Annons

canon 30d eller nikon d80

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag köpt min Nikon D80 helt ny i en ny öppnad affär i malmö.

Dom tog 10,000 med 18-70 + minneskort.

Är jätte glad över den, men har inte hunnit fota något mer än blomman i köket, vilken kvalite och vilka färger,, shit det kan inte bli bättre, jag är verkligen super nöjd än så länge.

lindalinda85 skrev:

Är jätte glad över den, men har inte hunnit fota något mer än blomman i köket, vilken kvalite och vilka färger,, shit det kan inte bli bättre, jag är verkligen super nöjd än så länge.

GRATTIS till ett gott val!
Lycka till med din nya favoritleksak!!!

lindalinda85 skrev:

Grattis, jättekul. Du har gjort ett bra köp. D80 är verkligen en fin kamera. Det var ett bra pris eftersom det ingick ett minneskort också.

paul innergård skrev:
Grattis, jättekul. Du har gjort ett bra köp. D80 är verkligen en fin kamera. Det var ett bra pris eftersom det ingick ett minneskort också.

Japp och jag tackar dig för all hjälp utan dig så hade de nog inte blivit denna kameran, jag är jätte nöjd men har lite svårt med meyerna, men de lär man sig.

Vår vän som jobbar i en tv affär kollade upp vad han kunde ta in nikn d80 för,, och dom tog inte de för inköpspriset på 9600. så de e de priset om man ska ha en svensk, sen lägger dom ju på lite i affärerna.

Nä men jag är jätte nöjd =) tack för hjälpen

lindalinda85 skrev:
Har nyss varit i stan o kännt på d80, så nice, jag ska helt klart ha den.. dom har erbjudande för 9800 med 18-70 + 1g minneskort.

Men vi känner en som jobbar i en tv affär, och vi gick in till honom för han kan ta hem grejer från nikon, så han ska ringa dit nu kl 13,30 och höra vad vi kan få den för av honom =), då köper han den för inköpspriset, så vi får se,, är så spännd =)

Jag har köpt en d80 nu för 10,000 med minneskort och 18-70 objektiv, den är värkligen bra, har bara testat lite i köket men shit vilka fina färger de blir i bilden. jag e super nöjd än så länge

Åh fy vad härligt. Jag ska nog också köpa samma paket, fast utan minneskort. Finns inget sådan erbjudande här i lilla Eskilstuna :(. Kanske får lov att beställa från nätet, men då får man ju inte den direkt :(

Hoppas du blir nöjd och allt. Men vad har du nu tänkt köpa för objektiv, några utfunderade? Och vad kommer du använda för kameraväska?

// Benjamin

Senast ändrad:
Ett tips på vägen.
Då ni skaffat en förträfflig kamera försök att lära er så mycket som möjligt av kameran. Se (känn) SEDAN behovet av vilket objektiv som skulle kännas bra att utvecklas med.
Då tror jag ni får mest ut av er (vår) trevliga hobby!

Lycka till och vi hoppas på fina bilder här på forumet!

/Arne

gredeson skrev:
Åh fy vad härligt. Jag ska nog också köpa samma paket, fast utan minneskort. Finns inget sådan erbjudande här i lilla Eskilstuna :(. Kanske får lov att beställa från nätet, men då får man ju inte den direkt :(

Hoppas du blir nöjd och allt. Men vad har du nu tänkt köpa för objektiv, några utfunderade? Och vad kommer du använda för kameraväska?

// Benjamin

Jag ska spara till ett 70-300 som paul sa, Det är ingen pannik, detta objektivet som jag fick till fungerar väldigt bra, och otroligt skarpa bilder, är skit nöjd,

Gå in på www.fotovideo.se, Det var där jag köpte det. Du kan nog beställa där ifrån me, dom är helt ny öppnade här i malmö så därför hade dom låga priser nu i 2 veckor för att få lite kunder, sa dom hehe..

väska har jag inte köpt än, har inte råd denna månaden, får vänta tills nästa månad, men har tänkt köpa en lowepro, men vet inte alls modell,

När ska du köpa den?
vad har du för kamera nu.

Så fort jag hittar ett bra erbjudande köpe rjag nog den, var och kände på den igår. Har grym ergonomi alltså. Just nu har jag/vi en casio qv r-41 som har gått sönder, den överexponerar alla bilder. Var väl ingen höjdarkamera innan heller... Så nu vill jag slå på stort.

Det är dock många i min ombivning som råder mig köpa en billigare kamera med fler objektiv. Men håller inte riktigt med. FÅr väl köpa objektiv när jag känner behov

kom på en till sak. Är det någon som har testat crumplerväskorna, och passar de bra till d80. I så fall vilken? Jag gillar crumpler, de känns välbyggda och snygga. Men funderar även på en ryggsäck kanske.

gredeson skrev:
Så fort jag hittar ett bra erbjudande köpe rjag nog den, var och kände på den igår. Har grym ergonomi alltså. Just nu har jag/vi en casio qv r-41 som har gått sönder, den överexponerar alla bilder. Var väl ingen höjdarkamera innan heller... Så nu vill jag slå på stort.

Det är dock många i min ombivning som råder mig köpa en billigare kamera med fler objektiv. Men håller inte riktigt med. FÅr väl köpa objektiv när jag känner behov

Asså jag tänkte så här när jag köpte min att det är klart att de e bra och hitta kanske på blocket där någon såljer ett paket med 3 objektiv + blixt och allt men sen vet man ju inte ifall de e något fel på huset eller något liknade. och när man väl har köpt huset + ett objektiv till som fungarar bra till de mesta tycker jag. så är det ingen pannik, jag kommer nog inte köpa ett till förens om ja kanske till jul på jul rean, det är värkligen ingen pannik, jag ska lära mig kameran och sen får jag se vad för objektiv jag är ute efter, jag har testat lite nu o fotat, jag säger bara SHIT vilka skarpa och fina färger det blir. innan var jag alltid tvungen att ta in dom i photoshop o göra dem lite skarpare och starkare färger osv, nu lägger ja in dom i datorn och behöver inte göra ett mecck med dom, dom blir helt perfekta, sen finns de reduchering i kameran med, skit bra, jag kan inte hitta ett ända minus,

Jag vill bara tacka paul här på fotosidan som tipsade mig om denna kameran + att han tipsade mig om att köpa helt ny,

gredeson skrev:
kom på en till sak. Är det någon som har testat crumplerväskorna, och passar de bra till d80. I så fall vilken? Jag gillar crumpler, de känns välbyggda och snygga. Men funderar även på en ryggsäck kanske.

Jag ska nog köpa en ryggsäk, men inte allt för stor, lagom, så att de får plats lite med 1 objektiv till, lite filter batteri, kanske ett stativ och blixt, samt lite alvedon+halstabbleter och mobil och sånt, och borste, hehe, jag måste ha med mig lita allt möjligt. men men =) Så det är frågan vilken jag ska köpa. men men,, köp kameran först med 18-70 så kan du lära dig den och så,, och köpa nyy objektiv senare när man vill ha något specielt. just nu känns de som jag är super nöjd med att bara ha detta objektivet. men men jag kommer ju vilja ha fler senare

gredeson skrev:
Får man med motljusskydd med objektivet? 18-70mm
Japp, ytterligare en bra sak med Nikon. De skickar med motljusskydd till de flesta av sina gluggar. Canon är bedrövliga på den punkten. Inte nog med att motljusskydd inte alltid följer med, utan sen är de dessutom restade i evighet innan man får dem. Alla L-gluggar bifogas dock med motljusskydd.

paul innergård skrev:
Japp, ytterligare en bra sak med Nikon. De skickar med motljusskydd till de flesta av sina gluggar. Canon är bedrövliga på den punkten. Inte nog med att motljusskydd inte alltid följer med, utan sen är de dessutom restade i evighet innan man får dem. Alla L-gluggar bifogas dock med motljusskydd.

Japp jag fick med det.

Har aldrig haft det innan, vad är det igentligen bra för? kanske dum fråga men jag har aldrig haft det förut

lindalinda85 skrev:
Japp jag fick med det.

Har aldrig haft det innan, vad är det igentligen bra för? kanske dum fråga men jag har aldrig haft det förut

Precis som namnet säger: Hindrar ströljus att komma in och förstöra vissa partier av bilden.

Begreppet motljusskydd är kanske lite dumt. Det kan få folk att tro att det bara behövs när man plåtar i motljus. MEN i själva verket plåtar man ALLTID i motljus (även när man har solen i ryggen). Motivet reflekterar alltid något nämligen. Så namnet motljusskydd är bra.

Ett tips: Se nu till att inte sabba de fina egenskaperna i objektivet genom att skaffa ett dåligt UV-filter. Filtret tjänar 2 syften: Dels skyddar det den ömtåliga frontlinsen o dels UV-strålningens inverkan på resultatet.

Om man nu har ett bra objektiv med flerskiktad antireflexbehandling på frontlinsen bör UV-filtret var av hög kvalitet: Exempelvis Hoya HMC.
Ett sämre filter ta ju bort många av de fina egenskaperna på ett objektiv.

Mvh/Lennart

Photocon skrev:
Precis som namnet säger: Hindrar ströljus att komma in och förstöra vissa partier av bilden.

Begreppet motljusskydd är kanske lite dumt. Det kan få folk att tro att det bara behövs när man plåtar i motljus. MEN i själva verket plåtar man ALLTID i motljus (även när man har solen i ryggen). Motivet reflekterar alltid något nämligen. Så namnet motljusskydd är bra.

Ett tips: Se nu till att inte sabba de fina egenskaperna i objektivet genom att skaffa ett dåligt UV-filter. Filtret tjänar 2 syften: Dels skyddar det den ömtåliga frontlinsen o dels UV-strålningens inverkan på resultatet.

Om man nu har ett bra objektiv med flerskiktad antireflexbehandling på frontlinsen bör UV-filtret var av hög kvalitet: Exempelvis Hoya HMC.
Ett sämre filter ta ju bort många av de fina egenskaperna på ett objektiv.

Mvh/Lennart

AH okej, jag har inte köpt något filter, måste man ha uv filter?

Jag prövade de här motljusskyddet lite igår inomhus men de blev bara svart skugga på halva bilden, men man ska ju ha de utomhus,,, har inte hunnit testa de.

lindalinda85 skrev:
AH okej, jag har inte köpt något filter, måste man ha uv filter?

Jag prövade de här motljusskyddet lite igår inomhus men de blev bara svart skugga på halva bilden, men man ska ju ha de utomhus,,, har inte hunnit testa de.

UV-FILTER sitter på hela tiden för att skydda objektivet, en bra och billig försäkring.

Tog du bilder inomhus med blixt och MOTLJUSSKYDDET var på? Då skuggar motljusskyddet den interna blixten. Har man däremot en extern blixt går det i allmänhet bra.

/Arne

Jag tycker filter använder man om man behöver inte för att skydda optiken.Uv filter är bara bortkastade pengar.Genom alla åren jag plåtat har jag bara repat en lins dessutom utanför bildcirkeln o ska det synas i bild så behövd det en större repa.

lindalinda85 skrev:
Japp jag fick med det.

När du köper ett UV så bör deu precis som Lennart säger satsa på ett kvalitetsfilter. jag rekomenderar Hoya Pro 1 serie eller B&W MRC. Kolla via Price Runner var det är billigast. kan finnas ett par hundra att tjäna beroende på var man handlar. Cyberphoto är väldigt billiga på just B&W. Hoya finns det andra som är billigare på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar