Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-210/2,8 APO

Produkter
(logga in för att koppla)
Aha, man lär så länge man lever! Jag har haft flera manuella systemkameror innan autofokusen kom men hade en lång systemkamerapaus tills min första dslr som råkade bli en Canon så det där med fokusmotor i huset har gått mig helt förbi. Men det är tydligen vanligt.

Nu har jag läst på. Den första spegelreflexkameran med autofokus var tydligen Pentax ME-F 1981 med motor i objektivet. Nikon kom med F3AF 1983 med samma koncept. Den första med motor i huset var Minolta 7000 som kom 1985. Nikon hakade på den principen i fortsättningen. Liksom Pentax. Canon har alltid haft motorn i objektiven (EOS).

Om nu motor i huset har varit standard (förutom för Canon) så verkar det som om denna standard börjar svikta. Nikon har fler och fler objektiv med motor i (AF-S). Även Sony/Minolta (SSM). Men Nikon har fortfarande motor i sina proffshus för att man ska kunna använda äldre objektiv utan motor.

Det verkar som om skälet till att övergå till motor i objektiven är både att husen blir billigare och lättare och att fokusmotorer i objektiven blir snabbare (åtminstone uldraljudsmotorer som USM och HSM).

Det här visste ni förstås allihop redan, men för mig som bara känner till Canon-systemet var det nytt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar