-s 18-55.

HenrikHansen skrev:
Ett 18-70-objektiv finns tex här: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=63878, 1800 pix...

Men det kanske blir billigare att hitta en färdig annons med ett sådant objektiv. Jag kan bara säga att kombinationen d80 och 18-70 fungerar finfint.

a jag såg nu att du hade nikon d80, har du testa canon 30d med eller?

vilken tror du är bäst då av dem två.

kollade på dina bilder, är de någon av dem bilderna som du tagit med 18-70, och har du fixat alla bilder i datorn efterråt eller?

Jag har så såvrt för att bestämma mig, men de lutar åt nikon d80, men sen har min vän canon 30d och han har enormt mycket utrustning så om ja köper en canon så kan ja låna utav honom

lindalinda85 skrev:
aha okej har du testat de?
Jag har haft en 18-70 så jag vet att den gluggen presterar. Sen tycker jag att annonsen var rätt ok, men det var fel glugg så i min mening tjänar du i alla fall på att köpa ett nytt kit på Hegethorns. Nytt är alltid nytt och det blir aldrig tjafs om garantier när man köpt på Hegethorns som är ett mycket serviceinriktat företag. Har funnits länge i branchen. Kolla också med dem om de har något begagnat av intresse. Hellre köpa begagnat av firma till något högre pris. De ger som regel 3-6 månaders garanti.

Jag har själv en d80 med 18-70 och lite annat smått och gott.. :) Det är ett system jag är oerhört glad över och jag tycker om att använda det.

Har även vid ett antal tillfällen använt 30d, då i huvudsak tillsammans med tamron 28-70 f2.8. Det är en finfin kamera.

Jag satt i lite samma situation som dig förut. Hade en KonicaMinolta 5d som jag fick pengarna tillbaka för pga fel.

Hade en kompis med 350d och en hel del kul tillbehör. Dessutom tidningen jag fotade ideelt för som hade 30d med blixt och grejer. Men jag gick till min affär och kände på lite kameror och smälte för d80 direkt. Sökaren, den höga kvaliteten, greppet, 18-70-objektivet mm.. Den känns som en oerhört mycket kamera enligt mig. Jag har inte i efterhand ångrat att det inte blev en canon. (Även om kamerakontot skenat en hel del)

Sen är det ju alltid en grej med lånade saker. Att ha dem själv är lite roligare... :)

Svårt att säga till dig vilken du skall köpa.

lindalinda85 skrev:

kollade på dina bilder, är de någon av dem bilderna som du tagit med 18-70, och har du fixat alla bilder i datorn efterråt eller?

De flesta bilderna på fotosidan är tagna med min gamla kamera. på min fotoblogg är så gott som alla bilder mellan 18 och 70mm tagna med 18-70 såvida bländaren inte är mindre än f3.5.

Jag fotograferar i raw-format och ställer alltid in ljus, mm i datorn efter överföring.

HenrikHansen skrev:
De flesta bilderna på fotosidan är tagna med min gamla kamera. på min fotoblogg är så gott som alla bilder mellan 18 och 70mm tagna med 18-70 såvida bländaren inte är mindre än f3.5.

Jag fotograferar i raw-format och ställer alltid in ljus, mm i datorn efter överföring.

Okej jaja, de e jätte svårt, jag får sålt min canon 350d i morgon för 5000, så ja får lägga imellan resterande och jag har bara sparat 5000 så när kameran är såld i morgon har jag 10,000, men ja ska ut på tisdag och känna på dem i affären.

Jag är i samma sits som dig. Jag vet inte vilken jag vill ha av nikon d80 eller canon 30d. Det jag känner för min del är bättre på 30d är att jag kan få ett objektiv av en vän till mig.

Men 30d har mkt sämre skärm än d80, d80 har också bättre sökare (större). Jag tror som folk har sagt, att d80 har bättre ergonomi, och 30d är ju lite snabbare. Jag vet inte vilken jag ska välja, ska nog ner till stan om några dagar för att känna på båda modellerna

Har också kollat på annonsen, men han vill nog inte pruta :(.

// Benjamin

gredeson skrev:
Jag är i samma sits som dig. Jag vet inte vilken jag vill ha av nikon d80 eller canon 30d. Det jag känner för min del är bättre på 30d är att jag kan få ett objektiv av en vän till mig.

Men 30d har mkt sämre skärm än d80, d80 har också bättre sökare (större). Jag tror som folk har sagt, att d80 har bättre ergonomi, och 30d är ju lite snabbare. Jag vet inte vilken jag ska välja, ska nog ner till stan om några dagar för att känna på båda modellerna

Har också kollat på annonsen, men han vill nog inte pruta :(.

// Benjamin

Japp de e så svårt. ingen vill gå ner något och de känns så mycket bättre att köpa allt nytt och veta att ingen har tappat det eller något, skönt och ha allt nytt, hos mig så lutar det på d80, jag har aldrig hållt i en d80 menmne, ska in till stan i morgon och känna. min vän har med 30d och massa objektiv som jag kan få låna,, men men de lutar ändå mot en d80. lycka till

Ja, just nu känns d80 som ett bättre alternativ för mig med. Men jag ska nog till expert någon dag, de skulle låna en 30d av canon som jag skulle få känna på. Men d80 är nog skönare, och det är egentligen den jag har velat ha ett tag nu.

Nej det där med begagnat är svårt. 1, de går inte ner till det priset man vill. 2, kan vara osökert hur de använd den (som du sa). Men sen tycker jag det är okej att köpa begagnade objektiv, känns inte lika farligt. inte lika mkt pengar liksom.

Säg till vilken du köpte sen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar