ANNONS
Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
Svårt att döma en kamera efter en bild tycker jag, den bilden ser inte särskilt bra ut trots att den är tagen med ett av Canons skarpaste objektiv. Det står picture style portrait, är den inte ens raw från början?
raw har den varit men troligen internprocessad i kameran till jpg, all data är bortaget i info

ingen som dömer kameran utan bilden och hur den ser ut

Blev också nyss uppringd av Scandinavian
Först var dock priset 67995kr inkl moms sedan sjönk det till 64990kr inkl moms.
Sätter verkligen saker på sin spets då D4 fortfarande ligger på 54990 inkl moms
kanske följer Nikon efter men det känns ändå bedrövligt att dom inte kan ha koll på siffrorna.
Man gör ju jämförelser i förväg(i synnerhet när det gäller Canon)med vad man får för pengarna.

En skillnad i pris på 10000 kr mellan Canon 1DX och Nikon D4 är svårmotiverad. Skillnader som 18 MP vs 16 MP och 12 bps vs 10 bps ger marginella fördelar till 1DX. Det enda jag kan tänka mig kan vara bättre på 1DX som kan ha ett mer allmänt och betydande genomslag är AF-systemet. Fler korskänsliga AF-punkter och förekomst av dubbelt korskänsliga AF-punkter samt två rader extra AF-täckning horisontellt borde kunna vara en reell fördel.

Det skulle förvåna mig mycket om det vid praktisk fotografering på fältet är några signifikanta skillnader i prestanda och resultat från 1DX och D4.

Kan inte Du Magnus Fröderberg ställa Roel (Lammers) mot väggen
och ifrågasätta Canons prispolitik.
Att investera i en kamera i den här prisklassen kräver övervägande och eftertanke.
Flera av oss som är beroende av intäkterna från fotoutrustningen måste ha någons sorts planering och är följaktligen beroende av trovärdiga leverantörer ,är Canon det?.
Att offentliggöra ett pris 44000+moms (55000kr) och låta ett antal fotografer beställa den för att sedan innan leverans höja priset till 54396+moms(67995kr) är både oseriöst och klantigt.
Det minsta man kunde begära är att Canon åtminstone levererar till
ursprungspriset till dom som beställde från början.

Priset på Canon 1DX är satt till 6800 USD medan Nikon D4 är prissatt till 6000 USD. 800 USD motsvarar en prisskillnad på ca 7300 kr. Nikon D4 har fått priset 54990 kr hos handlarna. Canon 1DX borde då kosta ca 62300 kr hos handlarna. Om priset är högre än så på 1DX har antingen Canon i Sverige lagt på mer marginal eller Nikon i Sverige minskat sin marginal.

det finns ett stort antal kameror ute för test, och det finns ett antal bilder ute men med max 1024 pixlar eller liknande , redan nu finns det ute bilder från d4 där tex Marianne Oelund mfl kan bilda sig en uppfattning om läsbrus osv

Nu hade du nog lite för bråttom.

Duger det med 5184*3456 pixlar? ;)
I så fall så finns det bilder i full upplösning hos Canon själva.
Dock i sRGB, vilket ju påverkar möjligheten att bedömma t.ex. DR.

Sedan är det ju faktiskt Canon själva som lagt upp dessa bilder.

http://web.canon.jp/imaging/eosd/samples/eos1dx/

Personligen är jag ordentligt övertygad om att bilkvalitén hos 1Dx kommer att fungera alldeles tillräckligt bra i sig.

Vad det gäller press/sportfotografer så har jag svårt att se att just skillnaden i bildkvalité mellan Canon och Nikon kommer ha annat än högst marginell betydelse för val av system/märke när det står mellan Canon och Nikon.

Som jag redan nämt tidigare i den här tråden.
Den fråga som är viktigast för mig personligen, är möjligheten att kunna redigera bilderna direkt i kameran.

Någon som vet om 1Dx kommer att ha samma redigeringsmöjligheter som Nikon D3s (m.fl. Nikon-kameror)?
Dvs, möjligheten att ändra vitbalans, exponering, samt beskära bilden i kameran.
Samt att spara detta från RAW till Jpeg direkt i kameran.
Finns inte detta i 1Dx så kommer jag utan att tvekan att byta till Nikon framöver.

Sedan, kan jag bara instämma i kritiken ovan, om prishöjningarna från Canon.
För den som har en begränsad, alternativt utsliten, Canon-utrustning så kan det rent av bli billigare att byta till Nikon.

För min del, som måste få ihop den ekonomiska biten, i en bransch som redan är rejält tuff.
Så är detta av stor vikt.

För att ge ett tips till de som arbetar med produktutveckling hos Canon.
Jag skulle vara mycket intresserad av en uppföljare till 7D, med samma sensorstorlek, och med samma funktioner som 1Dx, dubbla kortplatser, och samma byggkvalité.

Jämför gärna D3s med D300s, och sedan 1D mkIV med 7D.
Så förstår ni vad jag menar.

Någon som vet om 1Dx kommer att ha samma redigeringsmöjligheter som Nikon D3s (m.fl. Nikon-kameror)?
Dvs, möjligheten att ändra vitbalans, exponering, samt beskära bilden i kameran.
Finns inte detta i 1Dx så kommer jag utan att tvekan att byta till Nikon framöver.

Enligt representanten från Canon Europa som var på Fotomässan så ska det gå att beskära bilden i kameran. Det ska också gå att framkalla råformat till jpeg, men jag vet inte med vilka inställningar.

Ta det lugnt Danne, om detta är Canons officiella 1600iso bilder från 1dx som Canon tycker är tillräckligt bra att visa upp så har de lite att fundera över, bilden med tjejen har posteriseringsliknande fenomen som möjligen kan tillräknas den interna brusreduceringen, tyvärr så har vi ju inga rawfiler att tillgå.
Här kommer ett exempel på vad jag menar, skuggorna är fyllda av ett posteriseringsliknande gegg som går i grönt. Detta är inte komprimeringsartefakter ,bilden är jpg och 5,5Mb, samma sak kan ses i 800iso bilden i skuggorna och löparen ,startbilden

Bilagor

• canon 1.jpg
    canon 1.jpg
    58.5 KB · Visningar: 541
  • 002b.jpg
    002b.jpg
    50.6 KB · Visningar: 537
Senast ändrad:
Trovärdig leverantör

Priset på Canon 1DX är satt till 6800 USD medan Nikon D4 är prissatt till 6000 USD. 800 USD motsvarar en prisskillnad på ca 7300 kr. Nikon D4 har fått priset 54990 kr hos handlarna. Canon 1DX borde då kosta ca 62300 kr hos handlarna. Om priset är högre än så på 1DX har antingen Canon i Sverige lagt på mer marginal eller Nikon i Sverige minskat sin marginal.

Hade nog inte blivit chockad om Canon hade bestämt priset till den nivån (63-65´)från början .

Det jag framför allt vänder mig mot är att man har bestämt ett pris och tagit upp beställningar
och sedan ändrar på det.

Hade nog inte blivit chockad om Canon hade bestämt priset till den nivån (63-65´)från början .

Det jag framför allt vänder mig mot är att man har bestämt ett pris och tagit upp beställningar
och sedan ändrar på det.

Så länge det inte finns ett avtal dvs köp påbörjats i och med att handpenning erlagts torde det vara möjligt att ändra priset fritt för handlaren. Att förboka sig för köp av en kamera utan att en handpenning lagts är ju inget ingånget avtal.

Det kommer att finnas...se cirka 3:10 in i filmsnutten...

http://cpn.canon-europe.com/content/education/technical/eos1dx_using_the_camera.do

/Andreas

Enligt representanten från Canon Europa som var på Fotomässan så ska det gå att beskära bilden i kameran. Det ska också gå att framkalla råformat till jpeg, men jag vet inte med vilka inställningar.

Tack för svaret Magnus!

Det här med beskärningar kände jag förvisso till.
Delen med att göra RAW till Jpeg i kameran är en positiv nyhet.

Frågan om vitbalans är inte den viktigaste.
Även om det ju faktiskt finns tillfällen där det har betydelse.

Möjligheten att rätta till exponeringar i kameran är dock något som jag absolut inte vill vara utan.
Även på platser med bra och jämt ljus så brukar det alltid vara frågan om bilder där exponeringen behöver justeras i efterhand. (I alla fall på mina uppdrag).

Har du möjlighet att ta reda på hur det är med möjlighet att justera vitbalans och exponering i kameran så är jag mycket intresserad av att få veta detta.

Jag är för övrigt förvånad över att Canon inte gått ut med mer information om dessa saker.
Kanske är mjukvaran i 1Dx inte tillräckligt färdigutvecklad för att Canon skall bli tydligare med det?

Tack båda två!

Det där ser ju faktiskt riktigt lovande ut!
Verkar faktiskt tom vara bättre än Nikons motsvarighet (i alla fall modellerna före D4).

Efter att ha läst Scandinavians "prisjustering" så tog jag bort min beställning. Åtminstone för mig finns det någon slags gräns för vad en ny kamera får kosta. Man får väl se vad som händer när kameran väl finns och den värsta hysterin lagt sig (om det nu blir någon). Hos mig är det väldigt sällanb så att mina dåliga bilder beror på brister i utrustningen, betydligt oftare på mig som hanterar den. Om jag kan få in det i skallen på mig själv finns det en chans att tjäna 65 K.... /Gunnar

Kan inte Du Magnus Fröderberg ställa Roel (Lammers) mot väggen
och ifrågasätta Canons prispolitik.
Att investera i en kamera i den här prisklassen kräver övervägande och eftertanke.
Flera av oss som är beroende av intäkterna från fotoutrustningen måste ha någons sorts planering och är följaktligen beroende av trovärdiga leverantörer ,är Canon det?.
Att offentliggöra ett pris 44000+moms (55000kr) och låta ett antal fotografer beställa den för att sedan innan leverans höja priset till 54396+moms(67995kr) är både oseriöst och klantigt.
Det minsta man kunde begära är att Canon åtminstone levererar till
ursprungspriset till dom som beställde från början.

Så här skrev vi jag när 1D X lanserades utifrån pressinformationen:

Priset är inte heller helt fastställt. Canon uppskattar att priset till 55.000 kronor inklusive moms om inte värdet på Yen och Euro förändras för mycket under tiden.

Enligt Roel har kommer det slutliga priset att sättas den 17 februari

kurs

Eurokursen okt 2011 = 9:12 kurs idag =8:81
Yen kursen är oförändrad mot oktober, det borde
snarast ha varit en sänkning av priset om man relaterar till kurserna.
Prishöjningen motsvarade 23,6% från början
nu ändrad till bara 18%.
Självklart måste Canon få justera priset men detta
betydligt mer än en justering.

Tack båda två!

Det där ser ju faktiskt riktigt lovande ut!
Verkar faktiskt tom vara bättre än Nikons motsvarighet (i alla fall modellerna före D4).

På min D3s går det att konvertera rawfiler till jpg och ställa in följande

1) Exponering +- 3 EV,

2) Vitbalans,

3) Jpgfilens storlek och kvalitet,

4) Bildkontrollen och dess parametrar dvs skärpa, kontrast, ljusstyrka, mättnad och nyans,

5) Brusreduktion för höga ISO-tal,

6) Färgrymd,

7) Vinjetteringskontroll.

Om det är några förändringar för D4 och D800 framgår inte av tillgänglig information.

Ta det lugnt Danne,
...

Jag är lugn ;)

För det första så undrar jag vad du har gjort med bilden???

Efter att ha kollat på bilden i 100% "crop" i förhandsvisningen i OS X Lion (som läser in färgrymden från bilden på ett korrekt sätt), samt i 100% "crop" i Lightroom 3.6, så ser dina exempel här av någon märklig anledning betydligt sämre ut än vad det gör i förhandsvisningen/LR3.

För att få bilden att se lika "dålig" ut som i ditt exempel, så var jag tvungen att dra upp exponeringen nästan 3 helsteg i LR.

Helt uppenbart så har du "redigerat" bilderna på något sätt, utan att redovisa detta.
Det framstår i mina ögon som att du letar fel, och sedan förstärker dem rejält för att "backa upp" dina åsikter.

Har svårt att se att den typen av "argumentation" tillför debatten något vettigt,
Det ger inget bra intryck i mina ögon, och jag har riktigt svårt att se att det säger något som helst om vad 1Dx presterar i verkligheten.

För det andra, när jag skrev ovan om press/sportfotografer och bildkvalitet.
Så är det dels utifrån min egen erfarenhet, dels från diskussioner med ett antal yrkesverksamma pressfotografer.

Jag har i mitt jobb haft förmånen att få träffa flera av Sveriges mest erfarna och duktigaste press/sportfotografer.
Bland dessa råder en stor enighet att i dagsläget så räcker bildkvaliten hos både D3s och 1d mkIV alldeles tillräckligt i sig.

Det som är avgörande för valet mellan Canon och Nikon är helt andra saker.
Som möjlighet att kunna leverera så snabbt som möjligt, service när grejerna strular.
Samt inte minst den rent ekonomiska delen i det hela.

För de som enbart är intresserade av att uppgradera sina hus så är jag övertygad om att 1Dx i många fall är ett utmärkt val.

jag har lyft dom vilket också visas med markeringarna.
du menar att man inte skall kunna lyfta skuggor osv utan att se bilderna som de är?
då har du missat något fundamentalt vad det gäller bildredigering och dynamik och om man vill få fram mer detaljer i en bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar