paul innergård skrev:
Jag har testat D80 då flera bekanta till mig äger en sådan. En mycket kompetent kamera i mellanklassen enligt min erfarenhet. Vad gäller objektivutbud så har Canon fler alternativ men kanske främst för de som köper optik för 7000-8000 och uppåt i pris. Vad gäller billigare objektiv så hävdar jag att Niikon har bättre alternativ. Både deras 18-135 och deras 18-70 är mycket bra, men 18-70 är den bättre och kanske marknadens mest prisvärda zoomobjektiv alla kategorier. Canon har sin 18-55, inte så rolig och deras 17-85 IS som är en kompetent skapelse. Men den har ljusstyrka 4-5,6 vilket är för ljussvagt i mina ögon. Den är dessutom rätt dyr jämfört med Nikons alternativ. Med de budgetramar du presenterat så tycker jag att en Nikonmodell med 18-70 är bästa köp. jag tror dessutom att du kommer bli rätt nöjd med en D40X också fast den har vissa begränsningar som du bör tänka över först. Förresten tycker jag att du skall undvika Sigmas 70-300, satsa istället på Nikons 70-300 med VR när du får råd. Den lär vara väldigt bra och är ett perfekt komplement till 18-70.
Här måste jag hålla med Paul fullständigt. Ramlade in i detta forum lite av slump. Kör själv Canon, men har testat D80, D200 o D40 grundligt.
D200: Otroligt bra ergonomi och känsla av gediget bygge. Inget är dåligt på den kameran.
D80: Har fått mycket av det bästa från D200. Sökaren är förvånansvärt ljusstark. Trots att jag använder Canon anser jag det vara den mest prisvärda kameran på marknaden idag.
D40x: Ssv. Mycket bra, men vissa begränsningar i antal AF-punkter samt att den enbart tar DX-optiker. Sökaren är billigare dessutom.
Optiker:
18-70: För det priset är den optiken bland de bästa på marknaden. Ihop med en D80: ett perfekt combo.
70-300 med VR: Här trodde jag inte min ögon när jag såg resultatet. Ställde min svindyra Canon 70-200/2.8 L is usm på 5.6 och 200mm. Jämförde motsvarnde läge på Nikonoptiken. Det var lögn att säga vilken som tecknade skarpast. VR fungerade också väldigt bra.
Så om du inte redan har en mängd Canonoptiker är just kombinationen 18-70+70-300 VR och D80 förmodligen det bästa som går att fixa idag om man ser till priset.
Canon 30D är en utmärkt kamera, liksom 20D, men det verkar som om Nikon fått ett litet försteg vad gäller de billigare optikerna som passar APS-C sensorer. OBS! Såvida man inte tittar högre upp i Canons prislista. De 1,8 extra mp i en Nikon D80 gör varken till eller ifrån i de flesta fall. Däremot skiljer det mellan Nikon o Canon vad gäller brus. BÅDA brusar fast på olika sätt. Canon lyckas behålla detaljerna lite bättre på högre iso tycker jag. Annars verkar det jämnat ut sig mellan de 2 märkena när det gäller brus och APS-C sensor.
Men ssv: Det här är privat tyckande baserat på 100-tals bilder med Nikons modeller. Canons kameror har jag plåtat tusen och åter tusen med.
Men jag är ssv böjd att hålla med Paul.
MVH/Lennart