helto
Aktiv medlem
Visst är det lite synd att Canon inte kan ta till sig fördelarna med en rejäl fullformatssensor som möjligen är lite långsam och sedan ha ett snabbare cropläge. Med dagens processorer borde det inte vara omöjligt att ha ett croppat läge med en bildhastighet a la 7D. Det vore mumma för en stor grupp seriösa amatörer som inte vill ha flera hus. Att 18 Mp skulle "räcka" för de flesta är nog sant men om den sanningen står sig när grannarna kommer med 36 Mp och stora utskrifter återstår att se. Jag skulle inte riktigt gilla känslan och ha lagt 55.000:- och sedan känna att antalet pixlar inte räcker till efter 6 månader. Men, man kan inte få allt.
Jag håller med dig... Om man nu går och funderar på att lägga 55 pix på ett monster vill man ju känna att det är top of the line... Jag tycker Nikons strategi med D800 är mycket smartare. Om man inte är utpräglad sportjournalist eller fågelfotograf så borde 6 bilder/sekund i 15 MP räcka rätt långt i de flesta situationer och sedan riktigt mycket pixlar att jobba med i studio, landskap osv. Canon har ju kunnat valt för 1DX ett högre MP tal med cropmode med > 12 bilder per sekund i 16 MP som säkert varit tillräckligt för fågelfotografer. Fast då hade det väl varit en hel hög som klagat över ISO prestandan i totalt mörker hehe.
Senast ändrad: