Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig är det sensorstorleken och bättre AF som lockar. Är bildkvaliteten dessutom i klass med D3s eller ännu bättre är det bara ett plus.

Att gå från APS-H till FF innebär en skillnad på ca 1/2 steg i skärpedjup och ca 2/3 EV i SNR.

5D Mk II har ett QE-värde på 35% och 1D Mk IV ett QE-värde på 44%. För att 1DX skall kunna vara 2/3 EV bättre i SNR än 1D MK IV måste alltså QE på 1DX vara 44%. Om 1DX skall ha samma eller bättre SNR som D3s måste QE vara minst 57% dvs en förbättring från 5D Mk II med ca 2/3 EV. Med ett QE-värde på 57% kommer 1DX vara ca 1 EV bättre än 1D Mk IV ifråga om mellantonsbruset (SNR).

En jämförelse av 1D Mk IV och 5D mk II från DXOmark visar en skillnad på ca 2/3 EV ifråga om SNR men detta är missvisande då 5D Mk II är ca 1/3 EV mindre känslig. Skillnaden är alltså i praktiken ca 1/3 EV (2/3 EV (dataskillnad) - 1/3 EV (känslighetsskillnad) vilket motsvaras av 2/3 EV (sensorskillnaden) - 1/3 EV (skillnaden i QE).

Canon har påstått att 1DX är 2 EV bättre än 1D Mk IV i brushänseende. Detta kan givetvis uppnås genom att applicera brusreduktion men att upprätthålla ett signal-/brusförhållande 2 EV bättre i raw är inte möjligt. 1DX skulle då behöva ha ett QE-värde på 103% dvs vara 3% mer effektiv är det teoretiska värdet 100%. Beräkningen: 2/3 EV skillnad tack vara sensorn + 133 % ökning av QE-värdet från 1D Mk IV på 44% (44 x 2,33 = 103 % QE).
 
För mig är det sensorstorleken och bättre AF som lockar. Är bildkvaliteten dessutom i klass med D3s eller ännu bättre är det bara ett plus.

Det intressanta är att även om den större sensorn i 5D Mk II ger bättre mellantonsbrus är faktiskt DR från den mindre sensorn i 1D MK IV lika bra eller tom bättre på högre ISO-tal. Förklaringen ligger säkert i det lägre läsbruset.
 
Lite nyfiken på var du hörde det?
När skulle bytet ha gjorts?

Så sent som i december, dvs förra månaden, så såg jag en av Expressens anställda fotografer med Canonutrustning i fotobåset i Cloetta Center.

Expressen har två slags fotografer: Anställda och kontrakterade frilansare. Fyra anställda var kvar efter att fotoavdelningen "lades ner" på 90-talet En av dem har i stort sett varit sjukskriven sedan dess men kommit tillbaka nyligen. De andra är Jan Dûsing, Robban Andersson och Cornelia Nordström. Vet inte om Jan fallit för åldersstrecket, men de andra två har jag bara sett med canonkameror.

Av frilansarna vet jag att Suvad kör Nikon och är stolt över det. Även Christian Örnberg och Annika af Klercker kör Nikon. Jonas Lemberg har slutat men körde Canon 1Ds Mark II/III (han ville ha FF). Han testade även att bli sponsrad med Olympus E-3 ett tag. Var Olle Sporrong kör vet jag inte.
 
Expressen har två slags fotografer: Anställda och kontrakterade frilansare. Fyra anställda var kvar efter att fotoavdelningen "lades ner" på 90-talet En av dem har i stort sett varit sjukskriven sedan dess men kommit tillbaka nyligen. De andra är Jan Dûsing, Robban Andersson och Cornelia Nordström. Vet inte om Jan fallit för åldersstrecket, men de andra två har jag bara sett med canonkameror.

Av frilansarna vet jag att Suvad kör Nikon och är stolt över det. Även Christian Örnberg och Annika af Klercker kör Nikon. Jonas Lemberg har slutat men körde Canon 1Ds Mark II/III (han ville ha FF). Han testade även att bli sponsrad med Olympus E-3 ett tag. Var Olle Sporrong kör vet jag inte.

Note: Robban Andersson är uppvuxen i Fotbollsmetropolen Degerfors, var också en duktig sångare i barnbandet The Pinks, som inte var så långt borta för att deltaga i melodifestivalen.

//Bengt.
 
Expressen har två slags fotografer: Anställda och kontrakterade frilansare. Fyra anställda var kvar efter att fotoavdelningen "lades ner" på 90-talet En av dem har i stort sett varit sjukskriven sedan dess men kommit tillbaka nyligen. De andra är Jan Dûsing, Robban Andersson och Cornelia Nordström. Vet inte om Jan fallit för åldersstrecket, men de andra två har jag bara sett med canonkameror.

Av frilansarna vet jag att Suvad kör Nikon och är stolt över det. Även Christian Örnberg och Annika af Klercker kör Nikon. Jonas Lemberg har slutat men körde Canon 1Ds Mark II/III (han ville ha FF). Han testade även att bli sponsrad med Olympus E-3 ett tag. Var Olle Sporrong kör vet jag inte.

Du glömde Lars Andersson bland frilansarna!
Han jobbar fortfarande för Expressen.
Bl.a. samtliga HV71:s hemmamatcher.
Han kör med Canon.

De jag såg med Canon förra månaden var Ronny Johanesson, och Jan Wiriden.
I egentlig mening så är väl Johanneson anställd av Kvällsposten, och Wiriden av GT!?
Vilket i praktiken är detsamma som Expressen ;)

Inser att jag hade lite för bråttom när jag skrev mitt förra inlägg.
Ska kolla med Lars Andersson nästa gång jag träffar honom ang. det här med Expressen och Nikon.
 
Expressen har två slags fotografer: Anställda och kontrakterade frilansare. Fyra anställda var kvar efter att fotoavdelningen "lades ner" på 90-talet En av dem har i stort sett varit sjukskriven sedan dess men kommit tillbaka nyligen. De andra är Jan Dûsing, Robban Andersson och Cornelia Nordström. Vet inte om Jan fallit för åldersstrecket, men de andra två har jag bara sett med canonkameror.

Av frilansarna vet jag att Suvad kör Nikon och är stolt över det. Även Christian Örnberg och Annika af Klercker kör Nikon. Jonas Lemberg har slutat men körde Canon 1Ds Mark II/III (han ville ha FF). Han testade även att bli sponsrad med Olympus E-3 ett tag. Var Olle Sporrong kör vet jag inte.

Av Getingens anställda fotografer kör Ylva och Cornelia Canon.
Tommy och Robban kör Nikon. Robban bytte för nån månad sedan.
Janne Düsing är numera pensionär med körde Nikon sedan hedenhös.
Bland de fasta frilansarna i Stockholm är numera Nikon i majoritet.
På Kvällan och G.T är det Canon som dominerar (tror jag). Tomas Leprince (KvP) kör Nikon sedan förra året. G.T-legendaren (numer frilansaren) Tommy Holl gick över till Nikon för nåt år sedan. Annars är det väl Canon i majoritet på KvP och G.T.
Mandel (Lars Andersson) körde Canon sist jag sprang på honom.
 
Jag tvivlar. Det borde ju innebära att Canon har konstruerat om AF-sensorn. Går det att göra så snabbt?
 
Jag tvivlar. Det borde ju innebära att Canon har konstruerat om AF-sensorn. Går det att göra så snabbt?

Njae. Det kan väl betyda att Canon ändrat sin spärr. AF vid f/8 kanske blir sämre än på 1D Mark IV men ändå möjlig. "Det blir inte bra, men vill de absolut ha det så får de"
 
Njae. Det kan väl betyda att Canon ändrat sin spärr. AF vid f/8 kanske blir sämre än på 1D Mark IV men ändå möjlig. "Det blir inte bra, men vill de absolut ha det så får de"

Det kan ju vara att man valt att göra så som Nikon brukat göra - fram till och med D3s rekommenderar de inte att lita på AF när maxbländaren var mindre än 5,6 - men de hindrar å andra sidan ingen får att försöka heller.
 
Det som intresserar mig med Nikon är möjlighet att göra de allra viktigaste bildredigeringarna direkt i kameran.

Sedan har det ju visat sig att Nikon D4 har en funktion för att lägga in 10 "presets" för metadata.
Helt i linje med det jag skrivit om tidigare i den här tråden.

Saker som förbättrar arbetsflödet är alltid trevligt och Metadata presets i kameran är kanske behändigare men ingen "killer feature" enligt mig, då det finns andra befintliga lösningar på det problemet.
Du använder väl PhotoMechanics fortfarande? Live Ingest funktioner gör väl precis det du efterlyser? Dvs bevakar en mapp och lägger på metadata på bilder som ramlar in där.

Skulle mycket hellre se att man kunde ladda kameran med textkommandon (likt PM's codereplacement) som man kunde använda för lägga in metadata text i captionfältet.

Alternativt kanske en framtida version av PhotoMechanic kan komplettera den befintliga codereplacementfunktionen med en voicereplacement dito. Dvs tolka inbäddade ljudfiler och göra dem till text i captionfältet.

mvh
/Andreas
 
Senast ändrad:
Saker som förbättrar arbetsflödet är alltid trevligt och Metadata presets i kameran är kanske behändigare men ingen "killer feature" enligt mig, då det finns andra befintliga lösningar på det problemet.
Du använder väl PhotoMechanics fortfarande? Live Ingest funktioner gör väl precis det du efterlyser? Dvs bevakar en mapp och lägger på metadata på bilder som ramlar in där.

Skulle mycket hellre se att man kunde ladda kameran med textkommandon (likt PM's codereplacement) som man kunde använda för lägga in metadata text i captionfältet.

Alternativt kanske en framtida version av PhotoMechanic kan komplettera den befintliga codereplacementfunktionen med en voicereplacement dito. Dvs tolka inbäddade ljudfiler och göra dem till text i captionfältet.

PM är ett underbart program, och codereplacement är genialt, men det löser fortfarande inte problemet för de - och de blir allt fler - som vill kunna skicka bilder direkt från kameran utan att ens blanda in en dator i arbetsflödet.

Men, du är ändå något intressant på spåret här: Varför inte göra IPTC-data i kameran åtkomliga utifrån? Så att man till exempel kan bläddra i bilder (dvs deras jpg-previews) i kameran och dessutom komma åt metadata i bilderna från till exempel PM eller för den delen Lightroom. Eller från en enkel app i mobilen som har ett bättre gränssnitt än kameran har för att skriva captions och annan texdata.
 
Var inställd på en 1D X som ersättare till min mk III men...

Jag har satt upp mig på kö för en 1D X men genom att D800 nu kommer så får det en att tänka efter. Hur funderar ni?

D800
Pro AF, 36 MP (16 i crop mode) vilket är mer än min mk III idag. Vädertätad.
För samma pengar får jag en D800 + ett några bra objektiv (behåller nog L objektitven och mk III:an för fågelfoto).

Om 5D III/X följer Nikons exempel genom att göra en 1dx light med 90% av allt godis för 25-30 000 då blir den kameran riktigt intressant. Dock behöver inte jag 36 Mpixel, hoppas de gör den rund 22 som ryktena säger.

Det enda som jag kan tänka mig 1DX kommer konkurrera på är ISO, ergonomi. Är det värt dubbla priset mot en 5D 3/X eller D800?

Fantastiska tider att vara fotograf på eller hur :)

Hur tänker ni andra som går i 1DX funderingar?

/Tomas
 
"Det enda som jag kan tänka mig 1DX kommer konkurrera på är ISO, ergonomi. "

Bilder per sekund kan ju vara intressant, både för fåglar och sport.
 
"Det enda som jag kan tänka mig 1DX kommer konkurrera på är ISO, ergonomi. "

Bilder per sekund kan ju vara intressant, både för fåglar och sport.

Fast D800:an klarar 6 bilder per sekund vilket är ganska bra med ändå 15-16 Mpixel, som är i paritet med 1D IV:an idag (pixelmässigt). För proffs förstår jag att man inte kan få för "hög" hastighet då en såld bild kan bero på den "perfekta" bilden.

Men de amatörer som idag köper 1 serien och inte vill kompromissa med bildkvalitet osv kanske nu tittar på den nya generationens kameror som verkar vara mer "kompletta" till ett "rimligt" pris. I alla fall utifrån den nya D800 specifikationer. Jag förutsätter att 5 serien kommer vara i paritet med denna.

Man får fundera vidare...
 
Saker som förbättrar arbetsflödet är alltid trevligt och Metadata presets i kameran är kanske behändigare men ingen "killer feature" enligt mig, då det finns andra befintliga lösningar på det problemet.
Du använder väl PhotoMechanics fortfarande? Live Ingest funktioner gör väl precis det du efterlyser? Dvs bevakar en mapp och lägger på metadata på bilder som ramlar in där.

"Killer feature" är det inte, inte heller något som är en enskilt avgörande faktor för mig.
Men! Precis som Martin är inne på.
Det löser "problemet" med metadata för de tillfällen någon behöver skicka bilder direkt från kameran.

Photo Mechanic och Code replacement använder jag när jag redigerar bilderna själv i datorn.
Så kommer det helt klart fortsätta att vara även framöver.

Men utvecklingen går helt klart mot att vi som jobbar mot någon bildbyrå behöver kunna skicka bilder direkt ifrån kameran.

I mitt fall är alla funktioner för att redigera bilden direkt i kameran högintressanta.
Här är Nikon långt före Canon.

Canon har i dagsläget ingen kamera på marknaden där du kan fotografera i RAW, beskära, ändra vb och justera exponering direkt i kameran, för att sedan spara bilden som Jpeg, och därefter skicka den direkt från kameran.
Nu verkar det ju som om att det kommer att finnas på 1Dx.

Men om vi jämför med Nikon så kan du göra ovanstående, tom på D300s.
Tom vissa billigare kameror "längre ner" i Nikons segment har denna typ av funktioner.

I vissa situationer är detta en påtaglig konkurensfördel.

Själv är jag i det läge att jag behöver byta ut stora delar av min utrustning, samt utöka den på andra områden.

I dagsläget så kör jag med (2 st) 7D, som inte ens har funktionen att rösttagga bilderna.
Canons nyaste gluggar är rejält dyrare än Nikons motsvarigheter.

Lägg till detta det faktum att Nikon har rykte om sig att ha bättre service än Canon.
(Har en del att säga om CPS/Canons service som jag inte tar här, detaljerna har jag redan tagit med dem det berör).

På det rent bildmässiga planet är jag helt övertygad om att både Canons 1Dx, och Nikons D4 kommer att fungera alldeles utmärkt för de absolut flesta typer av fotojobb.

Det är alla de andra detaljerna, tillsammans, som jag tycker är avgörande.
Och där tycker jag att Canon har en hel del att jobba på.

Själv är jag inne på en kombination av ett fullformatshus, och ett "crop"-hus.
Här är det helt avgörande för mig att funktionerna för att redigera bilderna direkt i kameran kommer att finnas.
Tilll detta hör även möjligheten att "rösttaga" bilden direkt i kameran.
 
Fast D800:an klarar 6 bilder per sekund vilket är ganska bra med ändå 15-16 Mpixel, som är i paritet med 1D IV:an idag (pixelmässigt). För proffs förstår jag att man inte kan få för "hög" hastighet då en såld bild kan bero på den "perfekta" bilden.

Men de amatörer som idag köper 1 serien och inte vill kompromissa med bildkvalitet osv kanske nu tittar på den nya generationens kameror som verkar vara mer "kompletta" till ett "rimligt" pris. I alla fall utifrån den nya D800 specifikationer. Jag förutsätter att 5 serien kommer vara i paritet med denna.

Man får fundera vidare...

Visst är det lite synd att Canon inte kan ta till sig fördelarna med en rejäl fullformatssensor som möjligen är lite långsam och sedan ha ett snabbare cropläge. Med dagens processorer borde det inte vara omöjligt att ha ett croppat läge med en bildhastighet a la 7D. Det vore mumma för en stor grupp seriösa amatörer som inte vill ha flera hus. Att 18 Mp skulle "räcka" för de flesta är nog sant men om den sanningen står sig när grannarna kommer med 36 Mp och stora utskrifter återstår att se. Jag skulle inte riktigt gilla känslan och ha lagt 55.000:- och sedan känna att antalet pixlar inte räcker till efter 6 månader. Men, man kan inte få allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.