paul innergård skrev:
Här håller jag inte riktigt med. Lägre brus är det nog i 30D men inte särskilt mycket. Upplösningen är högre på D80 och den slutliga bildkvaliten kan nog diskuteras. många yrkesverksamma använder D200 och den levererar inte bättre bildfiler än D80 så det krävs nog skicklighet i efterredigering att krama ur några större skillnader mellan en D80 och 30D.
jpeg-kvaliteten verkar enligt de jämförelser jag läst vara bättre i D80 än D200, speciellt på högre iso etc.
Sedan är upplösningen bättre i D80 än i 30D, men den slutliga påverkan på bilderna verkar vara marginell (enl de tester som jag sett - se tex
http://www.dpreview.com/reviews/NikonD80/page24.asp för en jmf mellan *jpeg* i default setting. 350D har väsentligen samma sensor som 30D). Det som kvarstår är i princip en bättre bildkvalitet vid höga iso för 30D (bättre detaljåtergivning i förhållande till brusnivå och det tycker jag har varit ganska tydligt i det bilder jag sett (*)), medan då 80D har en marginellt bättre detaljupplösning vid låga iso. Se tex dpreview som uttrycker det på följande sätt:
"It won't come as much of a surprise if we were to say that we are just as impressed with the EOS 30D as we were with the EOS 20D, no surprise because they share the same sensor and image processing engine. Because of this then it's remarkable that eighteen months after the introduction of this sensor / image processing combination (in the EOS 20D) we've still not really seen any competition that can get close to this overall package of resolution, quality image development and low noise at high sensitivities."
Jämförelsen där är fövisso gjord mot D200, och D80 verkar, som sagt, kunna generera bättre jpegar än D200.
Sedan har 30D ett bättre hus, något sämre sökare, kortare kortaste exponeringstid (1/8000 jmf 1/4000) och lite annat som skiljer som tex att man kan göra exponeringskompensation över ett större område med D80 (varför har canon bara +/- 2 EV på sina kameror??), 30D har 5 fps mot D80 3 fps, 30D har picture styles. En faktor som starkt talar mot D80 för *min* del är att den inte använder CF-kort. En fördel för 30D, som nog i huvudsak är principiell, är att canon inte obfuskerar vitbalansinformationen i bilderna. En däremot betydande fördel för 30d är att canon skickar med betydligt bättre programvara än vad nikon gör.
Priset för kamerahusen är i princip jämförbart.
Frågan är då om man premierar den något högre upplösningen i D80 vid låga ISO, eller det något bättre förhållandet mellan brus och detaljåtergivning i 30D?
(*) D80 har ju en ganska betydlig brusrducering i sina bilder, vilket förvisso minskar bruset men också reducerar detaljinformation etc. Det syns i dpreviews jämförelser och Mikael Risedal har också visar detta här på fotosidan.
I övrigt har Clarkvision gjort jämförelser mellan olika kameror, och där framstår inte D200/D80s sensor-postprocessing fram till raw (ja, jag vet att det inte är exakt samma sensor) som ett stort steg framåt jmf tex D70, medan sensor-postprocessing i 20d/30D verkligen verkar bättre än i 10D. Nu är det iofs inte alls bara sådant som är av intresse, eftersom man köper en hel kamera, och D80 är en bra kamera - utifrån de tester jag läst möjligen en av de bästa i jämförelsen med A100, och 400D.
vad gäller Sigmagluggen så är den nog bra men den kan inte köpas i kit plus att den knappast är bättre än Nikons 18-70. Photozone tester får man ibland ta med en nypa salt, och tester över huvud taget. Den lär dessutom definitivt vara långsammare i af. måste tillägga att Hegethorns
Jag har både Nikkor AF-S 18-70 och Sigma 17-70, och jag upplever inte att sigmat är signifikant långsammare i AF (i betydelsen att jag aldrig upplevt att någondera objektiv varit irriterande långsamt - detta i motsatts till tex AF 60 Micro), och vad avser skärpa upplever jag inte att det är någon betydande skillnad (nu grumlas naturligtvis jämförelsen av att jag har D70 och 30D). Det enda som jag upplever vara till Nikon 18-70s fördel är att det är ett AF-S, som går att fokusera manuellt samtidigt som objektivet är i autofokus-läge - det går inte med sigmat. Sigmat är å andra sidan snabbare i vidvinkelläge. Min upplevelse av objektiven följer sålunda väsentligen den beskrivning som finns på Photozone.
Foto har en D80 med 18-70 i kit för 9890 kr och de är en seriös firma som funnits i många år.
Där har nog 30D svårt att konkurrera med ett lika bra objektiv till samma pris.
/erik