Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 2007 rykten

Produkter
(logga in för att koppla)

SixBySix

Aktiv medlem
http://www.northlight-images.co.uk/Canon_1DS_MkIII.html

Så. då tycker jag att det börjar bli dax igen för lite spekulationer för oss som gillar sådat. (För de som inte är roade av rykten, eller rent av alergiska rekomenderas annan läsning ;-).

Dök upp nyheter på läken ovan redan igår. Jag har försökt hålla tillbaks spekulationslystan, men ny klarar jag det inte längre ;-).

En mycket knagglig översättning tycks peka på följande: Kamerahus
1DMkIII först ut (januari) 1,2x crop, 12Mpix, 8,5b/s, WiFi, avtagbart grepp, antidust, CF-SD kort, förbättrad bildbehandling med gott resultat på höga ISO och 25Raw burst och förbättrad AF (3000Euro)
EOS 40D, 10Mpix, antidust, 5fps, förbättrad AF (april 2007).
1DsMkIII, 22Mpix, antidust,3"skärm (april 2007).
Vad gäller 5D tycker jag det är svårt att utläsa något. Översättningen är minst sagt kryptisk. Min tolkning är: 5Dn senare uder året, 12Mpix med antidust (kommer på sikt att säljas i samma segment som 30D/40D idag och därmed vara första kamera i FF till amatör/prosumer). En andra version av 5D släpps samtidigt med 16Mpix (troligtvis samma som 1DsMkII) samt förbättrad AF och antidust. Alltså en uppdelningav 5D i 2 varianer. (PS kanske inte så konstigt med tanke på framgågarna mer 5D)


Objektiv:
- Canon ef 200mm F/2.8 L USM IS -1000Eur
- Canon ef 400mm F/4 L USM IS -1400 Eur
- canon ef 10-24 F/2.8 L USM - 1200Eur
- Canon ef 24-70 F/2.8 L USM IS - 1000Eur
- Canon ef 100-400 F/4 L USM IS(3) -1200Eur
Ps 10-24 låter mer som EFs tycker jag.
Vad tror ni?
MVH
 
Canon EF 400/4L IS USM för 1400 euro låter för bra för att vara sant.

Ett EF-S 10-22(24) med IS hade jag gärna sett istället för största bländare 2,8, då hade man många gånger klarat att ta landskapsbilder med långt skärpedjup i skumt ljus utan stativ.
 
Spännande!
Men 1.2x crop låter konstigt i mina öron, jag trodde att Canon skulle satsa på ff & 1.6x. Att införa en ny cropfaktor, ej kompatibel med ef-s, låter korkat.
Om det släpps en 5D med 16 Mpix har den nog ändå inte samma sensor som 1DsMkII utan en annan med bättre brusprestanda.
Gluggarna låter mest intressant, 24-70 F/2.8 L USM IS var väl väntad (tänk om den kunde få intern zoom också!), 200mm F/2.8 L USM IS skulle vara en trevlig överaskning om den inte blir större än nu och fortfarande är svart.
10-24 F/2.8 L USM skulle vara en killer tycker jag, särskilt om den teckar ut ff.
Priserna ser generellt ut att vara för låga.
 
För övrigt trodde och hoppades jag mest på en uppdatering av deras fasta vidvinklar, typ en 24/1.4L MkII. Det är väl där de fått mest kritik.
 
Intressanta kommentarer. J.J. oneklingen. Troligt pris för en sådan glugg borde vara ca 2600Euro.
Carlos. Sant, 1,2 låter konstigt, men det kan ju finns flera förklaringar. 1,2 skulle kunna vara en avrundning av 1,25 vilket 1DMkII har. Eller har måtten verkligen ändrats. Ändringen är ju i så fall minimal, och därmed inte så konstig. Speciellt om tendensen är större sensorer. Samtidigt är lite crop på 1D serien rimligt för yttan med brännviddsförlängning för sport och djurfotografer. Samtidigt som produktionskostnaden faktiskt är lägre än för FF. Att 10-24 skulle vara EF och inte EFs verkar inte särskilt troligt. Möjligtvis om det var ett fisheye, men i så fall blir objektivet ointressant för de flesta. med tanke på att det enda EF objektivet som skulle komma i ärheten av de specarna är 14/2,8 verkar det orimligt. Skulle i så fall vara en smärre revolution av optikkonstruktion.

Själv tycker jag att dessa rykten verkar vara just rykten, d v s det finns många frågetecken kring rimlighet. Å andra sidan tycker jag att det samtidigt känns som om ryktena faktiskt bygger på läckor. D v s att uppgifterna ligger nära nog vad vi faktiskt kommer att få se i januari resp mars/april.
 
Jag tror att Canon behåller 1,3x cropfaktorn på Mark III och att den inte kommer överstiga 10 milj pixlar. En 10-24 med IS känns inte helt nödvändig. Då tror jag mer på en 2,8 proffsvariant, dvs en L-glugg. Något jag hoppas på är att D40 blir en toppmodell som knäcker D200. För då måste nog Nikon skynda på med sin uppföljare till D200.
 
En 100-400 4,0 L IS USM låter mer som 4000-4500 Euro. En sån glugg måste bli svintung och svinstor. Vid närmare eftertanke blir det nog minst 6000 euro. Tänk på Nikons 200-400 4,0.
 
SixBySix skrev:
Vad gäller 5D tycker jag det är svårt att utläsa något. Översättningen är minst sagt kryptisk. Min tolkning är: 5Dn senare uder året, 12Mpix med antidust (kommer på sikt att säljas i samma segment som 30D/40D idag och därmed vara första kamera i FF till amatör/prosumer). En andra version av 5D släpps samtidigt med 16Mpix (troligtvis samma som 1DsMkII) samt förbättrad AF och antidust. Alltså en uppdelningav 5D i 2 varianer. (PS kanske inte så konstigt med tanke på framgågarna mer 5D)

Två olika kameror kan väl inte ha samma namn? Då blir det väl begreppsförvirring och sänkning av varumärkets värde?
Om påståendet att 5D kommer ut i två versioner skulle vara sant, är det inte mest troligt att konsumentversionen får modellbeteckningen 50D, och att 5D(N/mkII) fortsatt är en dyrare och exklusivare modell med yrkesfotografer/avancerade amatörer som målgrupp?
 
Re: Re: Canon 2007 rykten

Kijana skrev:
Två olika kameror kan väl inte ha samma namn? Då blir det väl begreppsförvirring och sänkning av varumärkets värde?
Om påståendet att 5D kommer ut i två versioner skulle vara sant, är det inte mest troligt att konsumentversionen får modellbeteckningen 50D, och att 5D(N/mkII) fortsatt är en dyrare och exklusivare modell med yrkesfotografer/avancerade amatörer som målgrupp?
Varför inte? Nikon har ju gjort så flera gånger, D1H/X resp D2H/X, utan större problem. Om man följer nån av länkarna på NorthLights pratas de om 5Dst samt 5Dsp, dvs studio resp. sport.
 
contender skrev:
40D uppgraderingen verkar ju väldigt tråkig. Hoppas på att det inte stämmer :)
Tror inte det stämmer helt.
10MP låter dock rätt troligt (om inte bruset ska ta överhand). Hoppas iallafall på bla:
- lite bättre dynamiskt omfång
- 3" skärm
- 6 b/s (+ 3 b/s)
- 100-3200 ASA i standardläge (50 och 6400 som tillval)
- kortaste slutartid 1/8000 sek
- större sökare (likt Nikon D80 och D200)

Vore ju kul om dom la in antiskak i huset (som automatiskt slogs av om man har IS-objektiv påmonterat). Canon och Nikon har gissningsvis tappat många marknadsandelar pga konkurenternas inbyggda.

Annars tror jag inte på en 1.2x sensor, och inte heller på namnet 1DMKIII. Tror på en sammanslagning av dom två toppmodellerna, med möjlighet att likt Nikon ha möjlighet till ett höghastighetsläge med crop:

Name: 1D New
Sensor FF: 26.5MP, 24x36mm
Fast Mode 1.6x: 10MP, 15x22.5mm
Dust reduction: Vibration, Antistatic and Softwarebased dust-removal
Image processor: DIGIC III with Advanced Noice Reduction
Sensitivity: ISO 50-3200 (25 - 6400 boost)
Drive modes: Single, 4f/s (in FF mode), 10f/s (in 1.6x/10MP mode)
LCD-monitor: 3"
Shutter: 30-1/16000 + bulb
Lenses: EF (not EF-S compatible)
Price: $7000
 
Re: Re: Re: Canon 2007 rykten

Emil-G skrev:
Varför inte? Nikon har ju gjort så flera gånger, D1H/X resp D2H/X, utan större problem. Om man följer nån av länkarna på NorthLights pratas de om 5Dst samt 5Dsp, dvs studio resp. sport.

D1H och D2H är väl inte samma namn? Där skiljer ju en siffra i alla fall. Med en 5D som finns i både 12 och 16 MP blir ju lite förvirrande. Dessutom, om man ska gå efter alla pixeltestares utlåtanden, så gör väl 12 eller 16 MP ingen större skillnad för bildens detaljåtergivning.
Så jag tror mer på en variant av en förbättrad 5D och en "enklare" 50D.
 
5Dsp och 5Dst är väl inte heller samma namn? Nikon har ju släppt tre olika D1 (D1, D1H och D1X) utan att ha några problem med namnförvirring vad jag vet.

Att ha två ordentligt skilda kameror under exakt samma namn (5DmkII) tror jag inte heller på men med sp/st-tilläggen klarar man ju sig från det. 5D/50D är en annan möjlighet, lika trolig som nån annan. Eller så gör man som Hasselblad och släpper 5D-12 och 5D-16?

Allt är ju ändå bara rykten och gissningar!
 
Tror på en uppdaterad 1Ds till MkIII med 22mp o större bufferminne samt delvis omdesignad kamerakropp för att slippa det otympliga batteriet.

Likaså en 1DMkIII i samma omarbetade design med behållen crop 1,25x. Snabbare buffert och bättre blixtstyrning. 10,1 mp

Det var proklassen det. Men sedan blir det väl samma konstiga förfarande som vanligt med dem: De presenteras och finns tillgängliga först i nov 2007.

Ang 5D: Blir en 5Dn med 16 mp, 4bs och större minnesbuffert. Samma leveransproblem med den.

Jag tror också på en variant av 5D, med namnet 50D, 12,7 mp och vissa av dagens finesser bortskalade från den nu aktuella 5D som en instegskamera i FF-klassen. Om det sker kommer Canon att definitivt sänka många konkurrenter om priset hamnar på c:a 14-15.000:-. D v s om de lyckas få ut den snabbt.

Men vad gäller 1D-serien får vi säkert ge oss till tåls innan de finns leveransklara. Och intll dess kommer 1DsMkII att ff "regera" större delen av 2007 (utan prissänkning). Däremot har ju 1DMkIIn redan prissänkts då tillverkningsvolymen av dessa är betydligt större än 1Ds MkII.

Men vad jag tror och Canon gör är 2 vitt skilda saker.
 
Photocon skrev:

Jag tror också på en variant av 5D, med namnet 50D, 12,7 mp och vissa av dagens finesser bortskalade från den nu aktuella 5D som en instegskamera i FF-klassen.
Men vad jag tror och Canon gör är 2 vitt skilda saker.

Inte för att det spelar så stor roll men att döpa en s.k.FF-kamera till nåt tvåsiffrigt som 50D verkar väl röra till begreppen i Canons olika serier, 1,6 resp. FF.

Men som du säger: vad vi tror och Canon gör...
 
Emil-G skrev:
5Dsp och 5Dst är väl inte heller samma namn? Nikon har ju släppt tre olika D1 (D1, D1H och D1X) utan att ha några problem med namnförvirring vad jag vet.

Kanske är Nikonägarna bättre än oss Canonister på att hålla isär olika modeller med snarlika namn. Jag själv kör med anologa EOS 1N, och beroende på vilken motor som jag hängt på är det en 1N HS, DP eller EP. Finns en del inlägg här på FS som förklarar skillnaden mellan dessa varianter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.