Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300/4 L IS eller Canon 400/5,6 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredric A

Aktiv medlem
Är på gång att köpa ny optik men velar fram och tillbaka. Jag kommer att fota vilda djur, främst fåglar men kan inte bestämma mig för vad jag ska ha. Om det blir ett 300 så har jag tänkt komplettera med en 1.4 extender, har ni några erfarenheter av denna kombination ? 400:an verkar ju vara väldigt popular bland de som fotar fåglar. Hjälp mig!!! :eek:)

Har idag ett sigma 150-500 men är inte alls nöjd med vad det presterar skärpemässigt. Fotar med en 50D.

/Fredric

Har du sökt i forumen? Jag har ingen egen erfarenhet av dessa objektiv men jag vet att just ditt dilemma har diskuterats i många och långa trådar....

Jag har sedan ett antal år 300mm objektivet och har för två år sedan köpt till 1.4X extendern till den och är nöjd med resultatet skärpemässigt. Problemet är att autofokusen går ganska långsam när extendern är påsatt vilket kan göra det svårt att hinna med om man fotograferar fåglar. Sedan beror det ocså på vilken kamera du använder "FF" eller "Crop-hus" som förlänger med 1.6X.

För min egen del valde jag bort 400mm pga. ingen IS och för dålig närgräns på det.
Men för fågelfotografering är 400mm perfekt.

Mvh. Bengt H

Jag har sedan ett antal år 300mm objektivet och har för två år sedan köpt till 1.4X extendern till den och är nöjd med resultatet skärpemässigt. Problemet är att autofokusen går ganska långsam när extendern är påsatt vilket kan göra det svårt att hinna med om man fotograferar fåglar. Sedan beror det ocså på vilken kamera du använder "FF" eller "Crop-hus" som förlänger med 1.6X.

För min egen del valde jag bort 400mm pga. ingen IS och för dålig närgräns på det.
Men för fågelfotografering är 400mm perfekt.

Mvh. Bengt H

Det är just 400:ans "dåliga" närgräns som jag tvekar, 300:at har ju betydligt bättre närgräns om man nu skulle vilja fota något annat än fåglar, tex fjärilar. Jag kör med en 50D alltså crop 1.6. Vad jag förstår tappar man även AF om man har 1.4 extender över F5.6.

/Fredric

Aftonbladet eller Expressen?

Är på gång att köpa ny optik men velar fram och tillbaka. Jag kommer att fota vilda djur, främst fåglar men kan inte bestämma mig för vad jag ska ha. Om det blir ett 300 så har jag tänkt komplettera med en 1.4 extender, har ni några erfarenheter av denna kombination ? 400:an verkar ju vara väldigt popular bland de som fotar fåglar. Hjälp mig!!! :eek:)

Har idag ett sigma 150-500 men är inte alls nöjd med vad det presterar skärpemässigt. Fotar med en 50D.

/Fredric

Som Gösta Ekman när han inte kan välja mellan två olika tidningar.

Skämt åsido. För fågelfotografering så är nog EF 5,6/400mm första valet.
Snabb fokus och lite bättre skärpa än 4/300mm x1,4TC.

Men, EF 4/300mm IS är ju annars ett ypperligt objektiv och mycket användbart även för annat än fåglar.

Jag har tidigare haft 4/300mm L både tidigare versionen klassikern utan IS och den med IS.
De håller högsta klass.

Närgränsen är inget större problem med 5,6/400mm.
En sädesärla täcker upp rutan vid närgränsen. (Jag har ett set mellanringar som finns att ta till om det krävs. Visserligen kan man inte fokusera på väldigt långt håll med mellanring på objektivet. Men det spelar ingen roll när man fotar små fåglar.)

EF 5,6/400 mm är även användbar med 1,4TC, även om man förlorar autofokusen.
Det är inte alltid som fåglarna flyger i luften heller hoppar omkring. Hinner man ställa fokus manuellt så är 8/560mm (som kombinationen ger) ett bra komplement till det nakna vita röret.
Har man inte ett bra stativ innan så hör det definitivt till grundutrustningen vid fågelfoto tycker jag.

Mina 5 cent. J O

Kort och bestämt svar, sånt gillar jag! :eek:)

Det är närgränsen på 400:at som får mig att tveka lite.

/Fredric

Du kommer inte att fylla ut "bildrutan" 3,5m bort när du fotograferar småfågel.Skall du fotografera insekter måste du på med mellanringar. Men väljer du mellan 300mm och 400mm skulle jag valt 400mm, det kan aldrig bli för långt.

Micke.

Är närgränsen för lång - använd mellanringar. Ett alternativ till är en beg 300/2,8 L USM (13-17000:) som tar både 1,4TC = 420/4,0 och 2x TC = 600/5,6. du får AF med båda alltså. Med 2x skulle jag dock rek ett gimball huvud och stativ t ex Benro GH-1 för 3000:-. Givetvis blir allt tyngre men väldigt flexibelt.

Har aldrig haft problem med att fågeln är för nära med mitt 400. Är oftast enklare att ta ett steg tillbaka än ett framåt.

Du kommer inte att fylla ut "bildrutan" 3,5m bort när du fotograferar småfågel.Skall du fotografera insekter måste du på med mellanringar. Men väljer du mellan 300mm och 400mm skulle jag valt 400mm, det kan aldrig bli för långt.

Micke.

Med det sigma 150-500 jag har idag fyller jag inte heller "bildrutan" men min förhoppning är att det går att croppa bilderna hårdare än dom jag tar idag, ganska usel skärpa på sigmat. Lutar åt att det blir 400:at då de flesta verkar rekommendera det, och det har ju dessutom fått riktigt bra recensioner.

/Fredric

Fylla bildrutan.

Har aldrig haft problem med att fågeln är för nära med mitt 400. Är oftast enklare att ta ett steg tillbaka än ett framåt.

Här kanske den hade varit för nära, 2,5-3m från fågeln. Jag har haft dem närmare än så men dom blir lite hispiga när man är så nära så det är svårt att inte skrämma dom.

Micke.

Bilagor

• Fylla-bildrutan.jpg
    Fylla-bildrutan.jpg
    50.5 KB · Visningar: 430
Har haft båda, sålde 300/4 IS och har kvar 400/5.6. Visst är IS och kortare närgräns bra att ha ibland, men om du ska fota flygande fåglar så är 400/5.6 överlägset, och man kan leva utan IS--med lite träning kan du få bra resultat vid 1/200 ändå. Och det finns ju alltid stativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar