Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant, men verkar stressigt ...

Att beskära och skicka direkt från kameran är ändå mindre stressigt än att jobba som snåljåpar som jag som inte skaffat wifi-sändare och istället skickar bilder löpande genom att med jämna mellanrum läsa in dem i medhavd dator från minneskorten. Har man då en fast sittplats (inte ovanligt i vissa sammanhang) blir det inte bara stressigt utan dessutom lite bökigt med två kameror och laptop i knäet och ett snabbt växlande mellan att ta nya bilder och parallellt redigera, tagga samt skicka redan tagna bilder.

En fördel (ur fotografens synpunkt) med att ta den stressen är att när väl matchen eller vad det nu är man täcker är över, då är man klar och kan gå hem.

Har man mobil WiFi-router i ryggsäcken, eller finns det nätverk på arenorna?

Som Magnus sa så finns det ofta en hel del infrastruktur. Men på stora event kollapsar inte sällan wifi-näten eller blir för sega, så 3G-/4G-modem är alltid med hur som helst.

Just 4G innebär ju ett stort steg för fotografer eftersom man äntligen kan skicka data med hyfsad fart.

Men sammanfattningsvis så kommer vi nog se mer och mer funktioner som handlar om att förenkla enklare redigering direkt i kamerorna och att skicka bilder från kamerorna utan krångliga extraprylar.
 
Tack båda för infon, intressant att höra hur man jobbar. Jag har en WiFi-sändare till kameran och har labbat lite med den, mest för direkt överföring till datorn mer i studioliknande situation för att slippa kablar, men tycker det är för långsamt. Men då är det råfiler, fotar man ute och i JPEG, och jämför med att gå omvägen via dator, så kan jag förstå att det finns en poäng när det är bråttom. Är det inte en risk att man missar en massa bilder medan man chimpar och skickar bilder?
 
Min personliga uppfattning är att Canon är pressade av Nikons framgångar därför en pressrelease om en kommande kamera i mars nästa år inför sommar OS . Canon har inte heller tagit steget till att korta ner den analoga signalvägen med A/D monterade direkt på sensorkanten som tex Sony/Nikon . Vilken utläsning Nikon väljer= kolumnvis A/D på sensorkanten likt den i d3x, d7000 eller varianten i lilla V1 eller om Nikon fortsätter med den äldre utläsningsmodellen som sitter i D3s och Canon 1dX skall bli spännande att se.
Canon har i vilket fall inte tagit steget till A/D på sensornivå utan förbättrat sin äldre utläsningsteknlogi

vill man läsa om fördelar / nackdelar vad det gäller utläsningsmodeller , signalvägar osv så rekommenderar jag

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=master+thesis+Jia+guo&ie=UTF-8&oe=UTF-8

och ta ner [PDF]
Jia Guo's MS thesis - TU Delft Institutional Repository

Intressant artikel.
Men den nu så eftersträvansvärda tekniken med "Column-Parallel A/D Conversion" den tar ju relativt stor plats på en kiselyta, även om man har tillgång till en fin processgeometri av senaste snitt. Tydligen har inte Canon tillgång till en egen sådan, därför kan de inte realisera samma teknik som Sony så framgångsrikt implementerat.
 
Tack båda för infon, intressant att höra hur man jobbar. Jag har en WiFi-sändare till kameran och har labbat lite med den, mest för direkt överföring till datorn mer i studioliknande situation för att slippa kablar, men tycker det är för långsamt. Men då är det råfiler, fotar man ute och i JPEG, och jämför med att gå omvägen via dator, så kan jag förstå att det finns en poäng när det är bråttom. Är det inte en risk att man missar en massa bilder medan man chimpar och skickar bilder?

Det är sällan fotografer skickar alla bilder. Jag tror att även med Shoot it live så väljer fotografen.

En Scanpix-fotograf ägnar lika mycket tid åt att skicka bilder under en match som att plåta. Visst missar de bilder, men tidningarna ska ändå bara ha några få. Men de får inte missa jubelbilderna. De är tyvärr viktigast numer.
 
Då är de nog ute och cyklar.
Här är info som Rob Gailbraith fått direkt från Canon USA. Det ger ett svenskt pris på 43 000 kr före alla skatter. 1800 dollar över dagens pris på 1DMKIV i USA.

"

Price and ship date

The Canon EOS-1D X is slated to ship at the end of March 2012. The expected U.S. street price has been set at US$6800, which is about the same as the EOS-1Ds Mark III as it rides off into the sunset, and about US$1800 more than the going rate for an EOS-1D Mark IV. Westfall stresses that the price is preliminary and subject to change before the camera hits store shelves next year, but it does give an indication of the value that Canon thinks they've built into the new camera. "

Det brukar dock tyvärr vara så att om priset i USA är säg 6000 dollar så blir det med alla skatter och importavgifter lika mycket i kronor och Euro (minus en nolla). Men jag hoppas för vår marknads skull att du har rätt. =)
 
Vad vi fått än så länge är teknikernas uppfattning om vilken fantastisk kamera de skapat filtrerat genom marknadsföringens rosa, softade och förstärkande filter.
Sedan finns här en mängd kunniga personer som genast drar en massa slutsatser av den fakta som är tillgänglig.
Jag har sett förr hur dessa personer drar en mängd slutsatser och om positiva och negativa sidor hos just lanserade kameror.
När sedan kameran väl börjar nå testsajter och normala användare börjar oftast en helt annan bild framträda. Det som experterna påstod var en styrka är plötsligt en svaghet och påstådda styrkor har blivit svagheter. Så blir det säkert också denna gång.
Det är kul att spekulera men idag vet vi väldigt lite om vad denna kamera kan prestera.
När konkurrens fungerar så är det strid på kniven. Det gynnar oss konsumenter.
Idag verkar det vara strid på kniven mellan dSLR tillverkare och det är ju bara att tacka och ta emot som konsument.
Att Canon gjorde kameran officiell just nu har säkert många skäl. Vilka kommer vi aldrig få veta.
De bedömde helt enkelt att utifrån marknadssituation var det bättre att gå ut nu än att vänta till man var närmare att kunna leverera.
Säkert enigt mottot att det är bättre att mota Olle i grind.
Canon vet förmodligen att någon konkurrent är på väg att släppa något som de tycker hotar dem och vill tala om för marknaden att de har ett fullvärdigt (enligt dem) alternativ som kommer inom kort.
Vad gäller sensorstorlekar så renodlar nu Canon sitt produktprogram och det ger dem säkert stora skalfördelar.
För de som kräver extrem upplösning har det tidigare gått rykten om att en högupplöstt Canon håller på att utvecklas till något liknande Leica S-Systems.
Det kan mycket väl vara sant att man vill ha en 1DX och en annan kamera som spelar i helt annan liga och där man kan ta ett helt annat pris.
Redan 7D antydde att Canon antagit en annan strategi, Canon 1D X pekar i samma riktning.
Hur väl deras strategi står sig mot konkurrenterna återstår att se. Att Canon har muskler är helt klart och att de börjat förstå att de måste lyssna mer på sin marknad har de nog också förstått.
 
Det brukar dock tyvärr vara så att om priset i USA är säg 6000 dollar så blir det med alla skatter och importavgifter lika mycket i kronor och Euro (minus en nolla). Men jag hoppas för vår marknads skull att du har rätt. =)

Det svenska rekpriset uppskattas till 55.000 kronor. Något pris är inte satt.

Det verkar som Canon vill ta samma pris som vid introduktionen av 1D Mark IV.
 
pris

Intressant... Enda butiken jag hittat med preliminärt pris på 1D-X är Rajala i Finland. Varken Japanphoto, Cyberphoto, Rajala i Sverige, eller B&H Photo har något pris på den.

Rajala.fi --> Sökresultat

Priset de uppskattar är 7959 € (72 710.98 SEK). Vilket lajbans pris. :p Fast jag antar att priset lär sjunka när den väl släpps. Eller? Inte ens 1Ds-serien kom ju upp till såna priser.

Scandinavian Foto uppger 55000kr
 
Ja det stämmer ganska bra med 43 000 plus moms och väl tilltagen marginal för SEK svajiga kurs.
Fast svenska dotterbolag brukar ju sätta en ära i att alltid få ut lite mer än andra länder.
 
Fortfarande ingen som vet mer "bekräftat" om 1D X klarar f:8 med AF eller inte?

Förutom de stora vita rören med TC så kan det ju vara angeläget att använda t.ex 4/300mm med TC 2x eller 5,6/400m med TC 1,4x.
 
Ja, det vore synd som attan om det skulle försvinna den möjligheten och när man nu blivit van vid en sådan finess så blir det svårt att vara utan den. Men annars så får vi väl förlita oss på ett "rysshack" kanske ;-)

//R
 
Eller tejpa kontakterna på TC'n för att lura kameran så att den tror att f:8 är f:5,6.

Frågan är om det är till någon nytta, AF kan bli så osäker att det blir oanvändbart. Till min 30D använde jag ofta Soligor Pro 1,4 som inte "berättar" att den finns, AF blev då märkbart sämre i bra ljus och tämligen usel i dåligt ljus eller dålig kontrast, men jag stod ut. Nu med min 7D har jag stoppat undan extendern, inte bara för att alla optiska fel syns mycket tydligare, AF blir i stort sett oanvändbart. Jag hade hoppats att det skulle funka bättre på 7D än 30D eftersom AF allmänt är betydligt bättre, men just den biten funkar alltså klart sämre. Om man nu kan säga så om någonting som inte skall fungera enligt tillverkaren ;-)
 
Fortfarande ingen som vet mer "bekräftat" om 1D X klarar f:8 med AF eller inte?

Bekräftat kan man nog säga att det är.
Magnus Fröderberg skrev att det var infon han hade fått från Canon som ett svar på ett av inläggen i första 1DX artikeln. Sen har Chuck Westfall svarat Arthur Morris att det är borttaget, se inlägg från Charles Scheffold med svar från Artie efter artikeln:
http://www.birdsasart-blog.com/2011/10/18/canon-eos-1d-x-announced/
 
Frågan är om det är till någon nytta, AF kan bli så osäker att det blir oanvändbart. Till min 30D använde jag ofta Soligor Pro 1,4 som inte "berättar" att den finns, AF blev då märkbart sämre i bra ljus och tämligen usel i dåligt ljus eller dålig kontrast, men jag stod ut. Nu med min 7D har jag stoppat undan extendern, inte bara för att alla optiska fel syns mycket tydligare, AF blir i stort sett oanvändbart. Jag hade hoppats att det skulle funka bättre på 7D än 30D eftersom AF allmänt är betydligt bättre, men just den biten funkar alltså klart sämre. Om man nu kan säga så om någonting som inte skall fungera enligt tillverkaren ;-)

Exakt, frågan är ju om det inte går alls eller om det är som innan fast Canon inte officiellt säger att det funkar.

Hos Nikon säger de ju att f/8 inte ska funka, men det gör det iallafall fast förmodligen inte så bra att Nikon ska gå ut och säga att det går.
 
Missade 1Ds. Du har rätt. Det går inte riktigt ihop. Inte heller om man tar bort de analiga och räknar 1D Mark IIN som egen modell.

X ska i alla fall även så för Extreme

är inte "x" en bokstav som canon använt förut för att markera att en kamera med samma namn ändå är helt ny, på samma sätt som 1-> 1N -> 1V? har för mig att det fanns en EOS 300X på analog-tiden...
 
är inte "x" en bokstav som canon använt förut för att markera att en kamera med samma namn ändå är helt ny, på samma sätt som 1-> 1N -> 1V? har för mig att det fanns en EOS 300X på analog-tiden...

Jo. Eos 300X var efterföljare till 300V. Så en uppdatering av Eos-1V borde heta Eos-1X :) Kanske med nya spegeln och 14 b/s - och nya AF:en och mätningen. Lika snabb som Canon F-1 new High Speed från 1984.

Men Canon är fria att ändra på sina namnstrategier som de vill. X är ju ett vanlig bokstav i modellbeteckningar på prylar som ska upplevas som häftiga. X som i Extreme...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.