ANNONS
Annons

Canon 300D+ Sigma70-210f/2,8 APO + Sigma koverter 2 x APO

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hej

Köpte en Sigma konerter 2,0 APO till mitt gamla Sigma objektiv 70-210f/2,8 APO.
Har använt objektivet till min Canon 300D och det har fungerat bra. Fick min konverter i dag, men det fungerar inte alls, kameran står bara och matar hittar ej focus.
Är det någon som känner till några problem med denna kombinationen?
Har sett att det är många som använder Sigma objektiv + sigma konverter här på fotosidan tillsammans med Canon 300D.

Tacksam för svar.

Mvh Agneta

Kan du ställa fokus manuellt? (För att utröna om kombinationen har de optiska förutsättningarna att fungera.)

2x konvertern stjäl två bländarsteg med ljus. Det borde då bli ett bl 5,6 objektiv. Vill minnas att kameran ska klara detta.

Hej Roland

Har ej hunnit kolla om jag kan focusera manuellt, fick objektivet precis innan jag skulle i väg och jobba.
Ringde till Cyperfoto för att höra om det problemet var vanligt men dom hade inte hört det innan.
Annars får jag skicka tillbaka det i morgon, eftersom jag ringde upp och rådfrågade dom förra veckan och han jag pratade med sa att det skulle fungera.

Mvh Agneta

Läste bland recensionerna där det nämndes om att objektivet inte med säkerhet fungerar med de moderna EOS kamerorna.

Kan vara spännande att se om objektivet fungerar utan att telekonvertern monterad på kameran.

Låter som du har en bra utväg ur affären.

Tack Roland för ditt svar.

Sigma objektivet har fungerat alldeles utmärkt till min canon 300D, det är omchippat. Jag har haft objektivet ca 1 år och har aldrig haft några problem med det.

Det är bara tillsammans med konverten det inte fungerar eller konvertern tillsammans med kameran.

Mvh Agneta

Någon som vet om jag kann kolla konvertern tillsammans med mitt canon f/2,8 100 macroobjektiv för att utesluta var det är som strular?

Mvh Agneta

Elektriskt ska det inte vara något problem, mekaniskt kan det vara ett problem om linselementen riskerar att träffa på varandra. Har för mig att konvertrar bruka sticka in en bit i objektivet vilket kan bli obehagligt dyrt, när man låser fast fattningarna i varandra...

Med en mellanring monterad mellan konverter och objektiv brukar det i vara riskfritt att montera samman dem.

Mät gärna avstånden innan du provar och är det minsta tvekan, avstå hellre än riskera att både lins och konverter får sprickor i glasen..

Hej Agneta.

Följer din tråd med lite spänning då jag själv funderar på en konverter. Har ingen egen erfarenhet, men jag delger de uppgifter jag har fått angående detta.

Det första är att om man använder sigmas konverter till sigmas objektiv skall det funka bra, det enda som förändras är minsta bländare och något sämre skärpa. Tar ofta längre tid att fokusera. (Har själv mycket kort provat en 1.4x och det funkade kanonbra.)

Det andra är att kombinationen canon objektiv/sigma konverter inte alltid funkar. Vet inte om det är mekaniskt, som nämnts här tidigare, eller elektriskt som det blir fel.

Jag vill minnas att det finns en tråd som behandlar detta.

Hur som helst; Min uppfattning är att det borde funka utmärkt med den kombinationen du valt.

Som sagt, jag funderar själv, så hör gärna av dig om du får klarhet i problemet.

/Arne

Tack Roland och Arne för era svar.

Om jag ska prova att använda det manuellt vilken bländare och slutartid bör jag använda.

Tänkte prova på fåglar på ca 4-5 meters håll.

Mvh Agneta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar