jag har lyft dom vilket också visas med markeringarna.
du menar att man inte skall kunna lyfta skuggor osv utan att se bilderna som de är?
då har du missat något fundamentalt vad det gäller bildredigering och dynamik och om man vill få fram mer detaljer i en bild.
Visst, markeringar gör ju att man kan se att du lyft bilderna.
Men varför göra det över huvud taget?
Framför allt, varför lyfta exponeringen så mycket på en bild som är sparad i Jpeg med sRGB som profil?
Det är ju en självklarhet att det kommer att se illa ut.
Vad är det du försöker att få fram om kameran genom detta?
I ditt tidigare inlägg försökte du ju koppla det här till vad sensorn i 1Dx går för.
Om du är ute efter att behandla en bild, och kunna få fram ett bra slutresultat, där en exponeringshöjning på minst tre helsteg ingår så lär RAW vara ett betydligt bättre alternativ än Jpeg i sRGB!?
Det där med "bildbehandling" luktar verkligen efterkonstruktion långa vägar.
Gör du samma sak med en bild i JPeg i sRGB från en D4 så lär det inte se alls bra ut där heller.
Tycker inte att ditt sätt att behandla bilden på är en särskilt ärlig form av argumentation.
Kan dock tillägga att jag brukar behandla mina bilder en del.
Inte minst så drar jag rätt mycket i reglagen i LR, dock så jobbar jag praktiskt taget enbart i RAW, som ju tål så oerhört mycket mer än JPeg med sRGB-profil.
(För att bilderna ska se bra ut på dagstidningspapper så behövs det starka kontraster och drag i färgerna).
Det är också just för att jag helst fotograferar enbart i RAW som jag är så inne på det här med att kunna redigera RAW-filer direkt i kameran för att kunna skicka dem riktigt snabbt i vissa situationer.
Finns ju andra saker som är intressanta.
T.ex. det som tagits upp tidigare i tråden om den rent ekonomiska biten.
(För mig som ska byta ut båda mina hus, och som har optik som sett sina bästa dagar så är det skäl nog att byta till Nikon).
För att ta ett exempel, på varför jag av ekonomiska skäl lutar starkt åt Nikon.
Priser från Scandinvian Photo ex. moms.
1Dx (51 992
+ 400/2,8 L IS II USM (84 472
= 136464:-
D4 (43 992
+ AF 400/2,8G ED VR AF-S (63 040
= 107032:-
En skillnad på 29432:-
Den som vill kan fördjupa sig i prisskillnaderna på objektivsidan.
Lägg därtill det faktum att Nikon har bättre rykte vad det gäller service till yrkesfotografer än Canon så är det skäl nog för mig.
För att ta ett exempel från verkligheten.
Finaldagen i handbolls-VM förra året så fanns både Canon och Nikon på plats.
Canon hade totalt tre lånehus, varav endast ett var en 1D mkIV. De andra två var 1D mkIII.
Endast till för de som verkligen behövde service.
Nikon hade minst 20 D3s med sig, de som endast var intresserade av att testa huset hade inga som helst problem att få låna en D3s.
Om den nyliga prishöjningen på 1Dx står sig så lär Canon inte få det lättare att behålla sina befintliga proffsanvändare.