Annons

canon 30d eller nikon d80

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp ett D80 hus och ett 50mm/f=1,8 objektiv till att börja med så kan du köpa en zoom senare av lite högre kvalitet. Av "kit zoomarna" är nog 18-70mm det bästa! Finns till bra pris på blocket eller här på FS-annonssida. Det är objektivet som ger bildkvalitet, inte kameran. D80 är en bra kamera för den som inte behöver D200 och möjligheter för manuella objektiv med automatisk ljusmätning.

gredeson skrev:
Ja, just nu känns d80 som ett bättre alternativ för mig med. Men jag ska nog till expert någon dag, de skulle låna en 30d av canon som jag skulle få känna på. Men d80 är nog skönare, och det är egentligen den jag har velat ha ett tag nu.

Nej det där med begagnat är svårt. 1, de går inte ner till det priset man vill. 2, kan vara osökert hur de använd den (som du sa). Men sen tycker jag det är okej att köpa begagnade objektiv, känns inte lika farligt. inte lika mkt pengar liksom.

Säg till vilken du köpte sen!

Japp men skriv till mig här, när du har varit och kännt på båda, så ja får höra vad du tycker, du kan köpa nikon d80 här till bra pris http://www.hegethorns.se/

Expert svarar inte på mina mail, jag måste ringa dem idag. Menmen

Idag har jag lust att köpa en Nikon d80, med ett 18-70 objektiv. Det verkar rätt bra. Men det är inte så kul med bara ett objektiv. Om man på något sätt kunde få tag i billiga och bra någonstans... grymt jobbigt att hitta. Men vad borde man titta på, jag tror jag vill ha ett ultravidvinkel, vad är bra då?

Och sen tänkte jag väska, är crumpler/nikon-väskan bra? Verkar stabil och grymt snygg är den

Eller ska man köra på en nikon d70. Men jag kommer säkert ångra mig då.. :(. Det är svårt det här

// Benjamin

gredeson skrev:

Idag har jag lust att köpa en Nikon d80, med ett 18-70 objektiv. Det verkar rätt bra. Men det är inte så kul med bara ett objektiv. Om man på något sätt kunde få tag i billiga och bra någonstans... grymt jobbigt att hitta. Men vad borde man titta på, jag tror jag vill ha ett ultravidvinkel, vad är bra då?

Och sen tänkte jag väska, är crumpler/nikon-väskan bra? Verkar stabil och grymt snygg är den

Eller ska man köra på en nikon d70. Men jag kommer säkert ångra mig då.. :(. Det är svårt det här

hmm jaa, jag är helt inne på d80, Men ja räknade mina pengar nu som ja har sparat och ja hade bara 9000, var helt säker på att jag hade 10,000 men jaja, jag får vänta kanske en månad

// Benjamin

paul innergård skrev:
Jag har testat D80 då flera bekanta till mig äger en sådan. En mycket kompetent kamera i mellanklassen enligt min erfarenhet. Vad gäller objektivutbud så har Canon fler alternativ men kanske främst för de som köper optik för 7000-8000 och uppåt i pris. Vad gäller billigare objektiv så hävdar jag att Niikon har bättre alternativ. Både deras 18-135 och deras 18-70 är mycket bra, men 18-70 är den bättre och kanske marknadens mest prisvärda zoomobjektiv alla kategorier. Canon har sin 18-55, inte så rolig och deras 17-85 IS som är en kompetent skapelse. Men den har ljusstyrka 4-5,6 vilket är för ljussvagt i mina ögon. Den är dessutom rätt dyr jämfört med Nikons alternativ. Med de budgetramar du presenterat så tycker jag att en Nikonmodell med 18-70 är bästa köp. jag tror dessutom att du kommer bli rätt nöjd med en D40X också fast den har vissa begränsningar som du bör tänka över först. Förresten tycker jag att du skall undvika Sigmas 70-300, satsa istället på Nikons 70-300 med VR när du får råd. Den lär vara väldigt bra och är ett perfekt komplement till 18-70.

Här måste jag hålla med Paul fullständigt. Ramlade in i detta forum lite av slump. Kör själv Canon, men har testat D80, D200 o D40 grundligt.

D200: Otroligt bra ergonomi och känsla av gediget bygge. Inget är dåligt på den kameran.

D80: Har fått mycket av det bästa från D200. Sökaren är förvånansvärt ljusstark. Trots att jag använder Canon anser jag det vara den mest prisvärda kameran på marknaden idag.

D40x: Ssv. Mycket bra, men vissa begränsningar i antal AF-punkter samt att den enbart tar DX-optiker. Sökaren är billigare dessutom.

Optiker:

18-70: För det priset är den optiken bland de bästa på marknaden. Ihop med en D80: ett perfekt combo.

70-300 med VR: Här trodde jag inte min ögon när jag såg resultatet. Ställde min svindyra Canon 70-200/2.8 L is usm på 5.6 och 200mm. Jämförde motsvarnde läge på Nikonoptiken. Det var lögn att säga vilken som tecknade skarpast. VR fungerade också väldigt bra.

Så om du inte redan har en mängd Canonoptiker är just kombinationen 18-70+70-300 VR och D80 förmodligen det bästa som går att fixa idag om man ser till priset.

Canon 30D är en utmärkt kamera, liksom 20D, men det verkar som om Nikon fått ett litet försteg vad gäller de billigare optikerna som passar APS-C sensorer. OBS! Såvida man inte tittar högre upp i Canons prislista. De 1,8 extra mp i en Nikon D80 gör varken till eller ifrån i de flesta fall. Däremot skiljer det mellan Nikon o Canon vad gäller brus. BÅDA brusar fast på olika sätt. Canon lyckas behålla detaljerna lite bättre på högre iso tycker jag. Annars verkar det jämnat ut sig mellan de 2 märkena när det gäller brus och APS-C sensor.

Men ssv: Det här är privat tyckande baserat på 100-tals bilder med Nikons modeller. Canons kameror har jag plåtat tusen och åter tusen med.
Men jag är ssv böjd att hålla med Paul.

MVH/Lennart

Photocon skrev:
Här måste jag hålla med Paul fullständigt. Ramlade in i detta forum lite av slump. Kör själv Canon, men har testat D80, D200 o D40 grundligt.

D200: Otroligt bra ergonomi och känsla av gediget bygge. Inget är dåligt på den kameran.

D80: Har fått mycket av det bästa från D200. Sökaren är förvånansvärt ljusstark. Trots att jag använder Canon anser jag det vara den mest prisvärda kameran på marknaden idag.

D40x: Ssv. Mycket bra, men vissa begränsningar i antal AF-punkter samt att den enbart tar DX-optiker. Sökaren är billigare dessutom.

Optiker:

18-70: För det priset är den optiken bland de bästa på marknaden. Ihop med en D80: ett perfekt combo.

70-300 med VR: Här trodde jag inte min ögon när jag såg resultatet. Ställde min svindyra Canon 70-200/2.8 L is usm på 5.6 och 200mm. Jämförde motsvarnde läge på Nikonoptiken. Det var lögn att säga vilken som tecknade skarpast. VR fungerade också väldigt bra.

Så om du inte redan har en mängd Canonoptiker är just kombinationen 18-70+70-300 VR och D80 förmodligen det bästa som går att fixa idag om man ser till priset.

Canon 30D är en utmärkt kamera, liksom 20D, men det verkar som om Nikon fått ett litet försteg vad gäller de billigare optikerna som passar APS-C sensorer. OBS! Såvida man inte tittar högre upp i Canons prislista. De 1,8 extra mp i en Nikon D80 gör varken till eller ifrån i de flesta fall. Däremot skiljer det mellan Nikon o Canon vad gäller brus. BÅDA brusar fast på olika sätt. Canon lyckas behålla detaljerna lite bättre på högre iso tycker jag. Annars verkar det jämnat ut sig mellan de 2 märkena när det gäller brus och APS-C sensor.

Men ssv: Det här är privat tyckande baserat på 100-tals bilder med Nikons modeller. Canons kameror har jag plåtat tusen och åter tusen med.
Men jag är ssv böjd att hålla med Paul.

MVH/Lennart

Okej super tack för ditt inlägg, men vad tror du om d80 och Tamron 17-50/2,8..

Jättebra inlägg! Verkligen. NU ska jag nog satsa på nikon d80 med 18-70. Funderar även på Sigma 55-200/4-5.6. Eller är den kanske lite fö ljussvag. Vad kan tänkas med d80.

Vad kostar nikon 70-300 med VR? Och sedan om jag skulle vilja ha en ultra-vidvinkel eller fisheye, vad rekommenderas då? Ta även med en billig makro så har vi hela kittet :D

// Benjamin

gredeson skrev:
Jättebra inlägg! Verkligen. NU ska jag nog satsa på nikon d80 med 18-70. Funderar även på Sigma 55-200/4-5.6. Eller är den kanske lite fö ljussvag. Vad kan tänkas med d80.

Vad kostar nikon 70-300 med VR? Och sedan om jag skulle vilja ha en ultra-vidvinkel eller fisheye, vad rekommenderas då? Ta även med en billig makro så har vi hela kittet :D

// Benjamin

Ska du beställa den på http://www.hegethorns.se/ kameran alltså... de va rätt bra pris med 18-70 tror dom tog 8900 eller om de va 9800

Jag har somsagt inte kännt på nikon 30d helt än. Ska göra det innan jag bestämmer mig helt. När jag köper gör jag väl det på den sidan du skrev, eller www.fotokungen.com . Men just idag känns det som nikon är bästa alternativet för mig.

Jag har en säljare till två objektiv, Sigma 18-50/3.5-5.6 och Sigma 55-200/4-5.6. Är dessa något att ha, kanske i kombination med 18-70. och då ha 18-50 som slit och släng? Han vill sälja dessa för 800kr, är det värt det?

Senast ändrad:
lindalinda85 skrev:
Okej super tack för ditt inlägg, men vad tror du om d80 och Tamron 17-50/2,8..

Ursäkta dröjsmål med svaret! Tamron 17-50/2.8 är en oerhört bra optik. har visserligen bara testat den i Canonutförande, men om jag skulle välja mellan 17-50/2.8 o Nikons 18-70 skulle det bli Tamron för ljusstyrkans skull. Men 18-70 till Nikon är mycket bra också: Lite mer allround men oxå lite ljussvagare.

Tamron har tillverkat 3 lysande optiker: dels 17-50/2.8, dels 28-75/2.8 och macro 90/2.8 utan att de är speciellt dyra för sina prestanda.

MVH/Lennart

gredeson skrev:

// Benjamin

Tja, ljusstyrka är ju ett relativt begrepp. Beror på vad man helst plåtar. Nikon tillverkar en liknande optik som Sigman till lågt pris med bildstabilisering som anses vara bra för sitt pris. C:a 2000:-. Bra ultravidvinkel? Tja, för att den ska komplettera 18-70 måste du nog ner på 12 eller 14mm för att ha glädje av den då D80 har APS-C sensor. Tror nog du skulle ha störst glädje av en ljusstark makro istället. Sigma 50/2.8 har jag nyss skaffat själv och den är kusligt skarp. Pris c:a 2.800:-. Plåtar ner till skala 1:1 och har en fin ljusstyrka. Eller en Tamron 90/2.8 som har samma egenskaper men som kan vara mer praktisk vid macrofotografering eftersom man inte behöver komma så nära motivet att objektivet skuggar det.

Ljusstyrka på telezoomar kostar. Kolla därför en med bildstabilisering. Jag har bara sett en bild tagen med Nikons billiga 55-200 som har en enkel stabilisering. Skärpan var bra och bilden var tagen på 1/25 sek på full öppning vid 200mm så den verkar fungera. Ska du plåta action med tele måste du dock ha bättre ljusstyrka om det är tal om foto inomhus eller i skumt väder.

Har du råd och mest plåtar utomhus rekommenderar jag verkligen 70-300 med VR. Går att få tag för c:a 5000:-.

MVH/Lennart

gredeson skrev:

// Benjamin
Väskor är alltid ett viss dilemma att hitta rätt. En modell som jag tycker är väldigt bra är Lowepros Stealth Reporter serie den finns i storlek från 100 till 650. Jag tror att deras modell 200 skulle passa dig. Den rymmer förvånansvärt mycket om man stuvar den rätt. Många bra fack och två typer av inbyggda regnskydd. Den är mycket välsydd, förhållndevis liten och skapligt snygg. För små utrustningar finns det en uppsjö av passande väskor, pratar vi kamerahus med två objektiv och en blixt så har nästan alla tillverkare passande väskor. Stealth Reporter slår jag ett slag för eftersom de är så välgjorda, håller i evigheter. D70 är en ok kamera men den brusar rätt mycket mer än de nyare modellerna D40, D80, D200. Känns helt enkelt lite outdated. jag skulle inte rekomendera en D70.

paul innergård skrev:
Väskor är alltid ett viss dilemma att hitta rätt. En modell som jag tycker är väldigt bra är Lowepros Stealth Reporter serie den finns i storlek från 100 till 650. Jag tror att deras modell 200 skulle passa dig. Den rymmer förvånansvärt mycket om man stuvar den rätt. Många bra fack och två typer av inbyggda regnskydd. Den är mycket välsydd, förhållndevis liten och skapligt snygg. För små utrustningar finns det en uppsjö av passande väskor, pratar vi kamerahus med två objektiv och en blixt så har nästan alla tillverkare passande väskor. Stealth Reporter slår jag ett slag för eftersom de är så välgjorda, håller i evigheter. D70 är en ok kamera men den brusar rätt mycket mer än de nyare modellerna D40, D80, D200. Känns helt enkelt lite outdated. jag skulle inte rekomendera en D70.

Var kan man köpa Lowepros Stealth Reporter, har inte hittat det någonstans, finns det någon hemsida?

Har nu funderat lite. Det blir nog en d80, får väl strunta i att titta på 30d. Men ska iaf kolla på d80 en gång till innan jag beställer. Gör det då troligen på www.fotokungen.com . Men sen kameraväska, är det någon som testat/har crumpler/nikon-väskan? Den är snygg och verkar lagom stor. Eller ska man ha en ryggsäck istället?

Nu till min stora fråga: Ska jag köpa d80 med 18-70mm. Eller ska jag köpa Hej!
nikon 35-70 f/3.3-4.5, Tokina 70-210.
Eller Sigma 18-50/3.5-5.6, Sigma 55-200/4-5.6.
Eller kanske alla fyra. Kan få dessa väldigt billigt, något som kanske är bra att satsa på? Och hur gör jag då med 18-70mm?

// Benjamin Gredeson

gredeson skrev:
Har nu funderat lite. Det blir nog en d80, får väl strunta i att titta på 30d. Men ska iaf kolla på d80 en gång till innan jag beställer. Gör det då troligen på www.fotokungen.com . Men sen kameraväska, är det någon som testat/har crumpler/nikon-väskan? Den är snygg och verkar lagom stor. Eller ska man ha en ryggsäck istället?

Nu till min stora fråga: Ska jag köpa d80 med 18-70mm. Eller ska jag köpa Hej!
nikon 35-70 f/3.3-4.5, Tokina 70-210.
Eller Sigma 18-50/3.5-5.6, Sigma 55-200/4-5.6.
Eller kanske alla fyra. Kan få dessa väldigt billigt, något som kanske är bra att satsa på? Och hur gör jag då med 18-70mm?

// Benjamin Gredeson
Nej satsa på kvalitet. 18-70 till att börja med, efterföljt av en 70-300 VR av märket Nikon. Därefter en blixt typ SB 600/800. En Lowepro Stealth Reporter D200 blir perfekt. Den ryggsäck som bäst kommer till användning skulle vara en Lowepro Micro, men de är inte lika välgjorda som Stealth Reporter serien. Crumplers väskor är snygga men jag har aldrig provat dem, funkar dock säkert också. det jag gillar med Lowepros AW-väskor är just de inbyggda regnskydden.

paul innergård skrev:
Nej satsa på kvalitet. 18-70 till att börja med, efterföljt av en 70-300 VR av märket Nikon. Därefter en blixt typ SB 600/800. En Lowepro Stealth Reporter D200 blir perfekt. Den ryggsäck som bäst kommer till användning skulle vara en Lowepro Micro, men de är inte lika välgjorda som Stealth Reporter serien. Crumplers väskor är snygga men jag har aldrig provat dem, funkar dock säkert också. det jag gillar med Lowepros AW-väskor är just de inbyggda regnskydden.

Har nyss varit i stan o kännt på d80, så nice, jag ska helt klart ha den.. dom har erbjudande för 9800 med 18-70 + 1g minneskort.

Men vi känner en som jobbar i en tv affär, och vi gick in till honom för han kan ta hem grejer från nikon, så han ska ringa dit nu kl 13,30 och höra vad vi kan få den för av honom =), då köper han den för inköpspriset, så vi får se,, är så spännd =)

Åh det verkar ju jättebra! Jag vill kunna köpa hela mitt pket med väska, minneskort, kamera och ett objektiv för under 10 lax. Det kommer du ju lätt få kunna om du köper av din vän.. Jag vill också!!! :)

paul innergård skrev:

Lustigt, herr Innergård. Vi verkar ha precis samma inställning till hur en utrustning av god kvalitet ska byggas upp.

Alltför många vill skaffa så mycket som möjligt på en gång till billigaste slant. Och det är ju inte konstigt, egentligen. Men det blir nästan alltid fel när man gör så.

Så jag vill bara understryka vad du skriver. D80 plus 18-70 är bra kvalitet till hyfsat pris och täcker in ett större område än de flesta förstagångsköpare anar.

Förresten, en tanke: Hade D80 o 18-70 funnits 2004 misstänker jag att det combot skulle kostat kanske 28000:-Tänk på vad som fanns då. En 20D var i faggorna och fick ett intropris 2005 på nästan 16000 utan optik. med tanke på det pixelraseri som väl rasade som värst då hade en D80 med 10mp lätt kunnat säljas för åtskilliga tusen mer. Och en 18-70 med internfokusering och tyst fokuseringsmotor samt medföljande skinnpåse och motljusskydd hade nog inte gått under 6000:-.

Nikon D100 med 6mp och en inte alltför lyckad färgåtergivning samt med sämre sökare, mycket trögt AF och ett brus som verkligen störde vid höga isotal kostade 25000 när den kom 2002 och den kameran känns lite sunkig jämfört med D80.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar