det finns ett stort antal kameror ute för test, och det finns ett antal bilder ute men med max 1024 pixlar eller liknande , redan nu finns det ute bilder från d4 där tex Marianne Oelund mfl kan bilda sig en uppfattning om läsbrus osv
Nu hade du nog lite för bråttom.
Duger det med 5184*3456 pixlar?
I så fall så finns det bilder i full upplösning hos Canon själva.
Dock i sRGB, vilket ju påverkar möjligheten att bedömma t.ex. DR.
Sedan är det ju faktiskt Canon själva som lagt upp dessa bilder.
http://web.canon.jp/imaging/eosd/samples/eos1dx/
Personligen är jag ordentligt övertygad om att bilkvalitén hos 1Dx kommer att fungera alldeles tillräckligt bra i sig.
Vad det gäller press/sportfotografer så har jag svårt att se att just skillnaden i bildkvalité mellan Canon och Nikon kommer ha annat än högst marginell betydelse för val av system/märke när det står mellan Canon och Nikon.
Som jag redan nämt tidigare i den här tråden.
Den fråga som är viktigast för mig personligen, är möjligheten att kunna redigera bilderna direkt i kameran.
Någon som vet om 1Dx kommer att ha samma redigeringsmöjligheter som Nikon D3s (m.fl. Nikon-kameror)?
Dvs, möjligheten att ändra vitbalans, exponering, samt beskära bilden i kameran.
Samt att spara detta från RAW till Jpeg direkt i kameran.
Finns inte detta i 1Dx så kommer jag utan att tvekan att byta till Nikon framöver.
Sedan, kan jag bara instämma i kritiken ovan, om prishöjningarna från Canon.
För den som har en begränsad, alternativt utsliten, Canon-utrustning så kan det rent av bli billigare att byta till Nikon.
För min del, som måste få ihop den ekonomiska biten, i en bransch som redan är rejält tuff.
Så är detta av stor vikt.
För att ge ett tips till de som arbetar med produktutveckling hos Canon.
Jag skulle vara mycket intresserad av en uppföljare till 7D, med samma sensorstorlek, och med samma funktioner som 1Dx, dubbla kortplatser, och samma byggkvalité.
Jämför gärna D3s med D300s, och sedan 1D mkIV med 7D.
Så förstår ni vad jag menar.