Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det lite synd att Canon inte kan ta till sig fördelarna med en rejäl fullformatssensor som möjligen är lite långsam och sedan ha ett snabbare cropläge. Med dagens processorer borde det inte vara omöjligt att ha ett croppat läge med en bildhastighet a la 7D. Det vore mumma för en stor grupp seriösa amatörer som inte vill ha flera hus. Att 18 Mp skulle "räcka" för de flesta är nog sant men om den sanningen står sig när grannarna kommer med 36 Mp och stora utskrifter återstår att se. Jag skulle inte riktigt gilla känslan och ha lagt 55.000:- och sedan känna att antalet pixlar inte räcker till efter 6 månader. Men, man kan inte få allt.

Jag håller med dig... Om man nu går och funderar på att lägga 55 pix på ett monster vill man ju känna att det är top of the line... Jag tycker Nikons strategi med D800 är mycket smartare. Om man inte är utpräglad sportjournalist eller fågelfotograf så borde 6 bilder/sekund i 15 MP räcka rätt långt i de flesta situationer och sedan riktigt mycket pixlar att jobba med i studio, landskap osv. Canon har ju kunnat valt för 1DX ett högre MP tal med cropmode med > 12 bilder per sekund i 16 MP som säkert varit tillräckligt för fågelfotografer. Fast då hade det väl varit en hel hög som klagat över ISO prestandan i totalt mörker hehe.
 
Senast ändrad:
FYI.
Vart nyss uppringd av Scandinavian Photo.
1D x tillsvidarepris på 55k har nu ändrats till ett fast pris på 65k.
 
Samma här, Canon höjer priset

Blev också nyss uppringd av Scandinavian
Först var dock priset 67995kr inkl moms sedan sjönk det till 64990kr inkl moms.
Sätter verkligen saker på sin spets då D4 fortfarande ligger på 54990 inkl moms
kanske följer Nikon efter men det känns ändå bedrövligt att dom inte kan ha koll på siffrorna.
Man gör ju jämförelser i förväg(i synnerhet när det gäller Canon)med vad man får för pengarna.
 
Det där vart inget bra. Känns som att jag tappar sugen på min beställda kamera nu. Började ana ugglor i mossen när 24-70 zoomen prissattes så jäkla högt. Nu fick man det bekräftat på kameran också.

// Lenny
 
Jag väntar på 5DX/MIII

Det där vart inget bra. Känns som att jag tappar sugen på min beställda kamera nu. Började ana ugglor i mossen när 24-70 zoomen prissattes så jäkla högt. Nu fick man det bekräftat på kameran också.

// Lenny

Känns som om detta är sant så har Canon bitit sig i svansen. Dom viktiga kameraköparna kommer då garanterat gå över till NIkon.
 
Det börjar allt mer kännas som kamerorna och objektiven i skåpet har fel logo på sig.
Nikon har ju sedan de kom med D3 och D700 gjort det mesta rätt. Det är de som är kreativa och innovativa och har bättre sensorer än Canon numera som Herr Risedal har visat åtskilliga gånger. Dessutom verkar Nikon vara betydligt mer aggressiva med prissättningen.
Canon däremot fortsätter köra på med samma recept som de vann framgång med under början av detta decennium. Dessutom sprätter de upp priserna ordentligt på de nya objektiv de lanserar och nu slutligen också på D1X. Man kan väl befara att det blir likadant med 5DMKIII.

Att byta kamerasystem är ju inte något ekonomiskt smart drag men trots det börjar jag allt mer undra om jag har allierat mig med fel tillverkare. Jag tror inte jag är den ende som känner så.
 
Att byta kamerasystem är ju inte något ekonomiskt smart drag men trots det börjar jag allt mer undra om jag har allierat mig med fel tillverkare. Jag tror inte jag är den ende som känner så.

Kan bara hålla med dig i känslan. De har tappat greppet. Jag hade 1DX uppgraderingstankar. Mest för att jag vill ha bästa möjliga autofokus till OK upplösning. 65K är hutlöst. Det ger mig en Nikon D800 + 24-70 + 70-200 + ny blixt och Batterigrepp. Jag kan leva med ISO 6400 och 5 bilder/sekund för min typ av fotografering.

Om inte 5d III/X med pro-klass autofokus kommer, <30 000 :- så byter jag efter 10 år med Canon. Jag har bara två L objektiv så förlusterna blir inte så enorma ändå. Kameran får gärna stanna vid 22 MP, 7 bilder/s och vädertätat hus. Detta är inte oresonabelt med tanke på vad Nikon gör.
 
Tyvärr verkar Canon ha låst in sig i ett hörn, det finns inga indikationer på att det har investerats pengar i några nya sensorlinjer och de fortsätter i samma spår som tidigare.
Det kanske är dags att öppna dörren och shoppa delar från andra tillverkare.
Canon har sedan länge ett patent som påminner om Sonys sensorer med radvisa A/D omvandlare direkt på sensorkanten men de saknar idag maskiner och kunskap (om de inte börjar samarbeta med andra) , Sony är nu inne på 4,e generationes förbättringar vad det gäller kolumnvis A/D och resultatet kan ses i bla d7000.
Skall man jämföra Canon med Nikon så har Nikon fördelen av att samarbeta med tex Sony, Aptina, Renesas mfl Det skall bli intressant att se 1Dx och hur de har löst verkningsgraden , utläsningsbruset jämfört med D4 som vi vet redan idag har lågt läsbrus och betydligt högre dynamiskt omfång än d3s
 
Ja det är bara att konstatera att D800 har det mesta av vad jag skulle vilja se i en ny 5DMKIII.
Nikons DX läge tycker jag är mycket smart och 6 bilder/sek räcker gott för mig.
Det mesta av det godis som jag skulle få genom att uppgradera 5DMKII till D800 har jag inga större förhoppningar om att Canons nya 5D kommer ge mig.
Nu har jag ingen brådska byta in min 5DMKII. Den har ju inte blivit sämre bara för att Nikon släppt en riktigt dunderkamera till ett mycket attraktivt pris.
Fast jag kan inte bli kvitt känslan av att Canon tappat stinget och drivs av "Bean Counters" som mest är intresserade av att maximera resultatet och sina egna bonusar.
Att man inte lyckats svara på Nikons bättre sensorer nu under flera års tid tycker jag är beklämmande.
 
Bra, då slipper jag fundera på 1dx och får nöja mig med 1d och 5d mkii ett tag till.

det märkliga är att det finns inte en enda 1dx bild ute i full storlek och höga iso, jag har sett en 1600iso bild på en tjej men den var så brusreducerad att ytan såg ut som bomullsbollar i skuggan
 
Alarmerande oetiskt

Kan inte Du Magnus Fröderberg ställa Roel (Lammers) mot väggen
och ifrågasätta Canons prispolitik.
Att investera i en kamera i den här prisklassen kräver övervägande och eftertanke.
Flera av oss som är beroende av intäkterna från fotoutrustningen måste ha någons sorts planering och är följaktligen beroende av trovärdiga leverantörer ,är Canon det?.
Att offentliggöra ett pris 44000+moms (55000kr) och låta ett antal fotografer beställa den för att sedan innan leverans höja priset till 54396+moms(67995kr) är både oseriöst och klantigt.
Det minsta man kunde begära är att Canon åtminstone levererar till
ursprungspriset till dom som beställde från början.
 
1d x inte färdig

det märkliga är att det finns inte en enda 1dx bild ute i full storlek och höga iso, jag har sett en 1600iso bild på en tjej men den var så brusreducerad att ytan såg ut som bomullsbollar i skuggan

Hej Mikael
Den 1D X du kanske testade på mässan var bara en prototyp.
Canon hade ingen färdig programvara till den då och dom var lite osäkra
på när dom skulle få fram den(förhoppningsvis till april).
Därför har vi inte sett några bilder från 1D X.
 
Kommer också med all säkerhet att släppa min köplats med tanke på höjningen.
Kan ju gissa att intresset för 1DX varit så stort att Canon räknar med att även om hälften av köparna hoppar av pg av höjningen så säljer dom ändå mer än vad dom hinner tillverka.

Intressant med Nikons pris på D800 med tanke på om Canon 5DMKIII är i antågande. Canon KAN väl inte ta mycket mer betalt än Nikons D800.... hoppas jag...
 
Trots att jag är en Nikon användare så tycker jag att det är lite tråkigt att det är kaos i Canon lägret just nu. Visst kommer D800:an att vara riktigt svårslagen med tanke på vilken prestanda man får till det låga priset. Men tror ni att Canon är helt dumma i skallen och bara sitter och rullar tummarna? Dom kommer också att komma med nyheter som kan komma att överraska positivt, Jag tror inte att 5dmk3 kommer att vara lik D800:an, där tror jag att Canon har satsat på mer fart, lägre upplösning och högre iso, så det blir ju två helt olika kameror, inga direkta konkurrenter. Det är ombytta roller denna gång, 5dmk3 kommer troligtvis att vara det D700:an var och D800:an kommer att vara det 5dmk2:an var. Och visst är det idiotiskt att dom höjde priset på 1DX ytterligare och man hamnar med en prislapp över 10 000:- mot vad D4:an kostar, dom kommer att få sänka priset till det ursprungliga 55-60k igen. Och jag tror att den komma att vara riktigt riktigt vass gällande iso och DR. Hur duktiga än många må vara här på fotosidan så är det inget emot kunskapen som utvecklarna på besitter, var lugna och titta på tester och kommande modeller innan ni bestämmer er för att göra er av med era Canon prylar såhär impulsivt. Det är skrämmande när man tittar i annonsmarknaden just nu. Canon är inte pest, nya modeller är på väg! Den som tror att 1DX och nya 5D:n inte kommer vara fantastiska har j'''t fel. Allt det här är bara vad jag tror.
 
Hej Mikael
Den 1D X du kanske testade på mässan var bara en prototyp.
Canon hade ingen färdig programvara till den då och dom var lite osäkra
på när dom skulle få fram den(förhoppningsvis till april).
Därför har vi inte sett några bilder från 1D X.
det finns ett stort antal kameror ute för test, och det finns ett antal bilder ute men med max 1024 pixlar eller liknande , redan nu finns det ute bilder från d4 där tex Marianne Oelund mfl kan bilda sig en uppfattning om läsbrus osv
 
Trots att jag är en Nikon användare så tycker jag att det är lite tråkigt att det är kaos i Canon lägret just nu. Visst kommer D800:an att vara riktigt svårslagen med tanke på vilken prestanda man får till det låga priset. Men tror ni att Canon är helt dumma i skallen och bara sitter och rullar tummarna? Dom kommer också att komma med nyheter som kan komma att överraska positivt, Jag tror inte att 5dmk3 kommer att vara lik D800:an, där tror jag att Canon har satsat på mer fart, lägre upplösning och högre iso, så det blir ju två helt olika kameror, inga direkta konkurrenter. Det är ombytta roller denna gång, 5dmk3 kommer troligtvis att vara det D700:an var och D800:an kommer att vara det 5dmk2:an var. Och visst är det idiotiskt att dom höjde priset på 1DX ytterligare och man hamnar med en prislapp över 10 000:- mot vad D4:an kostar, dom kommer att få sänka priset till det ursprungliga 55-60k igen. Och jag tror att den komma att vara riktigt riktigt vass gällande iso och DR. Hur duktiga än många må vara här på fotosidan så är det inget emot kunskapen som utvecklarna på besitter, var lugna och titta på tester och kommande modeller innan ni bestämmer er för att göra er av med era Canon prylar såhär impulsivt. Det är skrämmande när man tittar i annonsmarknaden just nu. Canon är inte pest, nya modeller är på väg! Den som tror att 1DX och nya 5D:n inte kommer vara fantastiska har j'''t fel. Allt det här är bara vad jag tror.

Jag njuter, beg marknaden är underbar just nu. 4 st ds,,, Folk har megabråttom, köparens marknad just nu. Mer kommer och bättre blir det.
 
Kolla tjejen 1600iso och lägg på lite USM, hyn ser ut som plastfilm och se sedan i de svarta partierna och lyft lite i skuggorna, brusreducering som bomulltussar
ingen bra exempelbild att lägga ut http://www.colbybrownphotography.com/blog/canon-1dx-full-resolution-sample-images/

Svårt att döma en kamera efter en bild tycker jag, den bilden ser inte särskilt bra ut trots att den är tagen med ett av Canons skarpaste objektiv. Det står picture style portrait, är den inte ens raw från början?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.